וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נסחפים בזרם - על כללי הזהירות שיש לנקוט כשיוצאים "לצוד" שיטפונות

בן שיף

3.12.2015 / 8:38

ציידי השיטפונות נוהרים בהמוניהם דרומה למוקדי ההתרחשות בנחלי הערבה, מדבר יהודה והנגב. כדי להימנע משלל הסכנות הכרוכות בתנועה באזורים המוצפים, הם מתחזקים רשת חברתית פעילה לשיתוף ידע מקצועי על מפות גשמים, אגני ניקוז ודרכי הניווט המומלצות לנקודות התצפית

צילום: בני בן סימון. עורך ווידאו: מיכאל ברגמן

כשבחוץ קר וגשום רוב האנשים יעדיפו להישאר בבית, מתחת לשמיכה, עם כוס שוקו חם ביד. אבל לכמה "משוגעים לדבר" - ציידי שיטפונות, אותם צבעים אפרוריים בשמיים הם כרטיס הזמנה להיכנס אל הרכב ולנסוע דרומה במהירות, לצפייה במחזה. השיטפונות בנחלי הדרום הם מחזה נדיר שעוצמתו משכיחה בכל פעם, ולו לרגע אחד, את צחיחותו הקבועה של המדבר.

שיטפון נוצר כאשר יורד גשם במדבר, על ידי נגר עלי. נגר הוא כל המים שזורמים על פני הקרקע, על אדמה מדברית שהיא לרוב אדמת לס, בעלת מרקם דומה לקמח. ברגע ששופכים עליה מים, היא מתקשה ומאפשרת את זרימת המים הנוספים אל הנחלים. גלעד שדה, מדריך טיולי אקסטרים ב Wild Israel, הוא צייד שיטפונות ותיק ומנוסה, מקור ידע רציני לכל העוסקים בדבר. "צייד שיטפונות זה אדם שנוטש את כל החיים שלו ברגע שיש גשם במדבר", הוא מספר.

"פשוט מתחיל את דרכו הישר אל הנחלים, איפה שיש גשם, אתה תמצא שיטפונות, אם אתה תראה שיש איזשהו נחל יבש, אתה תמצא אולי צייד של מדבר. הכיף בציד שיטפונות זה בעצם לצאת באופן ספונטני לחלוטין, לנטוש את העבודה, לנטוש את כל מה שיש לך מסביב, להתחיל להסתכל על מכ"מ הגשם ולחפש איפה יהיה הגל הראשון", כך גלעד.


כמו בכל תחום בחיים, גם בין צ?יידי השיטפונות יש חובבנים ויש מומחים. כאלה שיודעים כיצד לקרוא את המפות הסינופטיות, ומתחזקים קהילה פעילה דרך קבוצות הפייסבוק והוואטסאפ – וכאלה שמסכנים את חייהם בהתנהגותם הרשלנית. מוני ליטמנוביץ מאבן יהודה, הוא צייד מקצוען, שדואג להתעדכן בזמן אמת על מידע חיוני שימנע ממנו סיכונים לא הכרחיים. "יש לנו קבוצות וואטסאפ כאלה שאנחנו מדווחים אחד לשני, לפי המפות של הגשמים אנחנו צופים איפה ירד הגשם, לאן זה מתנקז, איפה יהיו השיטפונות ולפי זה מנווטים", הוא מספר. "כל דבר מסוכן אם לא עושים אותו נכון, אבל אם נזהרים, נשמרים ולא נוסעים איפה שאסור, ולא מתקרבים לאן שאסור, אז זה לא מסוכן".

חובבי השיטפונות שאינם מכינים עצמם כראוי לאתגר התצפית, צפויים לשלם מחיר אישי כבד על רשלנותם. איתני הטבע במקרה הזה, אינם סלחנים כלפי חובבנים. דניאל סבלוף, מתנדב ביחידת חילוץ ערד, טוען כי שיטפון הוא סכנת חיים ברורה ומידית. "אנשים שבאים לראות שיטפון, גם אם סתם עוברים בדרך ועוצרים להסתכל, יכולים לראות שעל הכביש מתחילה להיות זרימה קלה של מים. הסכנה היא בכך שאנחנו לא יודעים לצפות מה המים מביאים איתם", הוא מזהיר. "מה גובה המים ? מה יש מתחת לפני המים שלא רואים על הכביש. רכב יכול להיתקע, או להיסחף בגלל שהזרימה גבוהה מדי. צריך להיזהר לא לרדת מהאוטו לכיוון השיטפון, לא להתקרב לכיוון המים, לנסות להתרחק. אם במקרה לא הגיע עדיין מחסום משטרתי אז לזמן, להתקשר ל-100, לא להתבייש בזה. להודיע איפה אתה נמצא, איפה אתה רואה שיטפון, ושיגיעו לעשות מחסום משטרתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully