וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין לא מוותרת: "נקבע את זהות הדלאי לאמה לאחר מותו"

1.12.2015 / 0:10

הטיבטים מאמינים כי נשמתו של המנהיג הרוחני מתגלגלת אחרי מותו לילד, שיירש אותו. אלא שהשלטון בסין מתעקש כי הוא זה שיקבע את זהותו של הדלאי לאמה, כדי למנוע התקוממות בחבל הארץ, שם חוששים כי הדבר יגרום לעם להתפצל ולתמוך בשני מנהיגים שונים

נזירים בודהיסטים הם האנשים המאושרים בעולם. רויטרס, רויטרס
הדלאי לאמה/רויטרס, רויטרס

סין לא תוותר לעולם על זכותה לקבוע את זהות ממשיכו של הדלאי לאמה – כך אמר גורם רשמי בכיר במדינה, על אף הביקורת מצד ארגוני זכויות האדם והמנהיג הטיבטי הגולה בעצמו. הוויכוח בין הדלאי לאמה והמפלגה הקומוניסטית, שבמהותה דוגלת באתאיזם, הוא ארוך שנים. הטיבטים הבודהיסטים מאמינים כי נשמתו של המנהיג הטיבטי מתגלגלת לגופו של ילד בעת מותו. סין טוענת כי המסורת צריכה להימשך, אך מדגישה כי עליה לאשר את זהותו.

הטיבטים חוששים כי סין תשתמש בסוגיה זו כדי להביא לפיצול בעם הטיבטי הבודהיסטי, כאשר חלק יתמכו בדלאי לאמה שהוכרז על ידי הממשלה, וחלק בדלאי לאמה שהוכרז על ידי טיבטים גולים.

חגיגות יום הולדתו ה-75 של הדלאי לאמה בנפאל. רויטרס
חגיגות יום ההולדת של הדלאי לאמה בנפאל, 2010/רויטרס

"הממשל המרכזי הקשיח לאחרונה את נחישותו בקביעת זהותו של הדלאי לאמה, כדי להבטיח את ניצחונה על במאבק לשחרור טיבט", אמר זו וויקון, יו"ר ועדת העניינים האתניים והדתיים של הגוף המייעץ לפרלמנט בסין. לדבריו, "העניין מעולם לא היה רק סוגיה דתית. מדובר קודם כל בעניין פוליטי בטיבט וכלי חשוב לביטוי הריבונות של הממשל בסין על טיבט. מסיבה זו, מאז ימים עברו, הממשל מעולם לא ויתר ולא יוותר על זכותו לקבוע את יורשו של הדלאי לאמה. זה לא רק הכרחי, ואין לזה קשר לשאלה אם השליט מאמין בדת או לא".

סין טוענת כי הדלאי לאמה, שנמלט לגלות בהודו לאחר ניסיון התקוממות כושל מול הממשל הסיני ב-1959, הוא "בדלן אלים". זאת, למרות שהמנהיג חתן פרס הנובל מתנגד לאלימות. בשנת 1995, לאחר שהדלאי לאמה הכתיר ילד בטיבט כגלגולו של הפאנצ'ן לאמה, התואר השני בחשיבותו בבודהיזם הטיבטי, סין הטילה על הילד מעצר בית ובחרה באדם אחר כפאנצ'ן לאמה, אף שמרבית הטיבטים אינם מכירים בבחירה זו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully