וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש עיריית רחובות מתנגד לקרוא רחוב על שם חיים חפר: "הוא גזען"

1.12.2015 / 0:07

התנגדותו של רחמים מלול, חבר כנסת לשעבר מטעם ש"ס, נעוצה בדברים שאמר המשורר ב-2002, לפיהם המרוקאים "אינם מפותחים". מלול לוואלה! NEWS: "אני מעריך מאוד את יצירותיו אבל הוא כתב כמה מקאמות נגד עדה מסוימת"

חיים חפר, ספטמבר 2012. משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית
לא יהיה רחוב על שמו ברחובות. חפר/לשכת העיתונות הממשלתית, משה מילנר

ראש עיריית רחובות, חבר הכנסת לשעבר מטעם ש"ס רחמים מלול, מתנגד באופן נחרץ לכך שרחוב בעיר ייקרא על שמו של המשורר המנוח חיים חפר שהלך לעולמו לפני שלוש שנים. זאת, בטענה שהאחרון היה גזען.

ההתנגדות מקורה בדברים שאמר חפר בשנת 2002 לעיתון "ידיעות אמריקה", שלפיהם "המרוקאים אינם מפותחים". מלול יצא כבר אז נגד הדברים, בעודו חבר כנסת מטעם ש"ס. בישיבה של ועדת השמות בעירייה שהתקיימה לפני כחודש – הזכיר את הנושא והבהיר כי הוא מתנגד להנצחת חפר בעירו. לבסוף, בהצבעה שהתקיימה בוועדה הוסר שמו מרשימת המועמדים להנצחה.

"בכל ישיבה אנחנו מקבלים את החומר המלא, עוברים דף-דף על כל שם, מסמנים ומחליטים מה לעשות", סיפר אחד מחברי הוועדה. "כשהגיע הדף של המשורר חיים חפר, ראש העיר אמר: 'מראש אני נגד, שתדעו לכם, עכשיו תצביעו אתם'. שאלנו אותו למה, אז הוא אמר: 'חיים חפר הזה הוא גזען. הוא לכלך על המרוקאים, הוא תהה למה הם הגיעו לארץ ואמר שהם מבינים רק בספינג' ומופלטה'. אחרי שראש העיר אמר זאת, כולם אמרו להוריד אותו מהרשימה, הייתה הצבעה, וההצעה הזאת לא אושרה".

רחמים מלול ראש העיר רחובות. מתוך עמוד הפייסבוק רחמים מלול, אתר רשמי
"מעריך את יצירותיו, אך התבטא נגד יוצאי צפון אפריקה". מלול/אתר רשמי, מתוך עמוד הפייסבוק רחמים מלול

בשיחה עם וואלה! NEWS אמר מלול: "את דעתי אמרתי בוועדה. בגלל כל ההתבטאויות שלו נגד יוצאי צפון אפריקה, התבטאויות לא ראויות במיוחד כמשורר כמוהו, זה לא ראוי בתור ראש עיריית רחובות לתמוך בהצעה שלפיה יהיה רחוב על שמו. אני מעריך מאוד את יצירותיו אבל הוא כתב כמה מקאמות נגד עדה מסוימת".

בשנת 2002 נשא מלול דברים במליאת הכנסת בתגובה לאמירותיו של חפר – בחרוזים: "למרות שהנני מרוקאי בלתי מפותח ואגרסיבי וחיים חפר הוא משורר צח לשון ואקטיבי, אשתדל להשיבו בעברית נכונה על גזענותו שנחשפה לעת זקנה. יש אנשים שדעתם משתבשת בצעירותם, ויש שמאחרים זאת לעת שיבתם. נמנים עליהם סופרים ומשוררים ולעתים גם היסטוריונים וחוקרים, אשר מכוח המעמד ומשיכרון התהילה, מבקרים ומשסים בעדה ובקהילה, אש גזענותם בוערת ומלחכת את הטובים והרעים ביחד היא כורכת. בוש לך חיים, והיכלם לך חפר, על שתרבות פאר הפכת לעפר ואפר. מתיקות המופלטה הפכה בפיך למר והשתטחות על קברים לכפירה בעיקר. אם מנבזות ואם עקב בורות, שכחת והשכחת מורשת עתירת תרבות, מורשת של הגות, הלכה וספרות, אוצרות שירה, מוזיקה ופיוט.... עתה, שתחת כבוד נחלת חרפה ומרוח ההוקרה קצרת סופה, השב את חרב לשונך לנדנה, ואת פרס ישראל למדינה".

(עדכון ראשון: 20:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully