וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באיחור של 65 שנה: הסב ניצול השואה חגג בר מצווה יחד עם נכדו

30.11.2015 / 15:15

הוריו של אריה גיצין נרצחו בשואה כשהיה בן שנתיים. אחרי כמה שנות נדודים עלה לישראל, אך בארץ הופרד מאחיותיו וגדל בקיבוץ שבו לא נהגו לחגוג בר מצווה. לאחרונה, כשליווה את ההכנות של נכדו, הציע לו הרב לחגוג גם לעצמו. "חשבתי באותו רגע על הורי והכול צף"

צילום: באדיבות המשפחה, עריכה: שניר דבוש

באיחור של 65 שנה חגג ביום חמישי האחרון אריה גיצין בר מצווה. אחרי שהוריו נרצחו בשואה והוא הופרד מאחיו ואחיותיו, בגיל 78 הוא עלה לתורה יחד עם נכדו. "רעדתי בכל הגוף", הוא סיפר, "חשבתי באותו רגע על הורי והכול צף ועלה לי".

כשהיה בן שנתיים נרצחו הוריו, מייקה ויוסף, בידי הנאצים בעיר יאשי שברומניה, והוא ועשרת אחיו ואחיותיו הגדולים נותרו יתומים. אריה הפעוט ושתיים מאחיותיו, בנות 10 ו-12, נמלטו לרוסיה. לאחר המלחמה, בתום חמש שנים של נדודים, שבו לרומניה ושוכנו בבית ילדים של תנועת "השומר הצעיר". משם הם הועברו לבית יתומים שהקימה הולנד אחרי המלחמה עבור 500 ילדים יהודים ששרדו את התופת.

עוד בוואלה! NEWS:
לפיד על פרישת מגל: "לא צריך בכנסת ח"כים שמטרידים מינית"
למרות שאין פקודה: איסור על חיילים בגדה להשתמש בסלולרי
פרסומת של חברת נדל"ן לדתיים-לאומיים מציעה: דיור ללא מזרחים

אריה גיצין עלה לתורה, לראשונה בחייו, בגיל 65. נובמבר 2015. באדיבות המשפחה
אריה גיצין והנכד ירדן, בטקס בר המצווה/באדיבות המשפחה

אחרי שנה וחצי בבית היתומים, בסוף 1948, עלו אריה ושתי אחיותיו לישראל באנייה "נגבה" יחד עם מאות ילדים נוספים. בארץ הופרדו שלושת האחים הקרובים, כשאריה ואחת מאחיותיו נשלחו לקיבוץ בית זרע שבעמק הירדן והאחות השלישית נשלחה לקיבוץ אחר. למרות כל מה שחוו לפני כן, דווקא יום זה זכור להם כטראומטי ביותר בחייהם.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

"מעולם לא חגגו לי יום הולדת"

קיבוץ בית זרע הפך לביתו של אריה, שם הוא מתגורר עד היום. אך חסרונם של אביו, אמו ואחיותיו שהיו הדמויות המשמעותיות בחייו, הותירו בו חלל. "כילד", סיפר, "מעולם לא חגגו לי יום הולדת. ודאי שלא בר מצווה, שלא היה נהוג לחגוג אצלנו בקיבוץ".

במהלך השנים עלו גם יתר אחיו ואחיותיו של אריה לישראל והם התאחדו. אריה התחתן עם דבורה, בת הקיבוץ, והקים משפחה. אז גם החלו לחגוג את יום הולדתו. לאחרונה החל נכדו ירדן להתכונן לבר המצווה. אריה, המתגורר בשכנות אליו, ליווה מקרוב את ההכנות ואת לימוד ההפטרה. "חשתי חלק מהתהליך ונוצר קשר מיוחד עם הרב", סיפר אריה.

אריה גיצין עלה לתורה, לראשונה בחייו, בגיל 65. נובמבר 2015. באדיבות המשפחה
הרב פיצ'י בלוי וגיצין/באדיבות המשפחה

אריה חשף בפני הרב פיצ'י בלוי את סיפור ילדותו הקשה, על הבית ביאשי שאינו זוכר ועל ההורים שלא הכיר. מאחיותיו למד שהוריהם היו אנשים דתיים שאף קנו לאריה התינוק תפילין כשנולד. "הגורל גלגל אותי כך שלא חגגתי בר מצווה", סיפר אריה לרב בלוי.

בלוי עצמו, בן למשפחה של ניצולי שואה, אמר: "שוב ושוב אני שומע מפי אנשים מבוגרים בעמק על כך שלא חגגו בר מצווה ועל כך שמדובר עבורם בסוג של פספוס ומשהו שחסר להם". לדבריו, הוא חש שעליו להציע לאריה לחגוג בר מצווה, אך כמי שחושש מכפייה התלבט אם לעשות כן. "שאלתי אותו אם הוא מעוניין והוא שמח על הרעיון", סיפר.

ביום חמישי האחרון עלה הנכד ירדן לתורה בבית הכנסת בקיבוץ אפיקים שליד בית זרע. אחרי הנכד עלה גם הסבא אריה לתורה. "רעדתי בכל הגוף", הוא שחזר את החוויה. "חשבתי באותו רגע על הורי והכול צף ועלה לי במוח. אני אוהב מאוד לשיר, והרגשתי שבגנים שלי צרוב משהו משירת החזן שאבי שר בבית הכנסת. קיים בי משהו מהדבר הזה".

הרב בלוי תיאר את המעמד כ"מרגש". לדבריו "אריה היה ממש מאושר. התרגשתי שעשיתי טוב לאדם שחשתי שזה משהו שישב עליו כל כך הרבה שנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully