וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתיחות גם מבית: פעיל כורדי בולט נורה למוות בטורקיה. צפו בתיעוד

29.11.2015 / 11:31

עורך דין מוכר הפועל למען זכויות הכורדים נקלע לחילופי אש בין שוטרים לחמושים שאירעו במחוז דיארבקיר שבדרום-מזרח המדינה. אולם תומכיו טוענים כי מדובר בהתנקשות מתוכננת. מותו הצית מהומות באיסטנבול, בשעה שהממשלה מתמודדת עם משבר בינלאומי עם רוסיה

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

עורך דין ופעיל זכויות כורדים בולט נורה למוות בראשו אתמול (שבת), והתקרית כבר החלה להצית מהומות בחלק הדרום-מזרחי של טורקיה, כורדי ברובו. מפלגת HDP הפרו-כורדית הגדירה את רצח טאהיר אלצ'י "התנקשות מתוכננת" והפצירה באזרחים לצאת ולמחות.

סרטונים שצולמו בזירה תיעדו קרב יריות ברחוב שבמהלכו נהרגו שני שוטרים. עדי ראייה לחילופי האש אמרו כי אלצ'י נורה לאחר ששוחח עם עיתונאים על צריח מסגד היסטורי שניזוק במהומות לפני כמה ימים. "ברגע שנגמר הריאיון, הקהל רוסס בכדורים", אמר נציג מקומי של המפלגה הכורדית, עומר טסטן. "כדור אחד פגע בראשו של אלצ'י", אמר והוסיף כי שני שוטרים נהרגו ו-11 בני אדם נפצעו בתקרית.

מצלמות רויטרס קלטו שוטרים במדים אזרחיים יורים ללא הפסקה לעבר דמות שרצה לעברו של אלצ'י, בעודו שוכב על הרצפה ומדמם מראשו. סרטון נוסף שפורסם על ידי כלי תקשורת מקומיים של אותה הזירה הראו שני גברים רצים הרחק מהשוטרים, והם יורים עליהם.

לקריאה נוספת:
מתיחות שיא: פוטין הורה על הטלת סנקציות כלכליות נגד טורקיה
ארדואן "עצוב עקב הפלת המטוס"; רוסיה: "הנסיבות חסרות תקדים"

צילומי מעקב תיעדו מונית צהובה גדולה מגיעה לזירה ושוטרים רצים לכיוונה. יריות נורו מתוך המונית בעוד אחד השוטרים פתח את הדלת, שניים מהם נפלו לקרקע ונוסעים ברחו החוצה. כלי תקשורת טורקיים אמרו כי שוטר אחד נהרג בזירה ואחר מאוחר יותר באותו היום.

תיעוד: בכיר כורדי נורה למוות במהלך קרב יריות ברחוב. רויטרס
קרב היריות/רויטרס

במסיבת עיתונאים אמר שר הפנים הטורקי כי קרב היריות החל כשאלמוני החל לירות לעבר המשטרה מתוך רכב חולף. "טאהיר אלצ'י נקלע לחילופי האש בין המשטרה לטרוריסטים", טען. הוא לא פירט אם בוצעו מעצרים.

ראש הממשלה אחמט דאווטאולו אמר כי לא ברור אם אלצ'י, ראש לשכת עורכי הדין במחוז דיארבקיר, נקלע לחילופי האש או נורה כחלק מהתנקשות. "אם הייתה זו התנקשות, המטרה ברורה והיא טורקיה. מדובר במתקפה על השלום ועל ההרמוניה בטורקיה", ציין. הנשיא רג'פ טייפ ארדואן טען כי הירי שאירע בדיארבקיר מראה שטורקיה צודקת ב"נחישותה להילחם בטרור". אלצ'י עמד בפני משפט משום שאמר כי מפלגת הפועלים הכורדית (PKK) אינה ארגון טרור, כפי שהממשלה הגדירה אותה. עם זאת, הוא גינה את האלימות שאותה היא נוקטת.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
טאהיר אלצ'י, פעיל כורדי נורה למוות בטורקיה, מותו הצית מהומות, נובמבר 2015. רויטרס
מהומות באיסטנבול בעקבות מותו/רויטרס

מאות בני אדם נהרגו מאז שהפסקת האש שהוכרזה בין ה-PKK לכוחות הביטחון הטורקיים הופרה ביולי והציתה את הסכסוך מחדש, שבמסגרתו נהרגו 40 אלף בני אדם מאז 1984. הכוחות הכורדיים נלחמים בדאעש בעיראק ובסוריה – מה שהופך אותם לבעלי ברית של ארצות הברית. ברית זו מעלה חששות בטורקיה משום שהיא מחזקת את המיעוט הכורדי השואף לעצמאות.

שעות לאחר מותו של אלצ'י, המשטרה ירתה גז מדמיע וזרנוקי מים כדי לפזר הפגנה של מאות בני אדם שצעדו באיסטנבול במחאה על הירי בו. הצועדים קראו "כתף אל כתף נגד הפאשיזם" ו"טאהיר אלצ'י יחיה לנצח".

טאהיר אלצ'י, פעיל כורדי נורה למוות בטורקיה, מותו הצית מהומות, נובמבר 2015. רויטרס
הפגנות מחאה באיסטנבול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully