וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר החזרת הגופות מחריף: "ראשי חמולות בגדה מסרבים לדבר עם צה"ל"

29.11.2015 / 0:08

במערכת הביטחון מתריעים זמן מה כי החלטת הממשלה שלא להחזיר גופות מחבלים לא תמנע טרור ותוביל ללחץ מיותר בגדה. כעת, נראים סימנים ראשונים לכך: שייחים בכירים, שעד כה ניהלו תקשורת ישירה עם קציני הצבא, מצמצמים את היקף המגעים ודורשים לשחרר את 28 הגופות שבידי ישראל

צילום: עפר מאיר, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק

(יעלון מאיים בתחילת החודש: "הלוויות שקטות - או שנקבור גופות מחבלים בישראל")

28 גופות של מחבלות ומחבלים מגל הפיגועים האחרון לא הוחזרו למשפחותיהם על ידי צה"ל, בהנחיית הדרג המדיני. מטרת ההחלטה של הממשלה שלא להשיב את הגופות לידי הרשות הפלסטינית, בניגוד להמלצת השב"כ, היא לייצר הרתעה ולהפעיל לחץ על המשפחות, במטרה למנוע פיגועים. עם זאת, במערכת הביטחון טוענים בתוקף זה זמן מה כי המהלך מוביל ל"אווירה שלילית", מקצין את האווירה בשטח ומלבה את ההסתה.

על רקע אי-החזרת הגופות, בשבוע האחרון התריעו גורמים ביטחוניים בהערכות המצב השונות על קרע שנוצר בין ראשי החמולות הגדולות בשטחים הפלסטיניים לקצינים בכירים בצה"ל ולגורמי ביטחון בגדה המערבית, ובעיקר באזורי החטיבות המרחביות עציון וחברון. בניגוד לתקשורת הישירה בין הצדדים שהייתה נהוגה עד לפני כשבועיים, לאחרונה צמצמו מנהיגי החמולות והשייחים הבכירים את היקף המגעים עם גורמי הביטחון, ודרשו בתוקף את שחרור הגופות, בדגש על גופות הנשים, על מנת להביאן לקבורה.

עוד בוואלה! NEWS:
כדי למנוע הסלמה: בצה"ל פיתחו מנגנון מיוחד להרס בתי מחבלים
משפחות המחבלים עתרו: החזירו את גופות שעדיין מוחזקות בישראל
בצבא קוראים לגל הטרור "מוגבל", אך נערכים לחודשים של אלימות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הלוויית מחבלים שהחוזרו לרשות הפלסטינית לפני כחודש, חברון/מערכת וואלה!, צילום מסך

"עד לפני כמה שבועות ידענו לקיים הידברות על דברים משמעותיים כמו פגיעה בעמדות צה"ל בשטח ומניעת הפרות סדר במוקדי חיכוך, אך ברגע שאנחנו לא מאפשרים להם לקבור גופות זה פוגע דרמטי במעמדם בתוך החמולות וביכולת שלהם לפנות לראשי המשפחות בחמולה", הסביר גורם ביטחוני. "התוצאות נראות היטב בשטח. זה מפעיל לחץ על כולם, ובמיוחד על היישוב היהודי, ומסכן את כל הצדדים".

בקבינט הביטחוני-מדיני העריכו כי המהלך ייצר הרתעה בתא המשפחתי מלבצע פיגוע נקם, אולם צה"ל מתנגד לה בתוקף. בשלב זה, הנושא לא בסמכות הצבא והוחלט שלא להחזיר גופות. עם זאת, אם הנושא היה בסמכות צה"ל, גורמים במערכת הביטחון טוענים שהיו מחזירים גופות רק לגורמים משפיעים כמו ראשי חמולות ושייחים, לאחר משא ומתן שנועד להשיג רגיעה באזורים ובאוכלוסיות שעליהם הם שולטים.

במקביל, שלשום דווח כי בפיקוד המרכז הוחלט להרכיב מנגנון של ארבע מדרגות להריסת בתי מחבלים, ולפיו ניתן יהיה להבין את מידת הנחיצות וההכרחיות לו. זאת, חרף קריאות הפוליטיקאים להאיץ את הריסת הבתים. ההחלטה הגיעה בעקבות טענות שהעלו גורמים בכירים בצמרת צה"ל ולפיהן הריסה של כל בתי המחבלים עלולה לגרום ליותר נזק מאשר תועלת. לדבריהם, יש לבחון כל מקרה לגופו על מנת להעריך אם מדובר במהלך שירתיע מחבלים – או יגרום לעידודם לבצע פיגועי נקם.

עצרת בקלנדיה להשבת גופת מחבלת 26/11. שיהאב, צילום מסך
הפגנה בדרישה להשבת גופתה של מחבלת, השבוע בקלנדיה/צילום מסך, שיהאב

צה"ל יקבע כמה דחופה ההריסה על פי הסולם החדש. המדרגה הראשונה היא פיגועים שבהם נהרגו ישראלים, לאחריה פיגועים שבהם נפצעו ישראלים באורח קשה, לאחרים מכן פיגועים שהביאו לפציעה קלה עד בינונית בקרב ישראלים והמדרגה האחרונה היא בתים של מחבלים שיצאו לבצע פיגוע – אולם הוא סוכל בטרם גבה נפגעים.

(עדכון ראשון: 22:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully