וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקדי שטח בצה"ל: ירי לעבר מפרי סדר נחקר ללא פרופורציה

24.11.2015 / 15:36

קצינים בתפקיד מפקדי פלוגות ומחלקות מתלוננים כי הפרקליטות הצבאית נוקטת מדיניות מחמירה נגד לוחמים: כל ירי לעבר משליכי בקבוקי תבערה או מסיתים מרכזיים – נחקר. דובר צה"ל: "חקירות נפתחות רק כשיש חשד לעבירה פלילית"

עריכה: שניר דבוש

(מעצר בעת עימותים בטול כרם, בשבוע שעבר)

מפקדי השטח ביהודה ושומרון מתחו ביקורת בשבועיים האחרונים בפני מפקדי הגדודים ומפקדי החטיבות, בטענה שהם לא מקבלים גיבוי מצד המערכת הצבאית בכל הנוגע לחקירות של מקרים שבהם ירו לוחמים במפרי סדר ובמידי בקבוקי תעברה. לדבריהם, עם גל הטרור התרבו חקירות המשטרה הצבאית נגדם, ולדברי קצינים המעורים בנושא, מדובר ב"היקף חסר פרופורציות". "בכל מקרה שבו נהרג אזרח שלא מעורב בטרור, נפתחת חקירת מצ"ח. אבל ממתי נפתחות חקירות נגד לוחמים שירו לעבר בקת"ביסטים (מידי בקבוקי תבערה, א"ב) או מסיתים מרכזיים שנהרגו?", אמרו מפקדי השטח. "מי קובע מי מהווה סכנת חיים? בקת"ביסט הוא לא בלתי מעורב".

הדברים הועלו בפורום מפקדי חטיבות שהתקיים באוגדת יהודה ושומרון לאחרונה. חלק מהמפקדים דרשו כי בטרם חוקרי מצ"ח יפנו ללוחמים, יסבירו לשוטרים מה התרחש באירוע ומה הוביל לירי לעבר אותו משליך בקבוק תבערה או מסית מרכזי. אחד ממפקדי השטח אמר על ההתנהלות מול חוקר מצ"ח: "שיחווה את התחושות, שיחווה הפרת סדר, ואז נראה אותו פותח בחקירה".

מהומות במחנה הפליטים קלנדיה, 16 בנובמבר 2015. AP
"חוששים לאבד לוחמים". עימותים במחנה הפליטים קלנדיה בשבוע שעבר/AP

הביקורת מכוונת, בין היתר, לעבר הפרקליטות הצבאית, שלטענת הקצינים נוקטת מדיניות מחמירה נגד הלוחמים - בדומה לימים שאחרי מבצע "צוק איתן", שבהם נפתחו חקירות מצ"ח רבות. החשש האמיתי של הפיקוד הבכיר הוא שהלוחם יימנע מפתיחה באש לעבר משליך הבקבוק בגלל ההתמודדות עם חקירת מצ"ח. "אנחנו חוששים לאבד לוחמים. שלא יגידו לנו 'אני מעדיף לא לעשות כדי לא להידפק. שיהיה לו גיבוי'", אמר אחד ממפקדי השטח.

הביקורת בקרב הלוחמים חריפה הרבה יותר, ועיקר הטענות מתמקדות בהחמרה של הפרקליטות הצבאית נגד חבריהם, שזומנו לחקירות, אך גם נגד המפקדים הבכירים. הלוחמים ציפו ממפקדיהם להסביר לגורמי החקירה איך נראית הפרת סדר, למה משליך בקבוקי תבערה הוא מסוכן כמו מי שמשתמש בנשק חם וכמה קשה לדייק בירי כשהאיש רץ.

מהומות במחנה הפליטים קלנדיה, 16 בנובמבר 2015. AP
הלוחמים החלו להשתמש במצלמות. המהומות בקלנדיה, בשבוע שעבר/AP

בתוך כך, לאחרונה מפקדי חטיבות ומפקדי גדודים עושים שימוש במצלמות שמותקנות על קסדותיהם במהלך אירועים חריגים, כדי להגן על עצמם מפני חקירות מצ"ח. בדרך כלל, החיילים רוכשים את המצלמות על ידי גיוס תרומות בניגוד לפקודות, ואחד מלוחמי החפ"ק (חדר פיקוד קדמי) מתקין על הקסדה את המצלמה.

מדובר צה"ל נמסר: "החלטות בדבר פתיחה בחקירת מצ"ח מתקבלות בכל מקרה לגופו, בהתאם לנסיבותיו ותוך שקילת כלל ההיבטים הנוגעים בדבר. ככלל, חקירות נפתחות רק כשיש יסוד סביר לחשד שבוצעה עבירה פלילית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully