וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוחרי יפו סירבו להצטרף לשביתה: "אנחנו חלק בלתי נפרד מהמדינה"

למרות ההכרזה על שביתה כללית במגזר בשל הוצאת הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית מחוץ לחוק, ביפו הסוחרים עבדו כרגיל: "לא יכריחו אותנו לסגור". התלמידים, לעומת זאת, לא הגיעו לבתי הספר

צילום: דוד קורן, עריכה: גדי וינסטוק

שלושה ימים אחרי שממשלת ישראל הודיעה על הוצאת הפלג הצפוני של התנועה האיסלמית מחוץ לחוק, מימשה היום (חמישי) ההנהגה הערבית את איומיה ופתחה בשביתה כללית בכל המגזר. השביתה, שעליה הכריזה ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל וקיבלה גם הגיבוי של ועד ראשי הרשויות הערביות, כוללת את מערכת החינוך, הרשויות המקומיות והעסקים. "ההיענות לשביתה במגזר הערבי היא חסרת תקדים", אמר ח"כ לשעבר מוחמד ברכה, שמכהן כיו"ר ועדת המעקב, בשיחה עם וואלה! NEWS. "הממשלה חייבת לקרוא היטב את ההיענות הזאת לאור הניסיונות שלה להנהיג מדיניות של הפרד ומשול".

אלא שלמרות הצהרותיו על היענות חסרת תקדים, ביפו הסוחרים לא שיתפו פעולה עם השביתה והחנויות נפתחו כרגיל. בתי הספר, לעומת זאת, נותרו סגורים מאחר שההורים לא שלחו את ילדיהם לבתי הספר. "ערביי יפו נחשבים לחלק בלתי נפרד מתל אביב וממדינת ישראל", אמר סמיר מוטארן, בעל חנות ממתקים ביפו. "חוץ מזה, יש כעס גדול של הסוחרים ביפו בגלל ההפגנות שהפלג הצפוני ביצע בעיר לפני כחודש ופגעו קשות בעסקים. אני פתחתי היום את המקום, אנשים מגיעים, יושבים וקונים מתוקים".

חנויות ברחוב יפת, יפו, 19 בנובמבר 2015. ראובן קסטרו
"לא מעניינת אותי השביתה. מעניינת אותי הפרנסה". החנויות הפתוחות ביפו, היום/ראובן קסטרו

גם מוסא איברהים, בעלים של חנות נעליים, הבהיר כי ערביי יפו לא מתכוונים לשתף פעולה. "זו הפרנסה שלנו. אף אחד לא יכריח אותנו לסגור", אמר. "לא מעניינת אותי השביתה בגלל הפלג הצפוני, מעניינות אותי הפרנסה והמשפחה שלי. ההפגנות פה, שהם עשו, השפיעו על העבודה שלנו", אמר בהתייחסו להפגנות של הפלג הצפוני ביפו.

יסמין, שעובדת בחנות בגדים בעיר, לא השתתפה בשביתה אף שהיא תומכת בפלג הצפוני. לדבריה, אין לשביתה כל תכלית. "מה זה יעזור אם החנויות יסגרו? הממשלה לא רואה ממטר את הערבים, אז זה לא באמת משנה אם יסגרו או לא, התנועה האיסלאמית עוזרת להרבה אנשים כאן, נותנת אוכל, בחגים ובהכול, ומוציאים אותם מחוץ לחוק? הם עושים יותר שנאה בין הערבים והיהודים", אמרה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
חנויות ברחוב יפת, יפו, 19 בנובמבר 2015. ראובן קסטרו
עסקים כרגיל. רחוב יפת ביפו/ראובן קסטרו
עירוני ל"ב, יפו, 19 בנובמבר 2015. ראובן קסטרו
לא הגיעו ללימודים. תיכון עירוני י"ב/ראובן קסטרו

"פה ביפו אף פעם לא סוגרים", אמר איברהים, שעובד בקיוסק באזור. הצטרף אליו בעלים של חנות אופניים ואמר: "כשכולם יסגרו – גם אני אסגור. אם הייתי קם בבוקר ורואה שכולם שבתו – הייתי מצטרף".

בתיכון עירוני י"ב שביפו, התלמידים לא הגיעו למוסד והמורות נותרו לבד במקום. "התיכון פתוח. המורים הגיעו, אך התלמידים עצמם לא באו היום ללמוד", סיפרה אחת המורות במקום. "הרבה הורים לא שלחו את הילדים שלהם היום ללימודים". גם בתיכון עירוני ל"ב אג'יאל הלימודים לא התקיימו." הלכנו לבית הספר, אבל הייתה שביתה אז חזרנו הביתה", אמרו שלושה תלמידים שחזרו מהמוסד מאוכזבים.

ברכה: "אם התנועה האיסלאמית לא חוקית - אנחנו לא חוקיים"

מוחמד ברכה, עם זאת, הבהיר כי השביתה לא הייתה הצעד האחרון נגד הוצאת הפלג הצפוני מחוץ לחוק. "האקט הזה של הוצאת הפלג הצפוני של תנועה האיסלמית מחוץ לחוק הוא גזעני, אנטי דמוקרטי ונועד לשרת אינטרסים פוליטיים ומפלגתיים של ראש הממשלה", אמר. "לפלג הצפוני יש מערכת חינוך, מערכת בריאות וטיפול בגיל הרך. אם זה הופך להיות בלתי חוקי במדינת ישראל, אז בעצם כל החיים שלנו במולדתנו הופכים לבלתי חוקיים".

עאטף מועדי, מנכ"ל ועדת המעקב לענייני החינוך הערבי בישראל, אמר כי מדובר בהחלטה קיצונית וכי הוועדה אף שוקלת ללמד אותו בשיעורי אזרחות. "קרוב ל-100% ממוסדות החינוך במגזר הערבי נענו לקריאה לשבות היום. מאחורי ההחלטה של ועדת המעקב העליונה לערביי ישראל עומדים גם הועד הארצי של ראשי הרשויות וועדי ההורים, ומכאן ההיענות היא מאוד גדולה", הסביר מועדי. "מבחינתנו מדובר בפגיעה בדמוקרטיה, בחופש הביטוי ובחופש ההתארגנות".

עירוני י"ב, יפו, 19 בנובמבר 2015. ראובן קסטרו
שוקלים ללמד את הנושא בבתי ספר. תיכון עירוני י"ב/ראובן קסטרו

לדבריו, אם מישהו ממנהיגי התנועה עבר על החוק, יש לפעול נגדו – אך הוצאת התנועה מחוץ לחוק היא צעד חסר פרופורציה. "הפלג הצפוני של התנועה האיסלמית הוא אחד המרכיבים של החברה הערבית הפלסטינית בישראל. יש לו נוכחות, יש לו אמונה משלה, יש לו דרך ארץ, יש לו פעילות שהיא גם חברתית ויש לו את כל הזכות להיות מאורגן בצורה מסודרת על פי חוק. את המסר הזה אנחנו מעבירים גם לתלמידים", אמר. "אם יש מנהיגים בתוך התנועה האיסלאמית שעברו על החוק - אז שיבואו המשטרה והפרקליטות ויגידו שהם עברו על החוק ולכן הם מגישים נגדם כתב אישום. ההחלטה הזאת היא פזיזה וגורפת. זה צעד חריף מאוד, מנוגד לכל היגיון ובראש ובראשונה הוא פוגע בדמוקרטיה הישראלית".

ברכה הזהיר כי השביתה הכללית היא רק יריית הפתיחה של המאבק נגד ההחלטה. "על פי ניסיון העבר, לו היה לרשויות החוק עניין פלילי שאפשר להאשים בו מי מהתנועה האיסלאמית, היו עושים את זה בהתלהבות רבה. אבל השימוש בתקנות לשעת חרום המנדטוריות מצביעות על חולשה של הטיעון ועל עוינות גזענית כלפי הציבור הערבי", סיכם ברכה. "אנו נמשיך בפעולות המחאה ויש לנו תכניות לפעולות מחאה נוספות גם לעשרת הימים הקרובים. הייתי קורא לממשלה לנהוג על פי החוק והשכל הישר ולבטל מיד את ההחלטה האומללה הזאת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully