וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוויון בנטל? 50% לא מתגייסים; שילוב האתיופים בצה"ל מקרטע

19.11.2015 / 17:30

נתוני אגף כוח האדם חושפים כי מחצית מחייבי הגיוס לא משרתים בצה"ל, רובם בני מיעוטים. 34% מהנשים מצהירות כי הן דתיות, וחוקרי הצבא מוצאים כי כשליש מהן משקרות. וגם: אילו ערים הצטיינו באחוזי הגיוס? כל הנתונים - בפנים

צילום: יותם רונן, עריכה: ניר חן

50% מחייבי הגיוס בישראל לא משרתים בצה"ל – כך עולה מנתונים שהציג היום (חמישי) אגף כוח אדם בצבא. 9% מהם גברים, 14% נשים ו-27% בני מיעוטים. "יש לנו אינטרס מרכזי להרחיב את הגיוס בכל האוכלוסיות בחברה הישראלית", הסביר קצין בכיר במטה הכללי של צה"ל. "לא רק חרדים, אלא גם בדואים ונשים". לדבריו של הקצין, צה"ל יכול היה להמשיך בפעילותו הסדירה גם ללא 5,000 החיילים החרדים שמשרתים כיום, אך שילובם בחברה הוא שעומד מאחורי גיוס. לדבריו, לאחר השירות הצבאי, "90% מהם משתלבים בעבודה האזרחית".

עוד עולה מן הנתונים כי 34.7% מהנשים לא מתגייסות לצה"ל בטענה כי הן דתיות. לדבריו של הקצין הבכיר, חוקרים מטעם הצבא מגלים כי 30% מהן כלל לא מנהלות אורח חיים דתי. "אנחנו מעסיקים חוקרים פרטיים וגם בודקים בפייסבוק את הפרופיל שלהן", אמר והבהיר: "זו לא פגיעה בפרטיות. זה חלק מהמרחב הציבורי. רוב הנשים שאנחנו תופסים, בסוף מתגייסות".

לוחמות מג"ב, העיר העתיקה ירושלים, 18 באוקטובר 2015. נועם מושקוביץ
34.7% מהנשים לא מתגייסות בטענה שהן דתיות/נועם מושקוביץ

על פי הנתונים, המוטיבציה לשירות קרבי נשמרת והחודש אף נרשמה עלייה קלה בהשוואה לתקופה הזהה בשנים קודמות – 71.9% מהמתגייסים הם בעלי מוטיבציה לשירות קרבי. עם זאת, בקרב בני העדה האתיופית הנתונים עדין נמוכים אף שצה"ל משקיע משאבים בשילובם בשירות. אחד מכל ארבעה חיילים בני העדה לא מסיים את שירותו. אצל הנשים, מדובר בחיילת אחת מתוך עשר שלא מסיימת את שירותה. בתוך כך, בשנת 2015 התאבדו 12 חיילים, לעומת 15 בשנת 2014 ושבעה בשנת 2013.

באגף כוח אדם מעריכים כי שנת 2018 תתאפיין במחסור חריף בכוח אדם בעקבות החתמה של נשים להארכת השירות לשלוש שנים במקצועות מיוחדים כמו לחימה ומדעי המחשב, וקיצור השירות לגברים בארבעה חודשים. הקצין הבכיר התייחס לכוונת הצבא לקצר את שירות הבנים ל-30 חודשים בשנת 2020, ואמר כי המהלך אפשרי תיאורטית, אלא אם תפרוץ מלחמה ויידרשו להקים גדודים נוספים בצה"ל. עוד אמר הקצין הבכיר כי במצב הנוכחי, לא ניתן להאריך את שירות הנשים באופן גורף ולייצר שוויון מוחלט בינן לבין הגברים.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

כמו כן, פורסמו ציוני ההצטיינות בערים השונות, המשקללים את אחוז הגיוס לצה"ל ואת אחוז מיצוי השירות תוך התחשבות ביציאה לתפקידי קצונה. במקום הראשון בציונים לגברים, נמצאו מודיעין, גבעת שמואל, הוד השרון, ראש העין ונס ציונה. עבור נשים, במקום הראשון נמצאות הוד השרון, מודיעין קריית אונו, רמת השרון וגבעתיים.

בתחתית הרשימה נמצאות בעיקר הערים החרדתיות, שבהן חייבי גיוס רבים לא מבצעים את שירותם הצבאי. עבור גברים, מדובר בירושלים, אלעד, ביתר עילית, מודיעין עילית ובני ברק. עבור נשים, אלה נתיבות, צפת, ירושלים, בית שמש ובני ברק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במסגרת הצגת התכנית הרב-שנתית, חשף הקצין הבכיר כי בכוונת הצבא לסגור את הפנימיות הצבאיות שעלותן נאמדת בכ-15 מיליון שקלים. כמו כן, הוא חשף כי לאחרונה הסתיימה הרכבת תכנית העברת תחנת הרדיו גלי צה"ל ממיקומה הנוכחי ביפו. הקצין הדגיש כי התכנית להעברת גלי צה"ל הסתיימה, אך היא טעונה את אישור הרמטכ"ל.

כמו כן, בצה"ל שוקלים להקים גדוד לוחמות רביעי לאחר שהוקמו גדודי קרקל, אריות הירדן וברדלס, ואף להקים פלוגות חרדיות בחטיבות החי"ר. עם זאת, קצין בכיר טען כי הדברים צריכים להיראות אחרת. "בראייתי תוך שנים לא צריך לראות גדוד נח"ל חרדי בצה"ל", אמר הקצין, שלשיטתו צריכים החרדים להיטמע בשורות הצבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully