וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרך למעלה- הצעירות הבדואיות כובשות את ספסלי האקדמיה

אחמד אבו סוויס

19.11.2015 / 8:40

מהפיכת ההשכלה: רוב מוחץ לנשים בדואיות בשורות האקדמיה בדרום ובכלל. מכללות ההוראה, האוניברסיטאות בישראל, ירדן ואיו"ש שינו את פניה של החברה הבדואית בשנים האחרונות. על פי נתוני המוסדות, כ60% מהסטודנטים הבדואים הן נשים, רובן מעדיפות את מקצוע ההוראה

צלם: בני בן סימון, עורך וידאו: מיכאל ברגמן

מנהלי המוסדות האקדמיים מדווחים על רוב ממוצע של 60% לנשים, בקרב האקדמאים הבדואים בדרום. במשך שנים היה אחוז הנשירה של הבנות מהאקדמיה מהגבוהים בארץ, אך מגוון שינויים שחל בתא המשפחתי ובאוכלוסייה הבדואית, בעיקר בנושא הגדלת הנגישות להשכלה גבוהה, גרמו לבנות ל"נהור" לאקדמיה.
רים אבו רביעה, סטודנטית לחינוך במכללת קיי בב"ש, מספרת על רוב נשי מוצק בכיתת הלימוד. "ברוב הקורסים שלי הבנות הן הרוב הגדול , ובכל אוניברסיטה, בכול מקום אתה מוצא שאחוז הבנות הוא הגדול לאחר שהרשו להן ללמוד מה שהן רוצות", כך לדבריה. סאלם אבו גרינאת סטודנט במכללת קיי, תומך בדבריה לגבי השינוי החברתי העמוק שהתחולל בחברה הבדואית. "הגבר הערבי בא מתפיסה שהוא זה שאחראי על כל נושא הפרנסה של הבית והמשפחה, ובגלל זה הוא הולך לעבודה, יותר מאשר ללימודים", הוא טוען.
התמורות החיובית הרבות שנלוות לתופעת הנשים המשכילות, משפיעות על מבנה התא המשפחתי הבדואי. ד"ר מנסור אלנסאסרה מאוניברסיטת בן גוריון טוען כי "סיכויי ההצלחה בבניית משפחה הם יותר טובים כאשר ישנה השכלה גבוהה ונשים משכלות – והתופעה עצמה יוצרת מצב מאוד מעניין שמוביל את כול האוכלוסייה לשינוי חברתי". ד"ר סלים אבו ג'אבר ממכללת קיי סבור כי אימא משכילה שרכשה השכלה גבוהה יכולה לחנך את הילדים בצורה אחרת, ולהוביל את משפחתה למקומות אחרים, טובים יותר. "כיום, בנות שלא מתקבלות ללימודים במכללה, באות לבכות לי עם דמעות בעיניים,, הוא מספר.
מבדיקה שערכנו במוסדות האקדמיים בדרום מתברר שמרבית הבנות הבדואיות מעדיפות ללמוד הוראה. רים אבו רביעה סבורה כי מקצוע זה מאפשר קבלת השכלה גבוהה וניהול חיי משפחה נורמליים במקביל. "העבודה של מורה היא עבודה קלה ומתאימה לבנות במגזר הערבי", היא מספרת. "מורה מסיימת את עבודתה בשעה 14:00 בד"כ, ואחר כך יכולה לחזור הביתה מוקדם – כי גם בבית יש עליה אחריות".
רבות דובר על המחסור האדיר במורים בדואים בדרום. לאורך השנים, על פי מדיניות משרד החינוך, יובאו מורים ערבים מהצפון על מנת לאייש את תחום ההוראה בדרום. ד"ר אבו ג'אבר סבור כי אותן נשים משכילות יכולות לשנות את פני המציאות בנושא זה. "מקצוע החינוך בהוראה במגזר הבדואי הוא מקצוע מאוד דרוש - מהגנים עד בית ספר תיכון", הוא מספר. "בשנים האחרונות אנחנו רואים שרוב הבנות שמסיימות תיכון, באות ללמוד במכללות ההוראה כדי להתקדם בחיים ובקריירה - הרי יש להן המון הזדמנויות של עבודה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully