וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יד מכוונת- מרכז חינמי שיסייע למבוטחי הביטוח הלאומי למצות זכויות

יניב גלעדי

19.8.2015 / 12:11

מרכז 'יד מכוונת' בבאר שבע הוקם השנה במטרה לעזור לאזרחים להתכונן לקראת הופעתם מול הוועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי, ולעדכן אותם בכל הנוגע למיצוי הזכויות דו"ח מבקר המדינה האחרון חשף את הבט"ל כשיאן תלונות הציבור ופעילים חברתיים סבורים כי הקמתו חסרת משמעות

צלם: בני בן סימון, עורך וידאו: מיכאל ברגמן

דו"ח מבקר המדינה האחרון חשף ליקויים רבים בתפקוד המוסד לביטוח לאומי ואף הציג אותו כשיאן תלונות הציבור. אחת ההמלצות בדו"ח הייתה לפעול למיצוי זכויותיהם של כלל הזכאים לאחר שהתברר כי מאות מיליוני שקלים נגבו ללא הצדקה וזכויות כספיות לא הועברו לזכאים. מרכז 'יד מכוונת' בב"ש הוקם לפני כחודשיים במטרה לעזור לאזרחים להתכונן לקראת הוועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי, ולעדכן אותם בכל הנוגע למיצוי הזכויות שלהם. מדובר במענה ייחודי להמלצות דו"ח המבקר, בעיקר בגלל שאותו מרכז מופעל וממומן על ידי חברה פרטית שאינה גובה תשלום מלקוחותיה – מטופלי הביטוח הלאומי.
אזרחים רבים הפונים בתביעות לביטוח הלאומי, נתקלים במכשול זמינות המידע. מידע שחסר להם, מידע שהם מתקשים לקבל, או מידע שהוא כל כך מבולבל ומנוסח בשפה משפטית - עד שהם מתייאשים ומרימים ידיים. מנהלי המרכז בב"ש משוכנעים כי פועלם משקף כוונה אמתית להנגשת המידע לאזרחים. המרכז אמנם הוקם על ידי הביטוח הלאומי אבל הוא מופעל על ידי חברה פרטית שהאינטרס שלה הוא כמו של כל חברה פרטית אחרת- כמה שיותר לקוחות מרוצים.
סיפורו האישי ופועלו החברתי של אייל סברסקי, יוזם עמוד הפייסבוק 'ביטוח לאומי – המלחמה של כולנו' ממחיש את הצורך בשדרוגן הדחוף של כל זרועות השירות בבט"ל. הוא אחד מתוך רבים שנפלו בין כיסאות הבירוקרטיה. הוא אומנם לא קשיש חסר יכולת, אלא אדם צעיר אשר חלה במחלה שמנעה ממנו לעבוד ודרשה ממנו להיות תלוי באחרים. רק כשפנה לביטוח הלאומי בבקשה לקצבה שתעזור לו, התחיל להבין מה עליו לעבור בדרך הארוכה מאוד להחלמה. "נפלתי לצערי למחלה בשם אנורקסיה למצב של אישפוזים שאני צריך את המוסד לביטוח לאומי ששילמתי עליו כל החיים, ואני צריך אותו עכשיו", הוא מספר.
"מי שלא מכיר מה זה למלא שאלון לזכאות – זה 20 עמודים לא יכולתי למלא לבד, הייתי צריך עו"ד, הגעתי לוועדה ולא קיבלתי את המגיע לי . בוועדה יושב רופא שלא מכיר אותך הוא גם לא מסתכל עליך הרבה וזה הכי עצוב, רופא מטעם ביטוח לאומי שהמטרה שלו היא מן הסתם להביא לך כמה שפחות, אלא אם כן אתה ממש חולה או שחקן טוב או יש לך עורך דין טוב ויש לך כסף".
מיכל ליטוין, מנכ"לית 'מדיטון' המפעילה את מרכז יד מכוונת, בטוחה שאנשים כמו אייל יזכו לחוויית שירות אחרת לגמרי במידה ויבחרו להיעזר בשירותי המרכז. "אנחנו לא הסנן של ביטוח לאומי, זה לא התפקיד שלנו לא בשביל זה אנחנו נמצאים פה. אנחנו לא הולכים לשקר או להמציא המצאות בשביל המבוטח. אנחנו הולכים להציג מצב רפואי כפי שהוא נשקף לרופא שיושב מול אותו מבוטח, לא הולכים להעצים מצב מסוים ולא להפחית ממצב רפואי שרופא רואה. אחר כך בוועדה הרפואית זה לא חלק מאתנו, אנחנו לא נמצאים בקשר מול הביטוח הלאומי אנחנו לא יודעים מה קרה למבוטח בביטוח לאומי . לנו אין שום קשר עם ביטוח לאומי עם מה היו תוצאות של וועדה כזו או אחרת מול מבוטח או מבוטחת כזה או אחר", כך לדברי מיכל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully