וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי המבול- מי יישא בעלות הנזקים שנגרמו לתושבי אשקלון?

יניב גלעדי

17.11.2015 / 8:12

אשקלון שברה בשבוע שעבר את השיא הארצי של כמות גשם בשעה אחת אך עבור התושבים שבתיהם הוצפו לא מדובר בסיבה לגאווה. הם תוהים מדוע העירייה לא נערכה מראש וטיפלה בתשתיות הלקויות לקראת החורף ומי יממן את עלות הנזקים שנגרמו? העירייה פנתה למשרד התשתיות בבקשה לסיוע

צילום: זוהר גואטה. עורך ווידאו: מיכאל ברגמן

המבול הכבד שנחת על אשקלון בשבוע שעבר, חשף לעיני כל את התשתיות הרעועות של העיר, ואת מצוקות התושבים. אותו 'שיא ישראלי' של 92 מ"מ של גשם בשעה אחת, כלל גם הרס של מקטע כביש ובור ענק שנפער בתוכו, יחד עם עוד עשרות בתים שהוצפו עד גובה החלונות. נתוני המוקד העירוני מצביעים נכון לשעה זו על כ30 משפחות מתועדות שבבתיהן נגרמו נזקים. יחד עם גורמי הרווחה המחלקה המשפטית ומחלקת הרכש בעירייה, הם יוצרים קשר עם המשפחות בניסיון לסייע הן בהליכים המשפטיים והן בנושאי ביטוח ופיצוי על תכולת הבית.

אריה אוחיון, מנהל המוקד העירוני בעיר, טוען כי כל המערכות הרלוונטיות קרסו בשעות המבול. "החל משעה שמונה וחצי עת שהתחזק מזג האוויר, ומזג האוויר נהיה חזק יותר ,המוקד קיבל שיחות בקצב שהיה מעבר ליכולת שלנו ליירט את כל השיחות", לדבריו. "קיבלנו במשך שלוש שעות כ-1700 שיחות של תושבים, והצלחנו להגיע רק לאלף תושבים". איתמר שמעוני, ראש העיר מעריך את גודל הנזק בעשרות מיליונים. "זה לא מיליון ולא שניים. שיפוצו של מקטע כביש שנהרס עולה בין 10-15 מיליון ¤, ואנחנו לא מחכים, אנחנו מטפלים".

אל רחוב הנמר, שנחשב לנקודה נמוכה בעיר, התנקזו כמויות מים גדולות שנכנסו לתוך הבתים, ושטפו הכול בגשם בוצי וביוב. התושבים שם מספרים, כי למרות הגשם הכבד, בעיות קודמות בתשתיות הביוב והניקוז הן אלו שהחריפו את הבעיה. אסנת אלון מספרת כי העירייה ידעה הבעיה האפשרית הרבה זמן לפני שזו הפכה לאסון. "אנחנו מתריעים על זה לפחות פעם בחודש בעירייה - בואו תנקו בואו תסדרו הכול צף הכול עולה", היא מספרת. "הבית שלי במקרה פעם ראשונה נפגע אבל יש פה בתים שנפגעו פעם פעמיים – שלוש. אם היה פה ניקוז נכון שיכול להכיל מי גשמים אז אולי זה היה בכביש במדרכה, לא היה 70 סנטימטר בגינה וחצי מטר בבית".

שמעוני מבקש להדגיש כי הפתרון האמתי לתושבים חייב לכלול את מעורבותם של משרדי הממשלה. "זו צריכה להיות חשיבה מערכתית של כולם לגבי איך מתמודדים עם התופעה שהחורף אולי יכול להוריד תשתיות של גשמים של שלושה חודשים בשעה אחת", לדבריו. "לצמצם את הנזק אנחנו יכולים, ואת זה נעשה, ניגע גם בשכונות הקשות ביותר". הוא פנה לשר התשתיות וביקש את עזרתו בשיקום העיר לה נגרם על פי ההערכות נזק של מיליוני שקלים.

"הקמנו עכשיו מוקד יש לי את רשימת כל הבתים שנפגעו, נעבור בית בית נראה מה אפשר לסייע מבחינת ביטוח, מבחינה משפטית, מה ניתן לעשות. התושבים שלי זה הדבר הכי חשוב לי, לא נעזוב אותם לבד. אנחנו נפנה חדר מצב נוסף לאורך כל החורף בעירייה כדי לתת מענה חלילה ויכול להיות שיחזרו מקרים כאלה כדי לתת מענה הולם", כך שמעוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully