וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באופוזיציה זועמים על התקציב: "סמוטריץ' ראש הממשלה וחזן שר האוצר"

16.11.2015 / 15:07

לאחר שוועדת הכספים העבירה אתמול מאות מיליונים לתקציב המדינה לאור הסכמים קואליציוניים, ראשי הסיעות תקפו את חברי הקואליציה. לפיד:" כחלון, אל תעמוד מהצד". סמוטריץ': "הפופוליזם של לפיד לא יודע גבול"

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן

ראשי האופוזיציה תקפו היום (שני) בחריפות את הקואליציה על העברתם של 270 מיליון שקלים בוועדת הכספים לאור הסכמים קואליציוניים. אמש אושר בוועדה תקציב המדינה 2016-2015, אז התווספו מאות מיליוני שקלים שהוקצו על פי דרישות של חברי כנסת ספציפיים.

"ראש הממשלה נתניהו אינו ראש הממשלה בפועל וכחלון אינו שר האוצר. סמוטריץ' ראש ממשלה. חזן שר אוצר", אמר יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג. "זו מציאות שאזרחי ישראל לא בחרו בה. זו ממשלה שאין לה זכות קיום. היא לא ממשלת ישראל, אלא ממשלת יצהר ואיתמר". הוא הוסיף כי מדובר ב"עוד תקציב של כלום. תקציב לחיזוק, שימון וריפוד הממשלה ולא תקציב למדינה. במקום לנגב ולגליל, לשיפור מצוקת הדיור, למעונות יום, להתנחלויות מבודדות וארגונים עלומים שלא ברור מי עומד בראשם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם יו"ר יש עתיד הביע את הסתייגותו מהתקציב בפתח ישיבת הסיעה, וניסה לקשור בין הכספים הקואליציוניים לבין התיקון לחוק הגיוס, אף שהשניים לא קשורים בפועל. "מכרו את חיילי צה"ל בשביל לתת כסף לסמוטריץ'", אמר, ופנה אישית לכחלון: "אתה לא יכול לעמוד מהצד. זה לא תקציב, זו מכירת חיסול. אתה שר האוצר, תעצור את זה. מי מנהל את קופת המדינה? למה כל אחד יכול לסחוט מה שמתחשק לו?".

לפיד הוסיף: "בשביל שסמוטריץ' יקבל את שלו, מכרו אתמול בממשלה, וימכרו היום במליאת הכנסת, את לוחמי צה"ל. הם היו צריכים את קולות המפלגות החרדיות בשביל לחלק ביניהם את הכסף, אז הם יבטלו את השוויון בנטל. הם יגידו לחיילי צה"ל: 'שיקרנו. לא כולם שווים בפני החוק. לא כולם צריכים להתגייס. אתם שוב הפראיירים'".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פי הסיכומים שחשף אתמול האוצר, יוקצו, בין היתר, שני מיליון שקל עבור "קרן לשמירה על שטחים פתוחים ביהודה ושומרון", לפי דרישתו של בצלאל סמוטריץ'. יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, דרש וקיבל ארבעה מיליון שקלים עבור "שירותי ייעוץ והפריה", ועוד 2.6 מיליון שקל עבור מוסדות דת. יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין דרש אף הוא שני מיליון שקל עבור מקוואות ושישה מיליון שקל עבור "קשרים דתיים ורוחניים", סעיף אשר אמור לקבל מימון אולם עדיין טעון בדיקה משפטית.

מרכז הקואליציה בוועדה הכספים, חבר הכנסת מיקי זוהר, קיבל לדרישתו תשעה מיליון שקלים למענק ביטחוני לרשויות ביהודה ושומרון, ושלושה מיליון שקל ללימודי תרבות תורנית. סיעת יהדות התורה תקבל 26 מיליון שקלים עבור "תרבות יהודית" ואילו ש"ס תקבל 18.7 מיליון שקל עבור "פעולות זהות יהודית", שני מיליון שקל עבור "פוריות על פי ההלכה", שמונה מיליון שקל עבור "פרס שר הדתות", שלושה מיליון שקל ל"קשרים דתיים ורוחניים" ו-17 מיליון שקל בעבור שעות לימוד ברשת מעיין החינוך התורני.

ח"כ משה גפני, כנס הרצליה, יוני 2015. ראובן קסטרו
העביר כספים גם לנפגעות תקיפה מינית, קשישים ובריאות הנפש. גפני/ראובן קסטרו

יש לציין כי שיטה זו אינה חדשה ולא הומצאה בקדנציה הנוכחית - כספים קואליציוניים הועברו גם בקדנציות הקודמות. אלא שכעת, לאחר התפוצצות פרשת השחיתות הגדולה, הוחלט כי חלוקת הכספים הקואליציוניים תיעשה בצורה שקופה. לכן, מדובר בפעם הראשונה שבה הציבור יכול לראות בפירוט ובשקיפות את חלוקת הכספים על פי ההסכמים הפוליטיים השונים.

כמו כן, חלק קטן מהכספים הוקצה גם לסיעות האופוזיציה. כך, למשל, הועברו לדרישתה של יו"ר מרצ זהבה גלאון שלושה מיליון שקל ל"אבחון וטיפול בנוער וצעירים" ושבעה מיליון שקלים בעבור תעסוקת מבוגרים במשרד הכלכלה. חברת הכנסת מיכל בירן קיבלה 22 מיליון שקלים שיועברו לבוגרי תנועות הנוער. בנוסף, כספים רבים הופנו למטרות כלליות ולא סקטוריאליות, לדרישתו של ח"כ משה גפני (יהדות התורה). שני מיליון שקל הוקצו למרכזים לנפגעות תקיפה מינית, 2 מיליון שקל הוקצו לשכונות תומכות לקשישים, 2.5 מיליון שקל הוקצו לבינוי מחלקות בבריאות הנפש ושני מיליון שקל הוקצו לתקצוב מכינות קדם צבאיות לנוער בסיכון.

בצלאל סמוטריץ מהבית היהודי נמצא עם המתנחלים שמתבצרים בשא-נור, יולי 2015. ניב אהרונסון
"הפופוליזם של לפיד לא יודע גבול". סמוטריץ'/ניב אהרונסון

חבר הכנסת סמוטריץ' דחה את הדברים של הרצוג ולפיד: "הפופוליזם של לפיד לא יודע גבול", מסר חבר הכנסת מהבית היהודי. לדבריו, "מי שנכשל כישלון טוטאלי כשר האוצר וכל הבטחותיו התנפצו אל סלעי העלייה החדה ביוקר המחיה בתקופת כהונתו, מחלק עכשיו ציונים מבחוץ. מי שהוסיף 600 מיליון שקל למשכורות החיילים זה אנחנו. איפה הייתה דאגתו של לפיד לחיילים בשנתיים שבהם הוא כיהן כשר האוצר?".

עוד הוסיף: "אנחנו לא מתנצלים על תקציב חברתי וראוי שהעברנו אתמול, תקציב שמשקף סולם ערכים ציוני וחברתי אחר מזה של יאיר לפיד ומצביעיו השבעים. הבית היהודי ואני בתוכם נמשיך לעשות כל שביכולתנו לדאוג לכל עם ישראל בזמן שחברי האופוזיציה ימשיכו לצעוק שקרים. לא נתנצל על התקציבים המבורכים שהבאנו לפריפריה, לא נתנצל על תקציבי החינוך המיוחד וגם לא נתנצל על התקציבים ליהודה ושומרון ולציבור הדתי לאומי. זהו התקציב הטוב בעשור האחרון ואני שמח על החלק שהיה לי בהעברתו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לדברי האופוזיציה בישיבת סיעת הליכוד ואמר כי "חרף ההסתייגויות של האופוזיציה, נעביר השבוע תקציב. זה תקציב טוב ואחראי ששומר על מסגרת אחראית אבל מוסיף מיליארדים לחינוך לרווחה ולבריאות. הוא הוסיף: "מה שנדרש מאיתנו זו משמעת של 24 שעות. הפער הקטן קובע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully