וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: הסיוט של צרפת נובע מהחולשה של דאעש

15.11.2015 / 11:02

בחודשים האחרונים, נראה שהמומנטום של דאעש נעצר במידה רבה והארגון סופג מכות קשות, מה שחייב את "המדינה האיסלמית" לשנות את אסטרטגיית המאבק ולייצר פעילות בזירות אחרות, פריז היא רק אחת מהן

זירת הפיגוע מחוץ לאולם המופעים "בטקלן", פריז, 14 בנובמבר 2015. רויטרס
שוטרים אחרי הטבח ב"בטקלאן"/רויטרס

סדרת הפיגועים המחרידה שזעזעה את פריז בליל שישי הייתה אירוע הטרור החמור ביותר שידעה הרפובליקה הצרפתית מאז מלחמת העולם השנייה. במקביל, מדובר באחד מהפיגועים הקשים שבוצעו במערב מאז פיגועי ה-11 בספטמבר. 'המדינה האסלאמית', שמו הרשמי של ארגון דאעש, מיהרה לזקוף לזכותה את הפיגועים ולהציגם כתגובה למעורבותה של צרפת בהתקפות הקואליציה נגדה בסוריה, אך המעבר לפעולות טרור מעיד בעיקר על חולשת הארגון והשפעת המכות הקשות שספג בחודשים האחרונים בעיראק ובסוריה.

מאז שעלתה לכותרות בקיץ 2014, נראה ש'המדינה האסלאמית' כבשה בסערה חלקים נרחבים בצפון עיראק (בראשם העיר מוסול), המשיכה לבסס את אחיזתה בסוריה והטילה אימה על העולם כולו באמצעות סרטי זוועה והוצאות להורג פומביות שפרסמה במדיה החברתית. סדרת כיבושים זו, המבוססת על המוטו של 'המדינה האסלאמית', נמשכה גם השנה, עם השתלטות הארגון על הערים רמאדי שבעיראק ותדמור שבצפון-מזרח סוריה בחודש מאי. אולם בחודשים האחרונים, נראה שמגמה זו התהפכה והמומנטום של דאעש נעצר במידה רבה. לאט ובטוח, צבא עיראק מצליח לכבוש מחדש שטחים משליטת דאעש ולהילחם בהצלחה בכוחותיו במדינה, הכורדים נלחמים גם הם בארגון ורק לפני יומיים הצליחו לכבוש מחדש את העיר סינג'אר, ותקיפות אוויריות של הקואליציה מכות בלוחמי דאעש בסוריה ומצליחות לחסל גם פנים מוכרות של הארגון כמו "ג'ון הג'האדיסט".

מכות אלו, הסותרות את ההתקדמות המרשימה של 'המדינה האסלאמית' בשנה שעברה ואת יומרתה להוביל את תנועת הג'האד העולמי ואת האומה האסלאמית (קהילת המאמינים העולמית), חייבו את הארגון לשנות את אסטרטגיית המאבק שלו ולייצר פעילות בזירות אחרות. שינוי זה מסביר את רצף הפיגועים האחרון, עליהם נטלה 'המדינה האסלאמית' אחריות: הפיצוץ שהוביל להתרסקות המטוס הרוסי בסיני, הפיגועים ברובע דאחייה בביירות וכעת הפיגועים המשולבים בפריז. הפיגועים האחרונים בצרפת הם אולי הקשים ביותר עד כה, הן מבחינת יכולת התכנון הגבוהה ורמת הביצוע שלהם והן בשל העובדה שבוצעו על אדמת אירופה, לראשונה מאז הפיגועים הגדולים של אל-קאעדה ביבשת בעשור הקודם.

'המדינה האסלאמית' מיהרה לקחת אחריות על סדרת הפיגועים בפריז, בהציגה את העיר כ"בירת הזנות והשחיתות ונושאת הצלב הראשית באירופה". בדומה לפיגוע במערכת העיתון שארלי הבדו מוקדם יותר השנה, הארגון הצדיק את הפיגועים בכך שצרפת "מעיזה לקלל את הנביא מוחמד" ומנהלת "מלחמה נגד האסלאם בצרפת". אולם מעבר להצדקות אידיאולוגיות אלו – שהוצגו בעבר בסרטים של 'המדינה האסלאמית' ובמגזין התעמולה שלו, "דאביק" – נטילת האחריות לפיגועים מסתיימת באזהרה ש"צרפת וכל המדינות האחרות ההולכות בדרכה צריכות לדעת שהן ימשיכו להיות בראש רשימת המטרות של 'המדינה האסלאמית' כל עוד שימשיכו בקמפיין הצלבני שלהן... וימשיכו בתקיפות שלהן נגד המוסלמים בארצות הח'ליפות".

נחשפה זהותו של "ג'ון הג'יהאדיסט". צילום מסך
לחסל גם פנים מוכרות של הארגון כמו "ג'ון הג'האדיסט"/צילום מסך

אולם למרות ניסיון זה לשדר עוצמה וההבטחה לפיגועים נוספים נגד צרפת ומדינות אירופאיות נוספות, ביצוע הפיגועים בפריז, כמו גם הפיגועים המוקדמים יותר בלבנון, הוא חלק מהניסיון של 'המדינה האסלאמית' לשמר את תדמיתה המאיימת והבלתי-מנוצחת למרות ההפסדים שספגה על הקרקע בעיראק ובסוריה בחודשים האחרונים. החדשות הטובות הן שביצוע פיגועים אלו ונטילות האחריות להן מעידות על חולשת 'המדינה האסלאמית' בחודשים האחרונים, ועל ההשפעה החיובית של מאמצי הקואליציה הבינלאומית וכוחות כורדים ועיראקים במאבק נגד הארגון.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully