וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפני חידוש השיחות: אסד צובר מומנטום בסיועה של רוסיה

14.11.2015 / 0:20

ברקע סבב נוסף של דיונים בין המעצמות על עתידה של סוריה, המשטר ממשיך לכבוש מידי המורדים אזורים בחאלב, אחרי שבמקומות אחרים תמיכת מוסקבה לא עזרה. פוטין: עתידו של אסד לא על הפרק

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

כוחות ממשלת סוריה כבשו אתמול (שישי) את העיירה תל הדיה שבמחוז חאלב – כך דיווחו הטלוויזיה הממלכתית והארגון הסורי לזכויות אדם. זאת בהמשך למומנטום שצברו נאמני הנשיא בשאר אסד במחוז שבצפון סוריה, אחרי שאתמול הם השתלטו בחזרה על שתי עיירות נוספות בדרום חאלב שהיו בשליטת המורדים. זאת ברקע חידוש השיחות הבינלאומית על פתרון המשבר במדינה בסוף השבוע.

אנשי המשטר התקרבו לכביש הראשי העובר בין עריה המרכזיות של סוריה, בתום שורת הצלחות שרשמו במחוז בימים האחרונים בסיועה האווירי של רוסיה, בהם שבירת מצור בין שנתיים שהטיל ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) על שדה תעופה הצבאי כווירס שבמזרח חאלב.

אתמול שחרר צבא סוריה, בתמיכת איראן וחיזבאללה מהקרקע ורוסיה מהאוויר, את העיירה הסמוכה אל-חאדר, ובכך הוא שולט כמעט בכל אזורי הספר הדרומיים של חאלב. "הפריפריה הדרומית של חאלב נופלת גבעה אחר גבעה. הצבא מתקדם במהירות", אמר רמי עבד א-רחמן, ראש הארגון הסורי לזכויות אדם שמקום מושבו בלונדון.

השליטה באזור זה תאפשר לכוחות אסד להתחיל במתקפות חדשות במעוזי המורדים בצפון-מזרח סוריה, אחרי שאלו שיצא לדרך עם תחילת התערבותה של מוסקבה במלחמה לפני חודש וחצי נכשלו. היום צוטט הקרמלין בסוכנות הידיעות הרוסית רי"א בהודעה שלפיה "המתקפה של צבא סוריה יעילה" וכי בעזרת התקיפות הרוסית "הוא מתקדם היטב".

חיילי צבא סוריה חוגגים את שבירת המצור על בסיס כוויירס שבמזרח המדינה, נובמבר 2015. AP
חיילים מצבא אסד חוגגים את שחרור בסיס כוויירס מהמצור של דאעש/AP

בצל חידוש השיחות הבינלאומית על עתידה של סוריה בסוף השבוע, התייחס אתמול נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לאחת הסוגיות הבעייתיות ביותר – המשך שלטונו של אסד. הוא הדגיש כי הנושא לא יעלה לדיון מאחר שמדובר בהחלטת העם הסורי, ש"בחר בו בבחירות שהתקיימו בשנה שעברה". פוטין הבהיר כי יש בידיו את כל האמצעים הכלכליים והטכניים הנחוצים להמשך המערכה האווירית כל עוד תצטרך סוריה את עזרתה של רוסיה.

הנשיא עוד אמר כי מוסקבה משתפת פעולה עם ארגוני מורדים הפועלים תחת הדגל של צבא סוריה החופשי, ברקע טענות המערב שרוסיה תוקפת בעיקר את האופוזיציה המתונה ולא את דאעש, כפי שהיא גורסת. ואולם, עד הכחישו המורדים, הנתמכים בידי מדינות ערב וטורקיה, דברים דומים שנשמעו מצד הקרמלין, שלדבריהם אינו נלחם בטרור אלא בהם, במטרה לשמור על המשטר בדמשק.

במקביל, הגיע הערב שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי לווינה, שם יתחדשו מחר השיחות. אתמול הוא נפגש עם עמיתיו מטורקיה ומערב הסעודית, מתנגדיו הגדולות ביותר של אסד. היום יתכנסו הדיפלומטים הבכירים ביותר של 20 מדינות שונות, כולל איראן, שאיימה שלא לשלוח נציגים לבירת אוסטריה בשל חילוקי הדעות העמוקים שלה עם ריאד, אך לבסוף היא שיגרה את סגן שר החוץ חוסיין אמיר עבדוללהיאן.

(עדכון ראשון: 22:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully