וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חופש הדת- מדוע מבקשת המדינה להרוס מסגדים בפזורה הבדואית?

אחמד אבו סוויס

12.11.2015 / 8:10

תושבי הכפרים הבלתי מוכרים מבקשים מגורמי האכיפה להימנע מהרס מסגדים בשטחם. אותם מבנים משמשים לטענתם כמקום תפילה וחינוך, ותורמים להרגעת הרוחות ומניעת פשע בקרב צעירים

צילום: זוהר גואטה. עורך ווידאו: מיכאל ברגמן

רוב המסגדים בשטחי הכפרים הבלתי מוכרים בדרום כבר נהרסו או עומדים בפני הריסה. אין מחלוקת על כך שמדובר במבנים בלתי חוקיים אך התושבים מבקשים מגורמי האכיפה להימנע מהריסתם מאחר והם תורמים להרגעת הרוחות וחינוך בני הנוער הסוררים. בכל הסדר עתידי, כך נטען, המדינה תפנה את מבני המגורים ולכן עדיף לשמר את המסגדים עד לרגע הפינוי.
תושבי הכפר הבלתי מוכר כרמה הקימו לפני כחצי שנה מסגד מאולתר, וימים ספורים אחר כך כבר הוצא לו צו הריסה בטענה שנבנה בצורה בלתי חוקית על אדמת מדינה. ג'ומעה אלסגאירה תושב הכפר מקבל ללא עוררין את דין ההריסה, אבל מבקש ממקבלי ההחלטות להפעיל גם מידה של שיקול דעת. "ההחלטות של המדינה הם מעל הכול", הוא אומר. "מה הם רוצים שנעשה ? אם הם רוצים שיהרסו ויהרסו. אין לנו כוח על להגן על המסגד - אלוהים הוא זה שיגן עליו . זה לא קל לראות הרס של מקום שבו אתה מתפלל".
המסגד שנהרס בכרמה אינו היחיד. לא רחוק ממנו, בישובים וואדי אלנעם ואלזרנוק ,נהרסו שני מסגדים ותושבי הכפרים שומרים את שרידי הבטון כמונומנטים בשטח. תלג'י אבו גוידר, שהיה אימאם במסגד שנהרס באלזרנוק טוען כי אקט ההריסה התקבל ללא מחאה על ידי התושבים. "הפקחים אמרו לנו שאם לא נהרוס לבד הם יבואו עם הציוד והטרקטורים ויהרסו אותו, ואנחנו נשלם את הוצאות ההריסה", הוא מספר. "אז לא הייתה לנו ברירה ואמרנו להם: אנחנו נהרוס, בלי בעיות. אנחנו מלמדים במסגדים את ילדינו ענייני דת וקוראן, במקום שילכו לבאר שבע ויעשנו נרגילה וישתכרו. כאן מלמדים אותם להתפלל ולקדש את אלוהים - לא משהו אחר ".
מחמוד אבו ג'ארביע מוואדי אלנעם סבור כי יד מכוונת מלמעלה מבקשת לפגוע באורח החיים הדתי של הקהילה. "כנראה שלא רוצים שנהיה דתיים יותר", הוא אומר. "הדת מגבשת את האנשים והם מתאספים בתוך המסגד, אז כנראה זה משפיע לרעה על מישהו, ורוצים שכל אחד יישאר בביתו . המסגדים זה עניין רגיש, עניין דתי שנוגע לכול מוסלמי. הריסת המסגדים לא מביאה תועלת. הבלון עדיין לא התפוצץ אבל לאט לאט דוחסים אותו עד שיתפוצץ - ורק אז נתחיל לתקן את הדברים", כך אבו ג'ארביע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully