וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

40 שנה להחלטת "ציונות היא גזענות" באו"ם: "נמאס לנו להיות מסומנים"

12.11.2015 / 10:45

שעות ספורות לאחר פרסום ההנחיות החדשות לסימון מוצרים מההתנחלויות התקיים במטה האו"ם אירוע שנועד להביע תמיכה בישראל. יו"ר האופוזיציה הרצוג, שאביו חיים היה השגריר באו"ם כשהתקבלה ההחלטה, אמר: "נמאס להיות מודרים ומופלים לרעה"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

במטה האו"ם בניו יורק נערך אמש (רביעי) אירוע לציון 40 שנה לקבלתה של החלטת האו"ם 3379, שקבעה כי "ציונות היא גזענות". ההחלטה העוינת לישראל, שבוטלה בשנות ה-90, נחשבת כיום לאחד מנקודות השפל הגדולות של האו"ם, בוודאי בהקשר הישראלי. באירוע אמש, שנועד להביע תמיכה בישראל ולמחות על היחס הבלתי הוגן כלפיה באו"ם, השתתפו מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, שגריר ישראל, דני דנון, וגם יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג.

עבור הרצוג היה זה אירוע אישי ולא רק פוליטי. כאשר ההחלטה השערורייתית התקבלה בזמנו בעצרת הכללית, מי שכיהן כשגריר ישראל באו"ם היה אביו, חיים הרצוג, לימים נשיא המדינה. השגריר הרצוג הגיב לקבלת ההחלטה במעשה חריג, שהונצח במצלמות והפך לסמל היסטורי: הוא קרע לגזרים נייר ובו נוסח ההחלטה הגזענית. התמונה המפורסמת תלויה עד היום בביתו של הרצוג בתל אביב.

עוד בוואלה! NEWS:
מסתערב התחזה לאישה בהיריון - הכוח פרץ לבית חולים בחברון ועצר מחבל
שרי ביטחון, רמטכ"לים ואלופים: אלה העדים בתביעת הדיבה של הרפז
תחקיר ערוץ 10: כך קידמה רגב מינויים פוליטיים במשרד התרבות

יצחק הרצוג, ציון 40 שנה באו"ם להחלטת "ציונות היא גזענות", 11 בנובמבר 2015. ליאו סורל,
הרצוג נואם כשתמונת אביו ברקע, אמש/ליאו סורל

האירוע אמש תוכנן זמן רב מראש, אבל התזמון שלו הפך למשמעותי במיוחד כאשר שעות ספורות לפני האירוע, פורסמו באירופה ההנחיות החדשות לסימון מוצרים מההתנחלויות. "נמאס לנו להיות מסומנים, מודרים ומופלים לרעה", הצהיר ח"כ הרצוג בנאומו, כאשר תמונה של אביו תלויה ברקע. עם זאת, הרצוג העביר גם מסר חיובי בנאום, כאשר אמר כי "למרות כל הקשיים והתקופה האפלה שאנו נמצאים בה, עלינו למצוא דרך לשבור את הקיפאון ולהתקדם לשלום".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"חיים הרצוג עמד בגאווה מול הצביעות, הציניות והאנטישמיות"

עוד לפני הרצוג, עלה לדבר השגריר הישראלי החדש באו"ם, שהזכיר כי ההחלטה האנטי-ישראלית "נשארה בתוקף למשך 16 שנים מבישות". דנון התייחס להחלטת סימון המוצרים באירופה ואמר כי "רק היום, האיחוד האירופי קיבל החלטה לסמן מוצרים ישראליים. זו החלטה לא הוגנת ולא צודקת, וגם היא סופה שתבוטל". ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שלח ברכה מצולמת לאירוע, ואמר כי "חיים הרצוג עמד בגאווה מול הצביעות, הציניות והאנטישמיות".

נאומו של חיים הרצוג באו"ם ב-1975

עבור המשלחת הישראלית באו"ם, הייתה חשיבות רבה להשתתפותם באירוע של שר החוץ האמריקני קרי ושגרירת ארצות הברית באו"ם, סמנתה פאוור. השגרירה פאוור אמרה כי ארצות הברית תמשיך להיאבק כדי שישראל תקבל יחס הוגן באו"ם, בדיוק כמו כל מדינה אחרת בעולם, והדגישה כי למרות הקשיים הרבים, כן חלה התקדמות בנושא בשנים האחרונות, הרבה בזכות התעקשותו של ממשל אובמה בנושא.

מימין: ג'ון קרי, באן קי מון, יצחק הרצוג ודני דנון, ציון 40 שנה באו"ם להחלטת "ציונות היא גזענות", 11 בנובמבר 2015. ליאו סורל,
קרי, באן והרצוג במטה האו"ם, אמש/ליאו סורל

גם מזכ"ל האו"ם נשא דברים באירוע. לצד הגינוי שלו להחלטה ההיסטורית - שהתבטלה לפני שני עשורים – חזר המזכ"ל על עמדתו הקבועה של האו"ם לגבי החשיבות של פתרון שתי המדינות. המזכ"ל אמר כי חשוב לזכור שתדמיתו של האו"ם נפגעה קשות מקבלת החלטה 3379, וכי מוטלת עליו חובה להילחם בשנאה ובבורות.

האירוע התקיים שלוש שעות לפני המראתו של ראש הממשלה נתניהו לישראל, בתום ביקור של שלושה ימים בבירה האמריקנית. נתניהו נפגש עם קרי בוושינגטון בשעות הצהריים ודן עמו בין היתר בהחלטה האירופאית על סימון המוצרים מההתנחלויות, שראש הממשלה ביקש מהממשל האמריקני לגנות.

נאום שגריר ישראל בארה"ב חיים הרצוג באו"ם, 1979. ערוץ AP ביוטיוב, צילום מסך
נאומו של השגריר חיים הרצוג באו"ם ב-1975/צילום מסך, ערוץ AP ביוטיוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully