וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמישה דברים שאתם צריכים לדעת היום

רוני וולף

12.11.2015 / 7:00

רגע לפני שהיום מתחיל ואתם צוללים לעומס בעבודה או בלימודים, קבלו חמישה דברים שאתם ממש צריכים לדעת על היום

ועידת ישראל לשלום

יום עיון מיוחד לזכרו של יצחק רבין ז"ל, פורום המטה הכללי של צה"ל, 2 בנובמבר 2015. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
ישתתף בוועידה. ריבלין/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

כדאי לכם לדעת שהיום תתקיים במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב ועידת ישראל לשלום של עיתון "הארץ" זו הפעם השנייה. הוועידה מתקיימת על רקע "גל האלימות ששוטף את הארץ שנוטע אצל רבים תחושת ייאוש ואובדן אמון בסיכוי להגיע להסדר עם הפלסטינים", כתבו המארגנים, שהוסיפו כי "דווקא בעת קשה זו, מתחייב דיון ציבורי נוקב בהשלכותיו של הקיפאון המדיני ובדרכים לפרוץ דרך אל שלום שיבטיח את חוסנה וערכיה של ישראל".

בוועידה ישתתפו בין היתר נשיא המדינה ראובן ריבלין, שליח הקוורטט למזרח התיכון לשעבר טוני בלייר, ראש המוסד לשעבר אפרים הלוי, הנסיך הסעודי טורקי אל-פייסל בריאיון מצולם מארה"ב, מרטין אינדיק, מי שהיה ראש צוות המשא ומתן הישראלי-פלסטיני מטעם ארצות הברית ואישי ציבור "ואנשים החרדים לגורלה של ישראל". הדוברים ידונו בין היתר בירושלים, יוזמת השלום הערבית ומהלכים אלטרנטיביים להשיג שלום.

פסטיבל סיגדיאדה

חג הסיגד, טיילת ארמון הנציב, ירושלים, 11 בנובמבר 2015. דניאל אליאור
נשים חוגגות את החג בירושלים/דניאל אליאור

כדאי לכם לדעת שמהיום ועד יום שבת יערך בסינמטק תל אביב פסטיבל התרבות האתיופית "סיגדיאדה" זו השנה הרביעית. בחג הסיגד, מלשון סגידה לאלוהים, היו עולים אחת לשנה כל היהודים באתיופיה על הר גבוה ומתפללים לעלות "לירוסלם". שמו העברי של החג הוא "חג הכיסופים" ומקורו בספר עזרא ונחמיה. חג הסיגד ביטא במשך אלפי שנים את כמיהתם של יהודי אתיופיה לשוב לירושלים. לאחר העלייה הפך לחג הודיה על השיבה לציון.

החג מתקיים בדיוק שבעה שבועות מיום הכיפורים, והוא נחשב למועד החשוב ביותר בשנה בקרב הקהילה האתיופית. בין האירועים שיתקיימו, בין היתר: סטנד אפ נושך ובועט על חייו של צעיר אתיופי בישראל של שנות ה-2000. מופע משותף של היוצרת והרקדנית דגה פדר עם נגן כלי ההקשה אלעד נאמן וגילי יאלו במופע חדש שמשלב בין המוזיקה שעליה גדל והרקע ממנו הוא מגיע. בשנת 2008 אפילו עבר בכנסת חוק הקובע את הסיגד כיום חג רשמי של מדינת ישראל.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

המשחק הראשון בלי גיא גודס

גיא גודס מאמן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
המשחק הראשון בלעדיו. גודס/ברני ארדוב

אתם צריכים לדעת שהיום תערוך מכבי תל אביב את משחקה הראשון מאז פיטוריו של גיא גודס. הצהובים, שנפרדו ממאמנם בעקבות פתיחת העונה החלשה שהגיעה לשיא עם ההפסדה ביתי למכבי אשדוד, יארחו את דרושפאקה הטורקית במחזור החמישי של שלב הבתים ביורוליג, בידיעה שהפסד יצניח אותם למאזן של 4:1 ויהפוך את הסיכוי להעפיל לשלב הטופ 16 לקלוש. על הקווים יעמוד המאמן הזמני אבי אבן, ששימש כעוזרו של גודס.

יום דלקת הריאות העולמי

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

כדאי לכם לדעת שהיום הוא יום דלקת הריאות העולמי. כן, יש דבר כזה. היום נוצר כדי להעלות את המודעות למחלה שהורגת בכל שנה 1.6 מיליון ילדים מתחת לגיל חמש, מה שהופך אותה לגורם המוות העיקרי של ילדים בגיל זה - יותר מאיידס, מלריה וחצבת ביחד. רוב בני האדם לא מודעים לנתון המזעזע הזה ויום זה נועד כאמור להביא את המשבר הבריאותי הזה למודעות הציבור ולעודד את קובעי המדיניות לצד ארגונים לא ממשלתיים להקצות יותר משאבים כדי להילחם במחלה. הקואליציה הגלובלית נגד דלקת ריאות בילדים ציינה את היום לראשונה ב-12 בנובמבר 2009. המודעות למחלה היא עוד יותר חשובה לאור העובדה שהיא ניתנת לטיפול ולמניעה וחולים בה 155 מיליון ילדים מתחת לגיל חמש בכל שנה.

מטר המטאורים הראשון שתועד בהיסטוריה

מטר מטאורים בשמי ישראל, אוגוסט 2015. עינת זבירין, מערכת וואלה! NEWS
מטר מטאורים בשמי ישראל, אוגוסט 2015/מערכת וואלה! NEWS, עינת זבירין

כדאי לכם לדעת שהיום לפני 216 שנה, ב-12 בנובמבר 1799, אירע מטר המטאורים הראשון שאי פעם תועד בהיסטוריה. אנדרו אליקוט דגלאס, אסטרונום אמריקני שנולד בוורמונט שבחוף המזרחי, צפה במטר המטאורים "לאונידס", המתרחש בכל שנה, מספינה שבה היה לחופי פלורידה. דגלאס, שהפך מאוחר יותר לעוזרו של האסטרונום המפורסם פרסיבל לוואל, כתב ביומן שלו כי "השמיים כולם נראו כאילו הם מוארים על ידי טילים שעפים לכיוונים אינסופיים ואני הייתי בציפייה מתמדת שהם ייפלו על כלי השיט. הם המשיכו עד שחוסלו על ידי אור השמש". הרישום ביומן של דגלאס הוא התיעוד הראשון בהיסטוריה של מטר מטאורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully