וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמישה דברים שאתם צריכים לדעת היום

רוני וולף

11.11.2015 / 7:00

חג הסיגד, יום הרווקים בסין, דיון בוועדת החוקה, החוק והמשפט על "חוק המישוש" - ועוד שני דברים. רגע לפני שהיום מתחיל ואתם צוללים לעומס בעבודה או בלימודים, קבלו את הדברים שאתם ממש צריכים לדעת על היום

חג הסיגד

חג הסיגד של העדה האתויפית בטיילת ארמון הנציב בירושלים, נובמבר 2010. מגד גוזני
חג הסיגד בירושלים, בשנת 2010/מגד גוזני

כדאי לכם לדעת שהיום מציינים בני העדה האתיופית בישראל את חג הסיגד, יום של צום חלקי שבו מתפללים לבניית בית המקדש והזכות לעלות לארץ ישראל. הצום תם בשעות הצהריים אז נערכת סעודה גדולה. חג הסיגד הוא יום משמעותי ביותר בחיי הדת של יוצאי אתיופיה וקיומו היווה תמיד מוקד לגיבוש זהותם הדתית, הרוחנית והקהילתית. טקס התפילה המרכזי של החג נערך בראש הר גבוה, כסמל להר סיני, ומנהלים אותו כהני הקהילה. ההשראה למנהגי החג לקוחה ממעמד דומה המתואר בתנ"ך, שאותו קיימו עזרא ונחמיה בימי שיבת ציון. ב-2008 התקבל בכנסת חוק הקובע את הסיגד כיום חג רשמי של מדינת ישראל. ‏טקס התפילה ההמוני יתקיים בטיילת רובר שליד ארמון הנציב בין השעות 15:00-9:00 במעמד הנשיא ראובן ריבלין, שר העלייה והקליטה זאב אלקין, ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, שרים וחברי כנסת.

"חוק המישוש"

כוחות משטרה מתוגברים ליד ג'בל מוכבר, 14 באוקטובר 2015. נועם מושקוביץ
שוטרים ליד שכונת ג'בל מוכבר שבמזרח ירושלים/נועם מושקוביץ

כדאי לכם לדעת שהיום תדון ועדת החוקה, החוק והמשפט של הכנסת ב"חוק המישוש" או בשמו הרשמי, "חוק סמכויות לשם שמירה על ביטחון הציבור", המתיר לכל שוטר לערוך חיפוש גופני על אדם גם במקרה שלא קיים חשש סביר להימצאותו של נשק באמתחתו. למעשה, החוק מאפשר לערוך חיפוש על גופו של אדם בכל עת, גם במקומות בילוי ובמגרשי ספורט. עד כה הותר לשוטרים לערוך חיפוש גופני רק אם התעורר חשד לנשיאת נשק. את החוק מקדם השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, על רקע גל הטרור בטענה כי "עקב הפיגועים האחרונים נוצר צורך דחוף לתת סמכויות למשטרה לערוך חיפושים גופניים כדי להתמודד טוב יותר מול טרור הסכינים". כאשר הובאה הצעת החוק לאישור ועדת השרים ב-2011, הביעה הסנגוריה הציבורית התנגדות נחרצת. "אין מקום למתן סמכויות חיפוש על גופו של אדם בלא קיומו של חשד סביר למעורבותו בעבירה פלילית", כתבו בסנגוריה במכתב ששוגר ליו"ר ועדת השרים בזמנו יעקב נאמן. בחודש שעבר אישרה הממשלה את החוק, היום הוא יובא לוועדת השרים ואז לשלוש קריאות בכנסת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

הפועל ירושלים נגד קראסני וולגוגראד

ליאור אליהו שחקן הפועל ירושלים. נועם מושקוביץ
יחזרו למסלול הניצחונות? הפועל ירושלים/נועם מושקוביץ

אתם צריכים לדעת שהיום תארח הפועל ירושלים את קראסני וולגוגראד במחזור החמישי של בית ו' ביורוקאפ. אלופת המדינה בכדורסל פתחה בצורה חלשה את דרכה במפעל השני בחשיבותו באירופה, והיא עומדת עד כה על מאזן של ניצחון בודד ושלושה הפסדים, כולם במשחקי חוץ. דני פרנקו ושחקניו, שעבדו קשה בליגה בשבת והפסידו בשתי הארכות בראשון לציון, מקווים שהחזרה לארנה שלהם תסייע להם לשוב למסלול הניצחונות, כשמולם ניצבים הרוסים שמחזיקים גם הם במאזן חלש של 3:1.

יום הרווקים

ממיינים חבילות יום אחרי מכירות "יום הרווקים" בסין, נובמבר 2014. GettyImages
ממיינים חבילות לאחר קניות ביום הרווקים, בשנה שעברה/GettyImages

כדאי לכם לדעת שהיום מציינים בסין את "יום הרווקים" המוקדש לכל הרווקים והרווקות ברפובליקה העממית. התאריך ה-11/11 אינו מקרי, והוא נבחר משום שהוא מכיל את הספרה 1 ארבע פעמים. ביום זה עורכים רווקים ורווקות מסיבות "בליינד דייטס" וערבי קריוקי שבהם ינסו להיפרד מחיי הרווקות. המועד צוין לראשונה ב-1993 באוניברסיטת נאנג'ינג. הסטודנטים שייסדו אותו סיימו בינתיים את לימודיהם והנחילו את המסורת לחברה. במקור הוא נחגג רק בקרב גברים רווקים, אך עם השנים הפך לחגיגה משותפת לשני המינים. בשנים האחרונות הפך המועד ליום הקניות הווירטואלי הגדול בעולם עם אינספור "סיילים" ברשת.

היום לפני 97 שנה: סוף מלחמת העולם הראשונה

חגיגות לרגל סיומה של מלחמת העולם הראשונה בהייד פארק בלונדון, עם פילים. יולי 1919. GettyImages
חגיגות לציון סיום מלחמת העולם הראשונה בלונדון, יולי 1919/GettyImages

כדאי לכם לדעת שהיום לפני 97 שנה בדיוק הסתיימה מלחמת העולם הראשונה. ב-11 בנובמבר 1918, בשעה 5:00 לפנות בוקר חתמה גרמניה, כשהיא משוללת כוח אדם ואספקה, וניצבת בפני פלישה קרבה, על הסכם שביתת נשק עם בעלות הברית בקרון רכבת מחוץ לעיר קמפיין שבצרפת. במלחמה נהרגו תשעה מיליון חיילים ו-21 מיליון נוספים נפצעו. בכל אחת מהמדינות הבאות נהרגו לפחות מיליון אזרחים: גרמניה, רוסיה, אוסטרו-הונגריה, צרפת ובריטניה, ולפחות חמישה מיליון אזרחים נוספים נהרגו מרעב וממחלות. היום הוא גם יום העצמאות בפולין, משום שב-11 בנובמבר 1918 השיבה לעצמה את הריבונות אחרי 123 שנים שבהן הייתה מחולקת בין האימפריה הרוסית, פרוסיה והאימפריה ההבסבורגית. בחבר העמים הבריטי מציינים היום את יום הזיכרון לחברי הכוחות המזוינים שמתו בעת מילוי תפקידם מאז מלחמת העולם הראשונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully