וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לונדון פינת עזה: היורשת הפרועה לבית משפחת רוטשילד

שאול אדר

12.11.2015 / 17:00

קייט רוטשילד, נצר למשפחה היהודית הכי מפורסמת בעולם, לא דופקת חשבון. אחרי שהתחתנה עם יורש מיוחס לא פחות ממנה, בגדה בו עם ראפר מפורסם ושיתפה את כל העולם בטוויטר, היא צפצפה על האזהרות והגיעה לעזה בקיץ כדי לפתור את משבר המים. מיהי הצעירה שמשגעת את הממלכה?

ביוני השנה נצפתה ברחובות רצועת עזה דמות יוצאת דופן. שנה אחרי מבצע צוק איתן, הסתובבה בין ההריסות אישה אנגלייה, מלווה בעיתונאית המגזין סאנדיי טיימס וצלם מקומי ומשכה המון תשומת לב. בת 33, גבוהה, בהירה ובעלת שיער דרמטי. היא נראתה כמי שיצאה מיצירה פרה-רפאליטית, רומנטית על סף הקיטש. הבריטית חששה מה יקרה אם מישהו מהפלגים החמושים בעזה יחשוף את זהותה. "הם ישנאו אותי אם יבינו מי אני. מה יקרה אם הם יבדקו את השם שלי בגוגל?", נבהלה. הם לא בדקו, ואם קבוצות חמושים ברצועה חשבו שגלעד שליט הוא שלל מכובד, אותה אישה שהסתובבה במשך כמה ימים במקומות הנוראיים ביותר בעזה, היא השלל הגדול ביותר שהם יכלו אי-פעם לחלום עליו.

אותה אנגלייה, קייט רוטשילד שמה, איננה רק אזרחית בריטית. היא בת לאחת המשפחות היהודיות המפורסמות בעולם. משפחתה הייתה שותפה בכירה במפעל הציוני, ועם השנים הפכה לשם נרדף בפי אנטישמים למזימות יהודיות. אם כל זה לא מספיק, היא הייתה נשואה לבן משפחת אצולה אחרת, אמה היא נצר לאימפריית הבירה האירית גינס וגיסתה של משפחת הילטון השערורייתית. רוטשילד גדלה לתוך ההיסטוריה הציונית ונעה במעגלים חברתיים-כלכליים אליהם מעטים זוכים להתקרב. בנוסף, היא דמות שמרתקת את הצהובונים הלונדוניים כבר שנים. אם כל אלו לא הופכים אותה למטרה עבור הג'יהדיסט המתחיל, מי כן?

קייט רוטשילד בעזה. אינסטגרם, צילום מסך
"הם ישנאו אותי אם יבינו מי אני. מה יקרה אם הם יבדקו את השם שלי בגוגל?" קייט רוטשילד בעזה/צילום מסך, אינסטגרם

לפני שהחיים הביאו אותה לעזה, רוטשילד חוותה לא מעט. אביה, אמשל, היה אחיו למחצה של ג'ייקוב, הברון רוטשילד הרביעי. הוא התאבד כשקייט הייתה בת 13. "לא דיברנו על זה הרבה, כמעט בכלל", היא סיפרה. בגיל 21 התחתנה עם בן גולדסמית', אותו הכירה מילדות. אלו היו נישואים צפויים למדי. משפחת גולדסמית' בעלת שורשים יהודיים, שנייה רק לרוטשילדים מבחינת המעמד, ההון והיוקרה. זוהי משפחת מיליארדרים אנגלו-צרפתית המעורבת בעסקים, פוליטיקה ואורח חיים של האלפיון העליון.

זק, אחיו של בן הנשוי לאחותה של קייט, הוא חבר פרלמנט מטעם המפלגה השמרנית ומועמד לבחירות לראשות עיריית לונדון. ג'יימס רוטשילד, אחיה של קייט, הסתפק בנישואים סולידיים עם ניקי הילטון, אחותה של פריס, עוד נצר לאחת המשפחות המפורסמות והעשירות בעולם. ג'מימה, אחותו של זק וחברתה הטובה של קייט עד היום, מוכרת בזכות קשריה הקרובים עם הנסיכה דיאנה ונישואיה לכוכב הקריקט הפקיסטני הגדול בכל הזמנים, שהפך לפוליטיקאי. הם התגרשו לאחר תשע שנות נישואים.

קייט רוטשילד וניקי הילטון. פייסבוק, אתר רשמי
ניקי הילטון וקייט./אתר רשמי, פייסבוק
"התאהבתי וליבי נשבר אין ספור פעמים בעזה. בכיתי על החורבן, אבל גם צחקתי עם האנשים המבריקים שפגשתי. שתי אומות שנולדו לתוך מלחמה, כתף אל כתף עם המוות"

מאז ומתמיד רוטשילד קוטלגה כמורדת אריסטוקרטית, אבל צעדה בתלם של עשירי העולם. היא פגשה את בן גולדסמית' כשהייתה בתיכון, עדיין אבלה על מות אביה. "ישנם כל כך הרבה קשרים בין המשפחות כי אנחנו כה דומים", היא אמרה למגזין הבריטי סאנדיי טיימס. "לא היה פער גדול ממות אבי והקשר עם בן. לא עצרתי לקחת נשימה". כעבור חמש שנות היכרות, בגיל 21, השניים נישאו בטקס יהודי רפורמי בלונדון כשקייט בהיריון. היא לא למדה באוניברסיטה, צעד נועז בפני עצמו. עבדה בתעשיית המוסיקה, עסקה בגידול שלושת ילדיה, ובילויים ליליים עם ג'מימה. ואז, בן לילה, היא הפכה לרוטשילדית הכי מדוברת בממלכה.

בקיץ 2012 גילה בן זוגה של קייט שהיא מנהלת רומן עם הראפר האמריקאי, ג'יי אלקטרוניקה. הוא השתולל, סטר לה ונחקר על ידי המשטרה שהגיעה לאחוזת המשפחה, המוערכת בכ-20 מיליון ליש"ט. ההמשך נפרש לעיני כל בטוויטר, לשמחת הצהובונים. זה החל בציוץ של ג'יי אלקטרוניקה שכתב "אהבה בדרך". למחרת הגיב הבעל הזועם: "קייט פנתה ליחצ"נים בכדי להציל את המוניטין שלה (מעט מאוחר, לא?). מה בדבר התרכזות בילדיה השבורים?"

קייט רוטשילד עם ניקי ופריס הילטון. פייסבוק, אתר רשמי
בן לילה היא הפכה לרוטשילדית הכי מדוברת בממלכה. קייט עם פריס וניקי/אתר רשמי, פייסבוק

שלושה ימים מאוחר יותר הגיבה קייט וטענה שמדובר בספין מרושע. היא אף צירפה תמונה של שלושת ילדיה שחזרו אליה במטוס פרטי. באותו ערב היא פרסמה 14 ציוצים סוערים בחשבון טוויטר, שמאז נמחק ונפתח מחדש. "לכל הנשרים שמטרידים ומתגרים בי, האנשים שקוראים לי זונה ואמא רעה, המאיימים באימיילים ושיחות: אני עם בעלי מאז גיל 17 ובמשך השנים הקדשתי את עצמי לו ולילדינו", כתבה בטוויטר.

"כולכם צריכים ללכת הביתה ולשאול את עצמכם האם אתם בעמדה שבה אתם יכולים לשפוט ולגנות, ואז להמשיך ולתקן את חייכם", "עברנו כמה שנים קשות בחיי הנישואים שלנו ולאיש מכם אין מושג מה עברתי עם בעלי. ואז נפרדנו למשך זמן", היא צייצה ברצף. "זו התקופה האפלה בחיי ושאישה חלשה יותר הייתה נשברת מהגינויים המרושעים וחסרי המושג", "אם אחד או שניים מכם יחשבו פעמיים לפני הלינץ' הבא על בסיס רכילות מגזינית, אז ההתפרצות הזו הייתה שווה", "אני אוהבת את בעלי והוא איש יוצא דופן, גדלנו יחד ואני מתגעגעת אליו נואשות אבל לעיתים יחסים מתקלקלים כפי שקרה לנו", "ובנוגע לג'יי אלקטרוניקה אותו אני מנהלת מקצועית – הוא הציל את חיי בדרכים רבות ואני אסירת תודה לעד על כך". אלו היו רק חלק מהציוצים.

בן גולדסמית. AP
"קייט פנתה ליחצ"נים בכדי להציל את המוניטין שלה אבל מה בדבר הילדים השבורים?". בן גולדסמית', הבעל הנבגד, בטוויטר/AP

בתגובה לגולש ששאל אותה כיצד הייתה מרגישה לו היא גילתה שבעלה בוגד בה, ענתה ש"זה קרה לי, מספר פעמים". במקביל, בן ניהל דו-שיח ער עם עוקביו שביקשו לחזק את ידיו ולהשמיץ את אשתו. העובדה שקייט ניהלה רומן עם מוסיקאי אפרו-אמריקאי שגדל בשיכונים של ניו אורלינס, מהאזורים העניים והמסוכנים ביותר בארצות הברית, הפכה את ההתגוששות והסערה למרתקת עוד יותר. הצהובונים טרחו להזכיר שגם אחותו של סבא של קייט, הברונית פנוניקה, עזבה את ביתה וניהלה רומן עם מוסיקאי הג'ז האפרו-אמריקאי ת'לוניוס מונק בשנות החמישים. "הדיווחים היו גזעניים", אמרה קייט לאחר שהפרשה התפוצצה. "אף אחד לא היה שם פס אם הייתי בורחת עם מישהו לבן. והסקסיזם - הושמצתי באופן גס, הם טענו שאני מכורה לקראק".

למחרת הוכרזה הפסקת אש אלקטרונית. השניים הודיעו על גירושים ברוח ידידותית, בן הוזהר על ידי המשטרה, קייט תועדה על ידי צלמי הפאפארצי לצד הראפר ג'יי אלקטרוניקה והפכה לאיימי ווינהאוס של משפחת רוטשילד. למרות כל אלו, היחסים עם שבט גולדסמית' לא נפגעו. אחותה, אליס רוטשילד, ניהלה רומן עם הגיס הנשוי שלה, זק גולדסמית', ולבסוף אף התחתנה איתו. ג'מימה, גיסתה לשעבר, נותרה הכתף התומכת והחברה הקרובה.

קייט רוטשילד בעזה. אינסטגרם, צילום מסך
"זו התקופה האפלה בחיי. אישה חלשה יותר הייתה נשברת מהגינויים המרושעים", קייט רוטשילד/צילום מסך, אינסטגרם

רוטשילד פגשה את ג'יי אלקטרוניקה במסגרת עבודתה בעולם המוסיקה בלונדון. "הפגישה איתו הכתה אותי בהלם. המקום ממנו הוא הגיע, ההיסטוריה שלו, אלו דברים שלא חוויתי מעולם", היא סיפרה. "הוא פקח את עיניי לעולם אחר, הצד האחר של הקיום". היא ניהלה רומן נוסף עם מפיק מוסיקלי אנגלי בשם נוטי בוי, או בשמו האמיתי שאהיד חאן. בהתאם למסורת, השניים פרסמו לעולם את הקשר שלהם בטוויטר, אם כי הפעם המסרים היו פושרים ובאנליים. נוטי בוי ביקש ממנה ליצור איתו קשר וקייט דיווחה שהוא הכין לה פאי נהדר.

אבל הקשר הרציני יותר היה עם אלקטרוניקה, המתגורר בדטרויט. היא קעקעה את שמו הערבי על צלעותיה, יחד עם תשעה קעקועים נוספים שכבר היו לה, ודיברה איתו מדיי יום, מעזה ומישראל. כשנשאלה על הקשר ביניהם אמרה, "תלוי באיזה יום של השבוע מדובר. אני אוהבת אותו אבל זה מסובך. אני לא רשאית לראות אנשים אחרים". מאוחר יותר השנה דווח שהשניים נפרדו.

הראפר ג'יי אלקטרוניקה. GettyImages
"הוא פקח את עיניי לעולם אחר, הצד האחר של הקיום". ג'יי אלקטרוניקה/GettyImages

אז מה מביא מולטי מיליונרית יהודייה ממערב לונדון, בת למשפחת אצולה, אל עזה וישראל באמצע הקיץ הנורא? התשובה היא מים וביוב. רוטשילד פועלת במסגרת ארגון אקופיס (ידידי כדור הארץ) בכדי לקדם טיהור מי שופכין שמגיעים מישראל לרצועת עזה ומשם לים התיכון, ומכירת מים מישראל לרצועה. במשך חמישה ימים היא עקבה אחרי נחל חברון בדרכו המזהמת אל הים, התרשמה מהחקלאות הישראלית וכאבה את המצב בעזה. היו כאלו שלא אהבו את מעשיה אבל היא לא מהססת לומר אמת פשוטה: "כל מי שלא מאמין בתנאים טובים יותר עבור עזה - לא מאמין בעתידה של ישראל".

רוטשילד, שהתרומות של משפחתה למדינת ישראל נמצאות בכל פינה כמו בניין הכנסת, יקבי כרמל מזרחי והצהרת בלפור עצמה שניתנה לברון דה רוטשילד, החליטה לשקוע בזוהמת הסכסוך הישראלי-הערבי. היא למדה על מצב מי התהום בעזה, על הביוב הלא מטופל או מטופל חלקית שמגיע מהרשות הפלסטינית בגדה, עובר בישראל ונשפך ברצועה אל הים. בישראל היא שמעה קריאות "בוגדת", אבל לא נרתעה ואף מחתה על הקצבת המים הזעומה שמעבירה ישראל לרצועת עזה, בייחוד לאור מעמדה המתקדם בעולם בהתפלת מים וטיהור מי שופכין.

שמלת הכלה של ניקי הילטון בעיצוב בית האופנה ולנטינו. אינסטגרם, צילום מסך
ניקי הילטון וג'יימס רוטשילד, אחיה של קייט, ביום חתונתם/צילום מסך, אינסטגרם
"אף אחד לא היה שם פס אם הייתי בורחת עם מישהו לבן. הושמצתי באופן גס, טענו שאני מכורה לקראק"

במסגרת ביקורה בארץ היא פגשה את גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול, שאיבד את שתי רגליו בהתקפת פצצות מרגמה בשלהי מבצע צוק איתן. ירקוני, שנפצע קשה וראה שניים מחבריו מוטלים מתים לצידו אמר כי "אין עתיד אם לא נוכל לחיות זה לצד זה. מים הם הצעד הראשון. עזה זקוקה לחקלאות באיכות ישראלית".

המפגש עם ירקוני ריגש את רוטשילד והעניק לה תקווה שעדיין ישנם אנשים שמעוניינים לשנות את מפת היחסים בין הישראלים לפלסטינים. אבל היא נתקלה גם בקולות אחרים, המייצגים נאמנה יותר את דעת הקהל הישראלית. "עזה היא למעשה כלא", אמרה אחרי הביקור. "הייתי בארוחת ערב בתל אביב ומישהו אמר, 'אני לא יודע איך האנשים בעזה יכולים לחיות שם'. רציתי לצרוח לעברו 'אין להם ברירה!'".

ציוץ של קייט רוטשילד אחרי שנתפסה בוגדת בבעלה בן גולדסמית עם הראפר ג'יי אלקטרוניקה. טוויטר, צילום מסך
חלק ממתקפת הציוצים/צילום מסך, טוויטר

כשחזרה לאנגליה היא שלחה אימייל לכתבת הסנדיי טיימס. "אני יכולה לכתוב עמוד אחרי עמוד על עזה. התאהבתי וליבי נשבר שם אין ספור פעמים. בכיתי על החורבן, אבל גם צחקתי עם האנשים המבריקים, המצחיקים והאמיצים שפגשתי. ההומור הוא כמו של הישראלים, הומור שחור, ריאליסטי,וזה לא מפתיע. שתי האומות נולדו לתוך מלחמה, הם חיים בחזית, כתף אל כתף עם המוות".

"ההומור עוזר להם להתמודד עם המצב. עזה היא מקום ערוך לקרב, אך גם קסום, אצילי וגאה נוכח הסבל הקיצוני", המשיכה קייט באופטימיות השמורה לזרים המבקרים בארצנו. "אני עוזבת את האזור עם תחושה כבדה שאנשים חכמים ורהוטים ממני תיארו במשך השנים. יש לי רק זרע גולמי אחד של אופטימיות. הידיעה שהזרמת מים יכולה לשחרר אותם מסבך המלחמות. זוהי הזדמנות לשיתוף פעולה ובניית יחסים בין שכנים. בלב החשיכה יש ניצוץ תקווה והוא ממש כאן, במים".

זק גולדסמית ואליס רוטשילד. AP
התחיל ברומן - נגמר בנישואים. האחות והגיס לשעבר, זק גולדסמית' ואליס רוטשילד/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully