וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בירוקרטיה נגד דמוקרטיה- משרד החינוך עצר תקציבים להפעלת ביה"ס הדמוקרטי בערד

בן שיף

10.11.2015 / 8:22

בית הספר הדמוקרטי בערד בסכנת סגירה. משרד החינוך עצר את הזרמת הכספים למוסד לאחר שנתגלה כי לא שילם הפרשי שכר נדרשים למורים. אותם מורים, למרבה התדהמה, כלל לא דרשו את הכסף, מתוך מטרה לאפשר את המשך קיומו של בית הספר, הסובל מקשיים כלכליים אדירים בשנים האחרונות

צלם: זוהר גואטה. עורך ווידאו: מיכאל ברגמן

בית הספר הדמוקרטי 'קד"ם' בערד הוקם לפני 16 שנה על ידי קבוצת הורים אידיאליסטים שרצו לבנות עבור ילדיהם מערכת חינוכית שונה וייחודית. אלה ביקשו לאפשר חופש בחירה כמעט מוחלט לתלמידים בתחומי בית הספר, במטרה להגביר את רמות איכות הלמידה והקשרים החברתיים במוסד. בימים אלה מרחפת סכנת סגירה מעל בית הספר בעקבות החלטת משרד החינוך להפסיק את תקצוב 'קד"ם', על רקע אי עמידתו בהתחייבויות תשלומים למורים.

לפני עשור החליט משרד החינוך להפוך את בית הספר ממוסד מוכר שאינו רשמי למוסד ממלכתי רגיל ומאז ועד היום עושה צוות בית הספר כל שביכולתו כדי להוציא את ההחלטה לפועל. ההכרה הזו מאפשרת לקבל תקצוב חלקי ממשרד החינוך בתנאי שעומדים בקריטריונים, מינהלתיים, פדגוגיים, פיזים ותברואתיים. אולם במהלך תהליך ההכרה בבית הספר, גילה המשרד כי המשכורות ששולמו למורים לא הועברו בהתאם לנהלים. כך למשל בשנת שבתון שולם שכרם של המורים כרגיל ולא הופרש מקרן שבתון . כעת נדרש להשיב בית הספר למורים כחצי מיליון שקלים למורים - אבל המורים בכלל לא מעוניינים בכסף.

יובל ארנפרוינד-כהן, מנהל בית הספר הדמוקרטי ערד טוען כי העובדים שלו לאורך השנים היו והינם הורים של ילדים בבית הספר, חלקם ממייסדי בית הספר. "זה אנשים שהבית ספר הזה הוא בבת עיניהם, הוא המפעל חיים שלהם", הוא מספר. "כאשר משרד החינוך טוען שאנחנו חייבים להם כסף ובגלל זה לשים את בית הספר בסכנה קיומית, זה פשוט פרדוקס מאוד מאוד גדול שמישהו חייב לראות אותו, אנחנו זועקים את זה כבר הרבה הרבה זמן", לדבריו.

"יש כאן אבסורד שמשרד החינוך בעצם תובע את בית הספר בשם העובדים שלנו עבור כסף שהעובדים שלנו לא רוצים ולא מבקשים, והם עשו את זה לחלוטין מבחירה, והתביעה הזו והסוגיה הזו מאיימת על קיום בית ספר שזה המפעל חיים של אותם מורים ואנשים, כלומר מישהו כאן צריך להתעורר ולראות את האבסורד הזה. התהליך הזה, בעיני, של חסימת תקצוב לבית ספר פועל הוא מאוד מאוד חמור, ואולי משתמשים בו בצורה קצת עם אצבע קלה על ההדק בו נגיד את זה ככה", כך לדברי יובל. איילת עומר, מורה בבית הספר מחזקת את דבריו ומספרת כי בשנים האחרונות העובדים משכו משכורות נמוכות במטרה לאפשר את המשך קיומו של המוסד. " רצינו שבית הספר יתקיים, לא משנה מה", היא מספרת. "אם היו אומרים לי אי אפשר עכשיו משכורות, אז היינו עושים את זה, העיקר שהמקום יעבוד, העיקר שהילדים יוכלו לבוא לפה ליהנות פה, לבנות את עצמם פה".


לפני מספר ימים התקיימה פגישה עם נציגי משרד החינוך ובה הוחלט על שחרור מידי של הכספים שהוחזקו על ידי חשבות המשרד - לטובת בית הספר. בהמשך השבוע, כך אומרים במשרד החינוך, תתקיים פגישה נוספת לסגירת מתווה המעבר של בית הספר הדמוקרטי למסלול הרשמי .

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully