וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האופוזיציה במיאנמר: הצבא עושה "תרגיל" ולא מפרסם את התוצאות

10.11.2015 / 11:30

מפלגתה של אונג סן סו צ'י טוענת כי ועדת הבחירות מעכב במכוון את פרסום התוצאות בבחירות לפרלמנט, שבהן היא צפויה לזכות בניצחון גורף. "הבחירות היו לא הוגנות, אך חופשיות ברובן"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

מפלגת האופוזיציה במיאנמר, שצפויה לנצח בבחירות לפרלמנט, האשימה היום (שלישי) את גוף הבחירות הממשלתי בעיכוב מכוון בפרסום התוצאות. לדבריה, ייתכן שהמשטר רוצה "לעשות תרגיל". הטענות המפתיעות של "הליגה הלאומית למען דמוקרטיה", שבראשה עומדת כלת פרס נובל לשום אונג סן סו צ'י, הגבירו את החשש מתפנית שלילית בהליך הבחירות, שעד כה עבר באופן חלק עם הודאת מפלגת השלטון בהפסד.

"זה לא הגיוני שהם משחררים את תוצאות הבחירות חלק אחרי חלק. זה לא אמור להיות כך", אמר דובר המפלגה ווין הטיין לכתבים בביתה של סו צ'י אחרי אסיפה של המפלגה. "הם מתנהגים בצורה עקומה", הוסיף. ועדת הבחירות, שמסרה עד כה את התוצאות של 50 מושבים בלבד מתוך 664 מושבי הפרלמנט, טרם התייחסה לטענות הללו. "הליגה הלאומית למען דמוקרטיה" הכריזה על זכייתה ב-154 מנדטים מתוך 164 המוקצים לארבע מדינות מחוז מתוך כלל 14 מדינות המחוז במדינה.

ההאשמות של האופוזיציה העלו תהיות לגבי כוונות המשטר, שהוקם בזכות הצבא ששלט ביד רמה במיאנמר מ-1962 עד 2011 מאז נשלטת המדינה על ידי מפלגת "האיחוד הסולידרי והפיתוח", שמורכבת מחברי החונטה לשעבר ומובלת על ידי הנשיא טאין שין. טאין, גנרל לשעבר, זכה לשבחים לאחר שהוציא לפועל רפורמות פוליטיות וכלכליות שנועדו להוציא את מיאנמר מהבידוד העולמי. ב-1990 זכתה "הליגה הלאומית למען דמוקרטיה" בניצחון גורף, אך הצבא סירב להכיר בתוצאות וכלא את סו צ'י במעצר בית למשך שני עשורים.

תומכי מפלגת האופוזיציה במיאנמר חוגגים ביאנגון, 9 בנובמבר 2015. רויטרס
תומכי מפלגת השלטון חוגגים ביאנגון, אתמול/רויטרס

ואולם, משקיפים טוענים כי לצבא אין הרבה מה להרוויח בהתערבות נוספות בבחירות, מאחר שבמסגרת הדמוקרטיזציה הפוליטית, הוא הבטיח לעצמו סמכויות קבועות לפי החוקה. לדוגמה, ללא קשר למי שיקים את הממשלה הבאה, משרד ההגנה, הפנים וביטחון הגבולות יישאר בידי כוחות הביטחון. הצבא אף שולט בחלקים גדולים מהכלכלה, והוא יוכל לסכל שינויים בחוקה מאחר שרבע מהמושבים שמורים לו. כדי להכניס תיקונים לחוקה, יש צורך להשיג יותר מ-75% מהקולות בפרלמנט.

נוסף על כך, סו צ'י לא תוכל לכהן כנשיאה גם אם מפלגתה תשיג כצפוי שני שלישים מהקולות – זאת מאחר שהחוקה קובעת כי למי שיש בן זוג או ילדים עם אזרחות זרה, לא יוכלו לזכות בתפקיד. שני ילדיה הם בריטים, כפי שהיה בעלה האחרון. עם זאת, היא הבטיחה כי היא תהיה "מעל הנשיא" ותשמש מנהיגת המדינה בפועל. בריאיון לרשת BBC אמרה כי הבחירות היו "לא הוגנות", אך ברובן חופשיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully