וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו ייפגש הערב עם אובמה: הסיוע הביטחוני לא יגיע בחינם

אמיר תיבון, וושינגטון

9.11.2015 / 9:15

יועציו לשעבר של הנשיא אובמה מספרים שהוא למד להגות את המילה העברית "פראייר" במסגרת המגעים עם ראש הממשלה. אחרי שיסכים היום לשידרוג הסיוע הביטחוני לישראל, קשה לראות איך נתניהו יוכל לחדש בקרוב את הבנייה בהתנחלויות

מערכת וואלה!

ראש הממשלה בנימין נתניהו נחת אמש בוושינגטון, שם הוא צפוי להיפגש בהמשך היום (שני) עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה לראשונה השנה. בעת ההמראה, שלפניה לא דיבר נתניהו עם העיתונות, הכותרות עוד עסקו בגינוי התקיף שהשמיע סגן נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, לדברים שאמר דוברו המיועד של נתניהו, רן ברץ, נגד הנשיא אובמה. בזמן הטיסה עודכן נתניהו לגבי הירי שהתבצע בשעות הערב המוקדמות לעבר עוטף עזה.

מלבד הפגישה עם אובמה בבית הלבן, שתהיה האירוע הראשון בסדר היום של נתניהו, צפויים לראש הממשלה גם שלושה נאומים תוך כדי ביקורו בבירה האמריקנית השבוע. אחד הנאומים יהיה בפני הכינוס השנתי של הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, ארגון הגג הגדול ביותר של יהדות ארצות הברית. זו תהיה הפעם הראשונה שנתניהו מופיע מעל בימה יהודית-אמריקנית חשובה מאז הקרע שנוצר ביהדות ארצות הברית בעניין המאבק על הסכם הגרעין עם איראן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב ברק אובמה בפגישתם בבית הלבן בוושינגטון, אוקטובר 2010. AP
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב ברק אובמה בפגישתם בבית הלבן בוושינגטון, אוקטובר 2010/AP

בשעה שנתניהו עשה את דרכו לוושינגטון, הופיעו מעל בימת הכינוס של הפדרציות כמה יועצים לשעבר בממשל אובמה, שעסקו בנושא הישראלי-פלסטיני. אחת מהן הייתה לורה בלומנפלד, ששימשה דוברת של צוות המשא ומתן שהקים לפני כשנתיים שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי. בלומנפלד סיפרה לקהל היהודי והפרו-ישראלי ברובו, כי במסגרת המגעים התכופים בין אובמה לנתניהו בשנים האחרונות, הנשיא האמריקני למד לבטא את המילה העברית "פראייר".

לדבריה, היו כמה מקרים שבהם הנשיא אמר - "אני לא רוצה להיראות כמו פראייר". הוא היה מוטרד מכך שנתניהו יזלזל בו, או לחלופין, שאם ייראה כפראייר מול נתניהו, יאבד את כבודם של מנהיגים אחרים בעולם. היא הוסיפה בחיוך שבקיאותו של אובמה בסלנג הישראלי "הייתה סוד שמור" בממשל. הסיפור הקטן הזה יהפוך לרלוונטי מאוד כאשר ראש הממשלה נתניהו יגיע לפגישה עם אובמה בבית הלבן, בשעה 17:30 בערב, שעון ישראל (10:30 שעון וושינגטון). אובמה צפוי לאשר כמה בקשות חשובות של נתניהו בתחום הביטחוני בזמן הפגישה, אבל הוא בוודאי לא ירצה לצאת פראייר.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נואם בקונגרס. 3.3.2015. רויטרס
ב-1996 הבטיח עצמאות כלכלית לישראל. נתניהו נואם בקונגרס, מרץ 2015/רויטרס

בביקורו הראשון אי-פעם של נתניהו כראש ממשלה בוושינגטון, בשנת 1996, הוא הוזמן לשאת נאום בפני הקונגרס האמריקני. גם אז, אגב, הנשיא היה דמוקרט - ביל קלינטון - ואת הקונגרס הובילו רפובליקנים שתיעבו את הנשיא והעריצו את נתניהו. בעת אותו נאום, נתניהו הפתיע את שומעיו כאשר הכריז כי ישראל תתחיל באופן הדרגתי להשתחרר מהצורך בקבלת סיוע כלכלי אמריקני. נתניהו הסביר כי ישראל "הפכה למדינה בוגרת" ואין סיבה שתמשיך להזדקק לסיוע אמריקני בגובה מיליארדי דולרים מדי שנה. בדבריו, התייחס נתניהו בעיקר לסיוע כלכלי ישיר, ולא לסיוע בתחום החימוש.

מאז חלפו 19 שנים והמצב שונה בתכלית - נתניהו מגיע לבית הלבן עם בקשה מפורשת מהנשיא אובמה להגדיל את הסיוע הביטחוני של ארצות הברית לישראל, שעומד גם כך על סכום גבוה של כשלושה מיליארד דולר בשנה. אם ב-1996 נתניהו דיבר על צמצום הסיוע האמריקני והגעה למצב שבתוך כמה שנים ישראל לא תזדקק לו, הרי שכעת הוא והנשיא עומדים לדבר על התחייבויות אמריקניות כבדות לטווח של עשור לפחות.

הסנטור האמריקני צ'אק שומר. AP
מנסה לשמור על תמונה ידידותית עם ראש הממשלה. הסנאטור שומר/AP

אובמה, כאמור, צפוי לאשר את רוב בקשותיו של נתניהו בתחום הביטחוני, אבל לנדיבות של הנשיא בסוגיה הביטחונית, יהיו גם מחירים. אובמה יתקשה לדמיין את נתניהו יוצא מהבית הלבן עם חבילת סיוע נדיבה, ואחרי כמה שבועות מחדש פתאום את תנופת הבנייה בהתנחלויות, שנמצאת תחת הקפאה לא מוכרזת זה חודשים ארוכים. קשה עוד יותר לראות איך ייצא לפועל המינוי של דוברו המיועד, רן ברץ, שכינה את אובמה "אנטישמי".

מיד אחרי פגישתו עם אובמה, נתניהו צפוי להיפגש עם הסנאטור הדמוקרטי הבכיר צ'אק שומר, שהיה הדמוקרט הבכיר ביותר שהצביע נגד הסכם הגרעין עם איראן. שומר הוא כיום גם היהודי-האמריקני הבכיר ביותר בקונגרס. לאחרונה הוא אמר כי אף שעמדתו בנושא הסכם הגרעין עם איראן מייצגת מיעוט קטן במפלגתו, הוא אינו מצטער לרגע על כך שהצביע נגדו.

אלא שחלק מהתורמים היהודים הגדולים של שומר כועסים על כך שהסתפק בהתנגדות אישית להסכם הגרעין, ולא פעל בצורה משמעותית כדי לשכנע דמוקרטים אחרים להצביע כמותו. בדיוק כמו שהפגישה עם נתניהו חשובה לאובמה כדי להציג "יחסים כרגיל" עם ישראל, גם לסנאטור שומר חשובה תמונה ידידותית עם ראש הממשלה, שבאמצעותה יוכל להפגין שוב את אהדתו ותמיכתו לישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully