וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפני החורף: 11 אלף תושבי מג'דל שמס עומדים בפני ניתוק מחשמל

6.11.2015 / 8:30

תושבי היישוב שלמרגלות החרמון מקבלים את החשמל שלהם בתיווך המועצה המקומית, שחייבת לחברת החשמל יותר מעשרה מיליון שקל. "חשבון החשמל לא מכסה את העלויות האדירות של תחזוק התשתיות באזור ההררי שלנו. אנחנו קורסים", אמר גזבר המועצה

מג'דל שמס בלילה הראשון לסערה הגדולה, ינואר 2015. עדי חשמונאי, מערכת וואלה!
מג'דל שמס בימי השיא של החורף הקודם/מערכת וואלה!, עדי חשמונאי

שבוע לאחר שערוריית ניתוקי החשמל ברחבי הארץ, תושבי מג'דל שמס קיבלו הודעה מפתיעה מחברת החשמל לקראת החורף: ביום ראשון 11 אלף תושבי היישוב השוכן על מדרון החרמון ינותק מחשמל. הסיבה להחלטה הדרמטית אינה נעוצה בתיקון תשתיות זמני, אלא באי-עמידה של המועצה בהסדר תשלום החוב שלה עבור אספקת החשמל עד לכניסה ליישוב, שעומד על יותר מעשרה מיליון שקלים.

"ב-1967, קצת אחרי שישראל כבשה את רמת הגולן מסוריה, הממשל הצבאי שהיה אז בגולן החליט שנספק חשמל ליישוב באופן עצמאי", הסביר ראש מועצת מג'דל שמס, דולאן אבו סלאח. "מאז ועד היום, חברת החשמל מספקת לנו חשמל עד לכניסה לכפר – ומשם אנחנו מתחזקים את רשת החשמל ביישוב. הדבר הזה מאוד מעמיס על המערך הכלכלי של המועצה, שגם ככה סובלת מתקציב דל".

אבו סלאח הסביר כי המועצה נקלעה לחובות הגדולים לאחר שהייתה צריכה להחליף את כלל תשתיות החשמל ביישוב בגלל בעיות בטיחות. "עד לפני כמה שנים עבדנו עם תשתית מימי השלטון הסורי ברמת הגולן. עקב התקלות הרבות והסכנה הבטיחותית שנשקפה לתושבים, נאלצנו בשנים האחרונות להחליף את רוב התשתית הסורית בעלות של מיליוני שקלים". נוסף על כך, היישוב ממוקם באזור שתנאי מזג האוויר בו לא קלים, ותחזוק התשתית כשלעצמה עולה סכום רב לתושבים. "חשבון החשמל של התושבים לא מכסה את העלויות האדירות של תחזוק התשתיות, שצריכות טיפול מתמיד בגלל התנאים האקלימיים הקיצוניים והתנאים הטופוגרפיים הקשים במדרון של החרמון".

שלג במג'דל שמס, פברואר 2015. בילאל ספדי, תמונות גולשים
"אי אפשר לבקש יותר כסף מהתושבים". מג'דל שמס המושלגת בחורף הקודם/תמונות גולשים, בילאל ספדי

בשנים האחרונות, מעידים במועצה, עם התייקרות מחירי הסולר, תושבים ובתי עסק רבים עברו מחימום באמצעות הסקה לחימום באמצעות מכשירי חשמל. ראסם קנואת, גזבר המועצה, אמר כי בשלוש השנים האחרונות בלבד הותקנו במג'דל שמס 4,800 מזגנים והדבר בא לידי ביטוי גם בהוצאות על אספקת החשמל.

במשך שנים החוב תפח והגיע ל-16 מיליון שקלים. לדברי קנואת, רק בשבע השנים האחרונות השקיעה המועצה כמעט שמונה מיליון שקלים בתיקון תשתיות החשמל. בחודש מרץ האחרון, הגיעו המועצה המקומית וחברת החשמל להסדר פריסת החוב עד לשנת 2017, וכיום הוא עומד על עשרה מיליון שקלים. "החוב שאנחנו משלמים כל חודש, בא בנוסף לתשלום השוטף של החודשים האחרונים על החשמל", הסביר הגזבר. "צ'ק אחד מחובות העבר חזר ולכן פרסנו אותו לשלושה תשלומים, אבל לא הצלחנו לעמוד בתשלום השוטף של חודש ספטמבר, העומד על חצי מיליון שקלים. זו הסיבה שחברת החשמל הודיעה לנו שהיא מנתקת אותנו מחשמל".

הוא הוסיף: "חתמנו על הסכם פריסת החובות עם חברת החשמל כי לא היו לנו הרבה ברירות. עשינו את זה למרות שאנחנו יודעים שאם לא תהיה התערבות חיצונית אז נתקשה מאוד לעמוד בזה כי זה מכביד מאוד על ההוצאות השוטפות של המועצה. הדירוג הסוציו-אקונומי של מג'דל שמס נמצא באשכול 2, כלומר, מהתושבים אי אפשר לבקש תשלום גבוה יותר. אנחנו פשוט קורסים תחת הנטל הכבד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
מג'דל שמס, ינואר 2015. חמד אלמקת, סוכנות ג'יני
"אי אפשר להשאיר יישוב שלם בחורף הקשה בלי חשמל"/סוכנות ג'יני, חמד אלמקת

לפני עשור, ניסה אחד התושבים להסיר את עול החובות מהמועצה ועתר לבג"ץ על מנת שחברת החשמל תספק חשמל ישירות לבתי התושבים ללא תיווך. העתירה הובילה אמנם לתחילתו של תהליך לאספקת החשמל – אך הוא לא הסתיים עד היום. "חברת החשמל ומשרד האנרגיה והמים לא מתייחסים תקציבית למה שאנחנו עושים ברשת. אנחנו חוסכים לחברת החשמל את הטיפול ואת תחזוקת התשתיות, אנחנו גם חוסכים להם גם בעלויות של מערך הגבייה", מסכם ראש המועצה. "כל הכסף שאנחנו מקבלים מגביית חשבונות החשמל מהתושבים מספיק לנו בקושי להסדר החובות הישנים. אנחנו רוצים שהתהליך להעברת האחריות על רשת החשמל בכפר לידי חברת החשמל יסתיים כאן. אנחנו פשוט לא מצליחים לעמוד בזה. אי אפשר להשאיר עכשיו יישוב שלם ועוד בחורף הקשה של החרמון ללא חשמל".

חברת החשמל: "הניתוק מופעל כאופציה אחרונה"

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "לחברת החשמל קשרי עבודה שוטפים עם מועצת מג'דל שמס ולאחרונה התקיימו גם פגישות של יו"ר ומנכ"ל החברה עם ראש המועצה. במקביל, מנהל מחוז הצפון של החברה נפגש אף הוא עם ראש המועצה מג'דל שמס להסדרת תשלום המועצה לכיסוי החוב. ישיבה זו התקיימה אחרי פניות רבות למועצה למילוי התחייבויות המועצה כפי שסוכמו עם חברת החשמל בנושא כיסוי החובות של המועצה.

"לצערנו, למרות ההבטחות ולאור העובדה שהמועצה לא עמדה בהתחייבותה לחברת החשמל, נאלצנו להתריע לפני ניתוק אספקת החשמל למועצה. חברת החשמל מפעילה את אמצעי הניתוק כאופציה אחרונה לתשלום חובות על צריכת החשמל. חברת החשמל מספקת ליישוב חשמל במתח גבוה, ומג'דל שמס, באופן היסטורי אחראית על מערכת חלוקת החשמל הפנימית שבתחומה. חברת החשמל החלה בתכנון המעבר למניה פרטנית ביישוב ועמדה עם הגורמים הרלוונטיים בקשר. נכון להיום, המעצה לא קידמה את הנושא מול חברת החשמל".

בחברת החשמל ביקשו לעדכן כי החברה "תפעל ככל יכולתה להימנע מפגיעה בציבור" ותמשיך במגעים עם המועצה המקומית כדי להגיע להסדר.

ממשרד האנרגיה והמים נמסר בתגובה: "המועצה המקומית מג'דל שמס רוכשת את החשמל במרוכז ומבצעת את חלוקת החשמל ואספקתו לתושבי המועצה, משנת 1967. לאחרונה פנתה המועצה לחברת החשמל בבקשה לבחון את האפשרות להעברת רשת החלוקה בשטח המועצה לחברת החשמל, וחיבור כל צרכני החשמל בשטח החלוקה של המועצה כצרכנים של חברת החשמל. הנושא בבדיקה ובבחינה על ידי חברת החשמל מול המועצה המקומית. לחובות המועצה המקומית לחברת החשמל בגין החשמל שנרכש, אין כל קשר להליך המתואר לעיל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully