וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופה? חברת החשמל עובדת עליכם

מאיר סויסה

4.11.2015 / 13:04

מאחורי כל הכותרות המפוצצות וההתרעות המאיימות על פגיעה חמורה בתשתית החשמל עומדים להם לא אחר מיועצי תקשורת ומונופול ממשלתי, שיוצרים משבר מדומה לצרכי תדמית

חברת החשמל יצאה בימים האחרונים במתקפת מלים סוערת ומחשמלת. "תהיו ערוכים להפסקות חשמל", היא דורשת. פוש אחרי פוש למכשירים הניידים שלנו הם מבטיחים ומתריעים: "סערה גדולה בדרך".

אז זהו, שלא. מתקפת ההסברה מבקשת לשוות לעצמה ערכים של אחריות לאומית, משל הוכרז מצב חירום. אבל צריך לומר את האמת: מאחורי מתקפת הפושים עומדים לא אחר מאשר יועצי תקשורת, שספגו מכה במערכה הקודמת ומנסים לשקם את התדמית של החברה באמצעות יצירת רף גבוה של סיכון וחשש בקרב הציבור. יצירת החשש כאילו שוב מתרגשת עלינו סופה גדולה, היא למעשה לא יותר מזריית חול בעיניים.

עובדי חברת החשמל מתקנים את הפגיעות ברשת בכפר-סבא. אוקטובר 2015. יוסי וייס, חברת החשמל, מערכת וואלה! NEWS
סערה בכוס תה. עובדי חברת החשמל מתקנים תקלה בשבוע שעבר/מערכת וואלה! NEWS, יוסי וייס, חברת החשמל

סערת האובך הסתווית לא באמת מאיימת על תשתית חברת החשמל. התשתית של המונופול הממשלתי יכולה לעמוד בתנאים קשים וקיצוניים עוד יותר. הרצון לייצר לחץ וציפייה מצד חברת החשמל הם למעשה איסוף ויצירת ראיות לכתב ההגנה אל מול תביעות הייצוגיות שיבואו נגד החברה בגין מחדל הסערה הקודמת. "ההודעות האחראיות" מכוונות לאוזני ועדת הבדיקה והחקירה, בית המשפט והציבור כולו. רגע אחרי שיירד האובך וננקה את המכוניות מאבק המדבר הסעודי, נגלה שהשאלטר לא קפץ אפילו פעם אחת. אפילו לא גמגום בזרם.

הנה, לפני כולם, הפוש הבא בתכנית המגירה של היועצים: "היערכות חברת החשמל לסופה הנוכחית מנעה פגיעה גדולה בתשתית החשמל". הציבור שנלחם את מלחמתו היום-יומית ינשום אוויר ויאמר לעצמו: "איזה מזל שיש לנו את תקע ושקע, הם תמיד שם ברגעים הקשים, הם לא יעצרו לנו את הזרם שוב".

אז חשוב לומר: לא תקע ולא שקע. חשמל הוא כמו מים – מעבר לחשיבות הפיזית של אספקתו, יש לו גם ממד פסיכולוגי משמעותי. כדי לשקם את תדמיתה של חברת החשמל נדרש תרגיל מעולם הפסיכולוגיה של ההמון. לשם כך שוכרים יועצי תדמית ומשברים. כדי לתקן משבר, צריך משבר מדומה כדי להתגבר עליו ולשדר הצלחה. חברת החשמל מזמינה משבר, יוצרת הפחדה ואז שולפת את המטף ומכבה את האש שמעולם לא הוצתה. חברת החשמל תאמר לכולם שלסופה הקודמת לא ניתן היה להיערך כי היא הייתה חזקה ועוצמתית, או במלים אחרות כוח עליון, אך האמת רחוקה מכך.

אני מוכן להמשיך לשחק עם חברת החשמל את המשחק. "חברת החשמל עמדה בסערה", ילמדו אותנו הכותרות מחר. התרגיל הפסיכולוגי-תדמיתי ניצח. האבק שקע.

תקע ושקע ימשיכו לככב בפרסומות וימכרו לנו חשמל. אגב, לתקע ושקע היה פעם חבר פרוותי ירוק שניסה למכור לאחים החורגים שלהם, אריק ובנץ, "אוויר בשקל אחד". חברת החשמל לא רחוקה מכך: היא מנסה למכור לנו חשמל - מוצר צריכה בסיסי - אבל שוכחת לספר שזה עולה לנו הרבה. הרבה מדי.

seperator

הכותב הוא יועץ תקשורת ותדמית, יועץ אסטרטגי לשרה מירי רגב ועיתונאי לשעבר

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully