וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כדי לכרסם בהשפעת רוסיה, קרי חיבק את הרודנים של מרכז אסיה

4.11.2015 / 12:06

שר החוץ האמריקני ביקר בכל חמש המדינות שעליהן פורסת מוסקבה את חסותה. על שלטונם המדכא, נמנע קרי מלהביע ביקורת עליהם וחיפש להדק את שיתוף הפעולה בחזית היריבות החדשה-ישנה

נשיא טורקמניסטן גורבנגולי ברדימוחמדוב ושר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי באשבגאט, בירת טורקמניסטן, 3 בנובמבר 2015. רויטרס
קרי ונשיא טורקמניסטן גורבנגולי ברדימוחמדוב, אתמול/רויטרס

שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי סיים אתמול (שלישי) את הביקור ההיסטורי במרכז אסיה, שבמהלכו נפגש עם מנהיגיהן של קזחסטן, טורקמניסטן, טג'יקיסטן, קירגיזסטן ואוזבקיסטן. מטרת הסיור הייתה להבטיח לרפובליקות הסובייטיות לשעבר את מחויבותה של וושינגטון לביטחונן מפני הקיצונות האיסלמית ברקע צמצום הכוחות באפגניסטן ועליית כוחה של רוסיה.

על אף מאמצי הממשל האמריקני להעמיק את הקשרים הכלכליים והביטחוניים עם חמש המדינות המרכז-אסייתיות, המסע של קרי לא הניב הישגים ממשים עבור ארצות הברית. בזמן שנפרס שטיח אדום בפני שר החוץ האמריקני, החוויה המרכזית שלו כללה מפגשים מעט מוזרים עם השליטים הוותיקים והאוטוקרטיים במדינות, שחלקם מנהיגים פולחן אישיות ומדכאים כל אופוזיציה לשלטונם.

שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי בסיור במסגד באסטנה, קזחסטן, 2 בנובמבר 2015. רויטרס
ניסה להגדיל את השפעתה של וושינגטון. קרי במסגד באסטנה, בירת קזחסטן/רויטרס

קרי פגש את נשיא טג'יקיסטן אמומאלי רחמון בבירה דושמבה ואת מקבילו מטורקמניסטן גורבנגולי ברדימוחמדוב בבבירה אשגאבט. שתי המדינות חוששות מהתפשטות האיסלאם הקיצוני ושר החוץ האמריקני הציע להם סיוע בהגברת האבטחה בגבולות. ואולם, הוא ציין בפניהם כי דיכוי האופוזיציה עלול להתגלות כחרב פיפיות ולהוות כר פורה לקיצוניות. לאחר פגישתו עם רחמון, קרי אמר כי המלחמה בטרור צריכה להתנהל ב"צורה שתשמור על האיזון בין זכויות אדם לבין חירות דתית".

בביקורו בן ארבעת הימים, קרי שוחח עם המנהיגים על מצב זכויות האדם במדינותיהם וחזר על ההבטחה של הממשל כי שיפור בתחום הזה יוביל לשיתוף פעולה נרחב יותר מצב ארצות הברית בחזיתות אחרות. עם זאת, לא נראה שהוא הציב בפניהם אולטימטום לפעול בנושא. לדברי גורם אמריקני בכיר, קרי העלה בפני נשיא טורקמניסטן את סוגיית שחרורם של 87 אסירים פוליטיים, אך האחרון, שדיוקניו מעטרים את מבני הממשלה ושרק לאחרונה נחשף פסל ענק של דמותו על סוס, לא התחייב לכך. "הוא אמר שמדובר בנושאים טכניים ושעלינו לשוחח עם המומחים", אמר הגורם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי בדרכו לפגישה עם נשיא טג'יקיסטן בארמון הנשיאות בדושמבה, 3 בנובמבר 2015. רויטרס
נפרס בפניו שטיח אדום. קרי בדרכו לפגישה עם נשיא טג'יקיסטן, אתמול/רויטרס

במקביל, גורמים אמריקניים אמרו כי המנהיגים הביעו תמיכה בהחלטתו של הנשיא ברק אובמה להאט את קצב הנסיגה מאפגניסטן, אך מנגד טען גורם בכיר אחר כי הם לא יכלו לברך על המהלך בפומבי אלא רק לשבח אותו בשיחות פרטיות. בוושינגטון מודאגים בעיקר מתגובתה של טג'יקיסטן לאיום הטרור, לאחר עריקתו של מפקד משטרה לשורות "המדינה האיסלאמית". לאחרונה היא הוציאה מחוץ לחוק מפלגה איסלאמית ובחודש שעבר נעצרו עשרות מחבריה. לדברי אחד הגורמים, קרי שוחח על הסוגיה עם הנשיא רחמון.

שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי לוחץ את ידו של נשיא אוזבקיסטן איסלאם קרימוב, 1 בנובמבר 2015. רויטרס
נמנע מלהעביר ביקורת פומבית. קרי עם נשיא אוזבקיסטן קרימוב/רויטרס

ביום שני שוחח קרי עם המנהיג הוותיק של קזחסטן נורסולטן נזרבייב והבטיח בפניו את האינטרסים האמריקניים במדינה. מתוך חמש מדינות האזור, רק קזחסטן, שעליה שולט נזרבייב ביד ברזל מאז 1989, נותרה יציבה ומשגשגת, אך בדומה לשכנותיה מחצה כל התנגדות לשלטון. השליט, מצדו, שומר על יחסים טובים הן עם רוסיה ועם סין והן עם המערב וטוען כי אחיזתו ההדוקה בשלטון הכרחית כדי לשמור על אחדותה של המדינה הענקית שבה חיים מגוון אוכלוסיות.

את המסע פתח שר החוץ האמריקני ביום שבת, אז נועד עם נשיא קירגיזסטן אלמאזבק אטמבייב ודן עמו במלחמה בדאעש ועל מעורבותה של ארצות הברית במלחמה בסוריה. למחרת, פגש את שליט אוזבקיסטן איסלאם קרימוב, שמשטרו נחשב לאחד הדכאנים ביותר בעולם. ואולם, בשיחות שהתקיימו בסמרקנד נמנע קרי מלהביע ביקורת פומבית כפי שאירע בהמשך מסעו.

רוסיה שוקלת להגביר את נוכחותה הצבאית באזור

ביקורו של קרי הגיע בעקבות אזהרות מצד רוסיה על התגברות הסכנה שקיצונים מוסלמים יחדרו למרכז אסיה מאפגניסטן, לצד הרמזים ששחררה בדבר האפשרות שתגדיל את נוכחותה הצבאית באזור שנחשב לחצר האחורית שלה. הנשיא ולדימיר פוטין הפציר במנהיגי הרפובליקות הסובייטיות לשעבר להיות מוכנות לפעול נגד איום הטרור על גבולותיהם.

על אף שבמוסקבה טוענים כי הם פועלים רק על בסיס החשש מהאיסלאם הקיצוני ולא כחלק מהיריבות האסטרטגית עם וושינגטון, השפעתה הגוברת והמחודשת באזור מדאיגה את ארצות הברית, בייחוד אחרי ההתערבות המפתיעה והדרמטית של רוסיה בסוריה. למרות זאת, ארצות הברית מתעקשת כי היא לא מנסה לדחוף את מדינות מרכז אסיה לבחור בינה לבין רוסיה, אלא מעוניינת שיחסיהן הטובים עם האימפריה ששלטה עליהן בעבר יישמרו. עתה נותר לראות אם וושינגטון הצליחה להציע להן יותר מההסכמים שלה עם מוסקבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully