וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה יעלה בגורל אסד? ארה"ב ואיראן מרככות עמדות לקראת השיחות

30.10.2015 / 12:38

שיחות השלום על עתיד סוריה נפתחות בווינה ויעסקו בעיקר באדם שלא יגיע אליהן - הנשיא בשאר אסד. וושינגטון מוכנה לתקופת מעבר שבסופה יתפטר, וטהראן, שמצטרפת לראשונה למו"מ, מאותתת כי הוא "לא יישאר לנצח בשלטון". אך האם הן יביאו לקץ האלימות? רק בידי הסורים הפתרונים

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

הצלחתן או כישלונן של השיחות לכינון שלום בסוריה שיחלו היום (שישי) בווינה יהיו קשורות בגורלו של אדם אחד שכלל לא ייסוב לשולחן: הנשיא בשאר אסד. לא אסד ולא אף אחד אחר מנציגיו יגיעו לאוסטריה, שם שר החוץ האמריקני ג'ון קרי ובכירים דיפלומטים נוספים מכ-20 מדינות ינהלו משא מתן על גורל מלחמת האזרחים שמתנהלת זה יותר מארבע שנים וחצי במזרח התיכון. אולם עתידו יהיה לבן הפועם של השיחות.

הנציגות הנרחבת של הממשלות – אוסף תקדימי של מדינות המתכנסות על המשבר בסוריה – מחפשות אחר תכנית שעשויה לשכנע את ממשלת דמשק ואת המורדים הנתמכים על ידי המערב להסכים על הפסקת אש ולהתחיל בתהליך ארוך המכונה "מעבר פוליטי".

אפילו היריבות המרות – איראן וערב הסעודית – יתכנסו לשולחן לצד שותפותיהן החזקות, רוסיה וארצות הברית. כינוס יוצא דופן זה משקף את הרצון הדחוף של כל הצדדים למצוא נוסחה להשגת שלום – שעיקרה אסד. מאז תחילת ההתקוממות בסוריה לפני כארבע שנים, עתידו היה לגוש חוסם לכל המאמצים שהושקעו לסיום הלחימה. נשיא ארצות הברית ברק אובמה דרש שאסד יפרוש מהשלטון ב-2011. רוסיה התנגדה לכך באמצעות חסימת הניסיונות ללחוץ על הנשיא הסורי והתעקשה שכל ממשלה חדשה שתוקם רק על סמך הסכמה הדדית של הממשלה והאופוזיציה. הלחץ הרוסי העניק לאסד זכות וטו על מחליפיו.

קשת על העיירה דומא שבסוריה, אוקטובר 2015. רויטרס
שחר של יום חדש? קשת על העיירה דומא שליד דמשק/רויטרס

ארצות הברית ובעלות בריתה הערביות והאירופיות ריככו מאז את עמדותיהן והציעו שאסד יישאר בשלטון לכמה חודשים כחלק מהמעבר הפוליטי – זאת אם יסכים להתפטר בסופו של התהליך. אולם גם הדרישה המרוככת הזו נתקלה בהתנגדות מצד רוסיה ואיראן, שתיהן מעורבות צבאית לצד הכוחות של אסד, ונלחמות במורדים הנתמכים על ידי הסעודים והאמריקנים. בנוסף לכך, שני הצדדים בסוריה לא אמרו כי הם תומכים בתכנית כזו.

בווינה יצטרף לקרי שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב ומקביליהם מהמדינות האחרות, בתקווה לשים מאחור את כל המחלוקות שעיכבו את מאמצי התיווך הבינלאומיים בארבע השנים האחרונות. יותר מ-250 אלף בני אדם נהרגו ויותר מ-11 מיליון אחרים – מחצית מאוכלוסיית המדינה – נעקרו מבתיהם. רק הבוקר נהרגו 45 בני אדם בתקיפת כוחות המשטר על שוק בדומא, פרבר של הבירה דמשק. המלחמה הובילה גם לעלייתו של ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) והציתה משבר פליטים שטלטל את יבשת אירופה.

"צפויות לנו המון פגישות חשובות, נראה מה יקרה", אמר קרי בטרם החל את פגישתו עם שר החוץ האוסטרי סבסטיאן קורץ. לאחר מכן הוא נפגש עם שליח האו"ם לסוריה, סטפן דה מיסטורה, ועם שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף, אשר משתתף לראשונה בשיחות על סוריה. מאוחר יותר הוא נועד עם שרי החוץ של רוסיה, ערב הסעודית וטורקיה – זאת בטרם השיחות הרשמיות שהחלו היום.

עוד בוואלה!

הצטרפו לוואלה fiber ושדרגו את חווית הגלישה והטלוויזיה בזול!

לכתבה המלאה
נפגעים בהפצצה של כוחות אסד על דומא שליד דמשק בסוריה, אוקטובר 2015. רויטרס
הפצצה על דומא, הבוקר/רויטרס
שר החוץ הסעודי עאדל אל-ג'ובייר אמר שלשום כי אסד חייב לפרוש מכסאו "במסגרת זמנית ברורה". שר ההסברה הסורי אומרן אל-זועבי כינה את אל-ג'ובייר "גידול"

שר החוץ הסעודי עאדל אל-ג'ובייר אמר שלשום כי אסד חייב לפרוש מכסאו "במסגרת זמנית ברורה", אך לא הרחיב מהי. קריאה זו הובילה לתגובה חריפה מצד שר ההסברה הסורי אומרן אל-זועבי שכינה את אל-ג'ובייר "גידול". לנוכח המחלוקות ניסתה שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני להדגיש את חשיבות הפגישה. "זה מאוד חשוב שכאן בווינה יהיו נוכחים כל השחקנים הרלוונטיים הן אזורית והן בינלאומית, יחד סביב אותו שולחן כדי להגדיר חלל אחד לתחילת התהליך הפוליטי", אמרה לאחר פגישתה עם זריף.

גם אם המדינות יגיעו להסכם על גורלו של אסד הוא לא יפתור הכול. סורים מכל הצדדים יצטרכו להגיע להפסקת האלימות בין הצבא לבין הקבוצות הרבות והשונות וכן להבין כיצד לחלוק את השלטון בממשלה שתאגד יריבים מרים כל כך. לשם כך הם יצטרכו חוקה חדשה. עליהם יהיה להבין מה לעשות עם ארגונים כמו ג'בהת א-נוסרה, מיליציה המסונפת לאל-קאעדה שלפרקים נלחמה לצד המורדים שנתמכים על ידי המערב. יהיה עליהם גם להחליט אם יטילו אחריות על גופים או אנשים בגין הפשעים שבוצעו. בנוסף לכף הם יהיו חייבים למצוא דרך להביס את דאעש.

אף אחת מההחלטות האלה נראות בהישג יד ללא ההחלטה על עתידו של אסד. החלטה שתכלול מהו "המעבר" ואילו סמכויות יהיו לו בתקופת "מעבר" זו, כמה זמן יימשך התהליך ואם הוא יוכל להתמודד בבחירות הבאות לנשיאות – דבר שתומכיו הבינלאומיים מסרבים לשלול. "תפקידו של אסד הוא נושא מפתח כאן", אמר דובר מחלקת המדינה ג'ון קירבי מוקדם יותר השבוע.

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי עולה למטוס בדרכו לארצות הברית מערב הסעודית, אוקטובר 2015. רויטרס
ישכין שלום בסוריה? ג'ון קרי/רויטרס

אך אולי השתתפות איראן השבוע מסמנת איזה שינוי לבאות. נוכחותה מסמנת את ההבנה בקרב האמריקנים והסעודים כי שלום לא ייתכן ללא תמיכתן של מוסקבה וטהראן. השתתפות איראן נתפסת כתקווה להצלחת הדיפלומטיה - ולכן כמה מדינות אירופיות וערביות ביקשו לאחר הצטרפותה להשתתף גם הן בשיחות, למורת רוחם של המורדים באסד. ערב הסעודית הסונית הלכה צעד אחד קדימה מבעלת בריתה שבוושינגטון ומיתגה את השיחות כ"מבחן" לרצינות האיראנית השיעית לחתור לשלום.

השתתפות איראן ללא שינוי רב בעמדתה לא ישנה הרבה, וזריף אמר כי נוכחותו לא צריכה להתפרש כקבלת תנאי כלשהו. כל תכנית, הוא אמר לסוכנות הידיעות האיראנית הרשמית, צריכה להביא לסיום הלחימה, לאחד את המאמצים של המלחמה בטרור, ליצור ממשלת אחדות ולהשיג "פתרון קבוע שמוסכם על ידי העם הסורי והצדדים שבו". "איראן לא מתעקשת שאסד יישאר בשלטון לנצח", הפליג וטען סגן שר החוץ האיראני אמיר עבדולחיאן, חבר המשלחת האיראנית לשיחות.

עד כה מנהיגי איראן הדהדו את טענת אסד לפיה אין כל סיבה עבורו לפרוש לאחר שניצח בבחירות בשנה שעברה במסגרת הצבעה שזכתה לכינוי "פארסה" מצד מדינות המערב. כהונת אסד תסתיים רק ב-2021 ומחוקקים רוסים שנפגשו עמו אמרו כי הוא מוכן להקדים את הבחירות לנשיאות – אולם רק אם שמו יופיע על אחד הפתקים. לאחרונה נראה שאסד מתחיל להבין את הרמזים העבים. לשכתו פרסמה השבוע הודעה שבה הדגישה כי אסד לא ישקול יוזמות פוליטיות אלא לאחר "חיסול הטרור".

מפגינים בניו יורק שוכבים על הרצפה במחאה על מותם של אנשי רפואה בסוריה, אוקטובר 2015. רויטרס
הפגנת מחאה בניו יורק לזכר אנשי הרפואה שמתו במלחמה בסוריה/רויטרס
הריסות מהפצצה של כוחות אסד על דומא שליד דמשק בסוריה, אוקטובר 2015. רויטרס
דומא, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully