וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: מושתל מת מצהבת שהועברה מהתורם

מוטי גל

5.10.2002 / 22:56

5 מושתלים נוספים נדבקו בדלקת כבד נגיפית מסוג סי; דמו של התורם נבדק, אך המחלה לא אותרה; הסיבה: תהליך ייצור הנוגדנים אורך 8-6 שבועות מרגע ההדבקה; לא ידוע על מקרה דומה בארץ

אדם אחד מת וחמישה אחרים חלו, לאחר שהושתלו בגופם איברים מגופת אדם אשר לקה בדלקת כבד נגיפית מסוג סי (הפטיטיס). בסך הכל הושתלו איברים ורקמות מגופתו של החולה, שנפטר לפני כשנתיים מדימום במוחו, ב-40 אנשים במדינת אורגון שבארה"ב.

דמו של תורם האיברים נבדק לנוכחות נגיף הפטיטיס סי. עם זאת, תהליך ייצור הנוגדנים בגוף מרגע ההדבקה אורך 6 עד 8 שבועות, עובדה היוצרת "תקופת חלון" במהלכה לא ניתן לאבחן האם נדבק האדם בנגיף, והוא נראה לכאורה בריא ללא כל סימני מחלה.

בבדיקתו לא נראה תורם האיברים חולה בצהבת, ורמת הנוגדנים בגופו הייתה נמוכה. התורם גם לא השתייך לקבוצת סיכון למחלת הדלקת הנגיפית מסוג סי, כדוגמת נרקומנים. הרופאים הבחינו במקרה ההדבקה רק בחודש מאי האחרון, לאחר שאחד המושתלים החל לפתח דלקת כבד נגיפית. הרופאים דיווחו על המקרה בסוף השבוע האחרון בכנס מיקרוביולוגיה שנערך בסן דייגו.

בחודש יולי האחרון נבדק שוב דמו של תורם האיברים, הן לנוכחות נוגדנים והן לנוכחות הנגיף עצמו. אז מצאו הרופאים עדות לנוכחותם של נגיפי הפטיטיס סי בדמו. מחלקת הבריאות באורגון הודיעה על כך מיידית לרופאיהם של 40 המושתלים, שקיבלו כליות, ריאות, כבד, לב, ורידים, גידים, עור, עצמות וקרניות. רופאיהם של החולים בודקים האם הועברה המחלה גם אליהם.

אין חיסון למחלה

"לא ידוע על אף מקרה כזה בישראל מאז הקמת מרכז ההשתלות הארצי בשנת 1994" אמרה לוואלה! חדשות מנכ"ל המרכז הלאומי להשתלות איברים, תמר אשכנזי, "יש רשימת בדיקות מאוד ארוכה כדי להבטיח ששום מחלה לא תעבור מהתורם לנתרם".

דלקת כבד נגיפית מסוג סי הינה אחת מחמש דלקות הכבד המוכרות לרפואה. ההדבקה בנגיף מתרחשת דרך מעבר דם או נוזלי גוף הנגועים בנגיף. רבים מהחולים הינם נרקומנים אשר אינם מקפידים על מחטים סטריליות, העוסקים בזנות ואנשים המקיימים מין בלתי מוגן. הנגיף גורם בחלק ניכר מהמקרים להרס הכבד או סרטן הכבד, ולמותו של הנפטר. כיום אין חיסון למחלה, ואין טיפול תרופתי המרפא כליל את הדלקת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully