וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל 2015 - אישה מתגוררת בדירה מוזנחת ללא חשמל ומים

רמי שני

29.10.2015 / 8:18

סווטלנה, בת 50 משדרות ,מתגוררת בדירה מפויחת, ללא חיבור למים וחשמל. גורמי סיוע פרטיים נרתמו לעזרתה בשנתיים האחרונות אך ידם קצרה מלהושיע. הם מאשימים את אגף הרווחה העירוני בחוסר מענה לבעיה, אך מנהלי האגף טוענים כי נתקלו בחוסר שיתוף פעולה מצד אותה אישה

צלם: זוהר גואטה. עורך ווידאו: מיכאל ברגמן

צבע קירות ביתה המפויח של סווטלנה מתארים מציאות קשה מנשוא. בסוף 2010 התלקחה דליקה בביתה ומאז היא מנהלת שגרת חיים ללא חיבור למים וחשמל. אין אור בביתה והיא מוקפת בצחנת שאריות השריפה כאשר לטענתה, איש מגורמי הרווחה בעירייה לא מתעניין במצבה.

גורמי סיוע פרטיים ניסו לא פעם לעזור. בתיה קטר לדוגמא, פעילה חברתית ותיקה מהעיר, עדיין זוכרת את ההלם הראשוני שחוותה כאשר נכנסה לדירה. "זה לא יאומן שאנשים כמוה חיים ככה ב2015", היא מספרת. אתי גניולין, תושבת שדרות, ומפעילת עמותת סיוע לנזקקים טוענת כי גורמי הרווחה נכשלו בתפקידם. הגיעה לכאן עובדת סוציאלית אחרי שפרסמנו תמונות של הדירה בפייסבוק. היא אמרה שצריך לבדוק ולראות מה אפשר לעשות. אבל סליחה ? למה לא לחבר אותה קודם כל למים וחשמל ? זה דבר הכי רגיל והכי "דבילי" לעשות ! סווטלנה אמרה לי אחר כך שאותה עו"ס רק 'מילאה דו"ח' והלכה הביתה".

סווטלנה מנסה להכניס חיים וצבעוניות לתוך קירותיה המפויחים. היא מעצבת מה שניתן לעצב, תולה תמונות ומציבה בובות מחייכות ובכל זאת – מדובר במראה חיים שובר לב. מאחורי הבית בפינה נסתרת מעט נמצאת המקלחת, כלומר המקום שבו היא מתרחצת עם מים בבקבוקים שאותם היא ממלאת בבית העלמין הסמוך והפינה הזו משמשת לה גם כשירותים.


היא ובעלה הגיעו לישראל מחבר העמים לפני כ15 שנה ולבני הזוג יש בן אחד שעבר לגור בפריז. הבעל רכש את הבית בו היא מתגוררת אך נטש אותה לדבריה, לאחר השריפה. היא עצמה נכוותה בידיה ורגליה והייתה מאושפזת בבית חולים ומרכז שיקומי במשך כמה חודשים, כשהשתחררה שבה להתגורר בבית לבדה.

בעיריית שדרות טוענים כי מימנו את תקופת השיקום שלה וסייעו לה גם להשיג קצבה חודשית של 2700 ¤ מהביטוח הלאומי. לטענתם היא קיבלה ודחתה הצעות רבות לסיוע, ובעברה מתועדת תקופה של אלכוהוליזם.

סטיוארט גניולין, מפעיל עמותת סיוע לנזקקים בעיר, כמו רבים אחרים, טוען כי מדובר בכשל מוסרי וערכי עמוק של כלל גורמי הסיוע . "אני לא יודע איך מישהו יכול לחיות ככה במשך שנתיים ?!", הוא אומר. "זה לא נתפס. אני לא יכול להבין את זה. איך היא הסתדרה עם התנאים פה. איך זה שאף אחד לא בא לעזור לה בשום דרך. אני לא יודע אם זאת ישראל של 2015, אני יודע שזאת ישראל שאיבדה את הקשר עם התנ"ך. שבו כתוב, שאם מישהו צריך עזרה, צריך לעזור לו".

מחזיק תיק הרווחה בשדרות, חבר המועצה מארק איפראימוב, אומר הזדעזע ממצבה של סווטלנה, ועירב בנושא את כלל גורמי המקצוע, גם פסיכיאטרים. מעיריית שדרות נמסר בתגובה כי "גם בביקור האחרון בביתה של סבטלנה הציעה לה העובדת הסוציאלית סיוע אולם היא סירבה וביקשה כסף כדי לתקן את החשמל. העובדת התרשמה כי כל סיוע שיועבר ישירות לידיה ישמש אותה לקניית אלכוהול בלבד. שיפוץ הבית אינו אפשרי שכן עלותו כמאה אלף שקלים, מעבר לסכומים שהרווחה יכולה לתת. ביום ראשון הקרוב תכונס בעירייה ישיבת חירום על מנת לקבוע דרכי פעולה אפשריות לסיוע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully