וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטבות מס לפריפריה- האם יישובי הבדואים ייכללו ברשימת הזכאים להטבות?

אחמד אבו סוויס

29.10.2015 / 8:13

אלפי בדואים מהדרום, תושבי הערים רהט וכסייפה הכריזו על יציאה למאבק למען הכללתן של הערים ברשימת היישובים הזכאים להטבות מס. הפעילים החברתיים, יזמי המאבק, טוענים כי מדובר באפליה על רקע גזעני

מערכת וואלה

ראשי רשויות מקומיות בפריפריה, מקריית שמונה ועד אילת, ממתינים בימים אלה בדריכות רבה להכרעת ועדת הכספים של הכנסת בעניין רשימת היישובים בפריפריה שיזכו להטבות במס. ההצבעה המדוברת נדחתה לאחרונה בעקבות דרישתה של מפלגת 'הבית היהודי' להוספת הטבות להתנחלויות ובעקבותיה הצורך להוסיף מאות מיליוני שקלים לתקציב. פעילים חברתיים ביישובים הבדואים המוכרים בדרום, אלו המשתייכים מיום הקמתם לאשכול הסוציואקונומי הנמוך ביותר על פי נתוני הלמ"ס, דורשים בתוקף להיכלל ברשימת ההטבות.

העיר רהט נדחתה שנה אחר שנה מרשימת היישובים הזכאים. נסיבות ההחלטה בנושא שנויות במחלוקת. ד"ר עואד אבו פריח, פעיל חברתי מהעיר, החתים עד כה למעלה מ1600 תושבים הדורשים את הכללתה של רהט ברשימה. "כל השנים הרגשנו שפוסחים מעל רהט, שוכחים את רהט. בכל פעם שרוצים לעשות הטבות מס - רהט לא נכללת , הרכבת עוברת מסביב לרהט ופתאום רהט לא נמצאת", הוא אומר בזעם. "יש כאן 70 אלף אנשים ויש כאן תושבי נגב עניים ואנחנו נמצאים באשכול הסוציואקונומי הנמוך ביותר בארץ , אבטלה גדולה בעיר. רוצים לפתח את הנגב ושוכחים את הבדואים"
סהל אלדבסאן , שותפו של עואד למאבק תוהה בקול רם מה ההבדל בין רהט לאופקים, שדרות ונתיבות ? "המצב הסוציואקונומי של רהט יותר גרוע משל אופקים הנכללת ברשימת ההטבות. אנחנו במקום ראשון באחוזי האבטלה, אז אם אנחנו לא נקבל הטבות, מי יקבל ?!", הוא שואל. עואד סבור כי חוסר השיוויון בין יישובים בדואים ליהודים הוא תוצר של אפליה על רקע גזעני, החל מתלוש המשכורת ועד לנושא ההטבות.
"אני רואה שהברוטו שלי הרבה יותר גדול מהברוטו של עמיתי מאופקים , אבל הנטו שלי יותר קטן מהנטו שלו. בסוף אומרים: 'הבדואים לא משלמים מס וחיים על חשבוננו ולא משלמים מס הכנסה' - זו הסטיגמה, כאילו שאנחנו לא משלמים. מנגד, אנחנו משלמים יותר מהיישובים היהודים מסביב", כך לדברי עואד.

חלק מהיישובים הבדואים המוכרים קיבלו הטבות מס בזמן תוקפו של חוק הנגב אבל החוק בוטל לפני 5 שנים. משרדי הפנים והאוצר החליטו אז להשאיר את ההטבות לשני ישובים בדואים בלבד - תל שבע וערערה בנגב.

תושבי הישוב כסייפה, בראשות הפעיל החברתי עו"ד יאסר אלעמור, מבקשים להצטרף למאבקה של רהט. יאסר וצעירים אחרים מהישוב פנו במכתבים לרשות המיסים ולמשרדי הממשלה בדרישה לכלול אותם ברשימה. אלעמור שותף לדעה כי בסיס האפליה הוא גזעני. "אני מתפלא שאנחנו במרחק 7-8 דקות נסיעה מערד, וערד כן מקבלת הטבות. אפשריות התעסוקה והפרנסה בערד יותר גדולות מאשר בכסייפה, שהיא נעדרת כמעט כל תשתית תעסוקתית".

מחאתן של רהט וכסייפה אינה היחידה, כאמור. השבוע הוכרזה שביתה כללית בעיריות בנהריה, מעלות תרשיחא ועכו, וביישובים מזרעה, כפר ורדים ובית ג'אן, במחאה על כוונת הממשלה להפחית או לבטל את ההטבות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully