וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: נתניהו, אובמה והגרעין היהודי

כנס הפדרציות היהודיות הגדולות בארה"ב יתקיים בתחילת נובמבר. זוהי שעת כושר לרוה"מ לאחות את הקרעים בין ישראל ליהדות ארה"ב, קרע פחות מתוקשר שנוצר גם הוא סביב ההסכם עם איראן. השאלה הגדולה היא האם הוא יכול לכך

בנימין נתניהו ברק אובמה. AP
נתניהו ואובמה/AP

בשבועות הקרובים, צפויות ישראל וארה"ב להתחיל לפעול לאיחוי הקרע שנוצר בניהן בתקופה האחרונה בכלל וסביב הסכם הגרעין עם איראן בפרט. ישראל צפויה לקבל חבילת הטבות ביטחוניות כפיצוי על ההסכם שעלול לפגוע בביטחונה, כך מסתמן.

אולם הסכם הגרעין והפולמוס סביבו גרמו לסכסוך נוסף, פחות מתוקשר, בין אובמה ונתניהו, שגם הוא בעל השלכות מרחיקות על עתידה של מדינת ישראל. זהו הקרע בין ממשלת ישראל לבין חלק מיהודי ארצות הברית. אחוז ניכר מיהודי ארה"ב תמכו בהסכם הגרעין, ויותר מכך, חושבים שישראל עשתה טעות אסטרטגית בדרך בה היא התייחסה אליו ולמדיניותו של ממשל אובמה. אותה אוכלוסייה מרגישה עתה ניכור ואף כעס כלפי מדינת ישראל. הדבר עלול להתבטא בפגיעה בעלייה מקהילות בארה"ב, בצמצום התמיכה בהסברה הישראלית, ואף בהחלשות דמותה של ישראל כמדינת העם היהודי כולו.

ראש הממשלה שלנו יכול לתקן את הנזק. כפי שאנו מצפים מהנשיא אובמה לפצות את מדינת ישראל, כך גם אפשר לצפות מנתניהו שיכין "חבילת פיצויים" לתיקון הנזקים והקרעים עם יהדות ארה"ב. הזמן המתאים לכך הוא ה-8 בנובמבר, או אז צפוי ראש הממשלה נתניהו לנאום בכנס הפדרציות היהודיות הגדולות בארה"ב.

מהו אותו פיצוי שאפשר להציע? ראש הממשלה צריך לכוון לצרכיה של אותה אוכלוסייה, בעיקר במרכז-שמאל, שתמכה בעמדת ממשל אובמה. מדובר באנשים שמהלך העשורים האחרונים עמדו לימינה של מדינת ישראל, תוך שהם מזהים את עצמם כיהודים וכציונים וגם כאנשים פתוחים וליברלים. משום כך, "חבילת פיצויים" נאותה יכולה להתמקד בתחום היהדות, תחום בו פעור פער גדול בין עמדתם של רוב היהודים בארה"ב לבין המדיניות הריכוזית שמדינת ישראל קיבלה בירושה מהאימפריה העות'מנית.

עולים מארה"ב נוחתים בשדה התעופה בן גוריון, אוגוסט 2015. ניב אהרונסון
עלול לגרום לפגיעה בעלייה מקהילות בארה"ב. עולים מארה"ב/ניב אהרונסון

כבר שנים צועקים יהודי ארה"ב על נישואין אזרחיים, על מחדלי בתי הדין הרבניים, על מצוקת הגיור ועל המונופול של הרבנות. רבים מהם אף היו מעורבים באופן פעיל בקידום נושאים של פלורליזם יהודי ואף הקימו מערכת לגיוס כספים כדי לקדם נישואין אזרחיים. אם ראש הממשלה רוצה לאחות את הקרע עם המרכז-שמאל של יהודי ארה"ב, זה הקלף בו עליו להשתמש.

לשם כך יידרש מהלך מורכב, בו יצטרך להגיע לפשרות מול חלק משותפיו לקואליציה. המטרה המיידית צריכה להיות החזרת השליטה על הזהות היהודית לכלל הציבור וביזור מסוים בכוחה של הרבנות. כל הישג כזה מצדו יכול להיתפס על ידי יהודי ארה"ב כקידום בערכים ליברלים-יהודים וחיזוק הדמוקרטיה הישראלית.

כך, למשל, ניתן לקדם מסלול מקביל לנישואים ברבנות המבוסס על "ברית זוגיות", ליצור מסלולים נוספים לגיור מלבד זה של הרבנות הראשית, לטפל ביחס המבזה של הרבנות הראשית כלפי קהילות יהודיות בחו"ל באישור מסמכי יהדות ועוד.

בפני נתניהו עומדת הזדמנות פז לתקן ולבסס את מעמדה של ישראל כמרכז אליו כל יהודי העולם נושאים עיניים. השאלה היא: האם ראש הממשלה מסוגל לכך?

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully