וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבקר: "אלפי עובדים מיותרים בחברת החשמל, בזבוז של מיליארדים"

28.10.2015 / 16:00

אין מספיק משאבים ועובדים לתקן את הפסקות החשמל? דוח חריף של מבקר המדינה קובע כי המדינה וחברת החשמל כושלות כבר 18 שנים בניסיונן לייעל את החברה ולהגביר את התחרותיות במשק החשמל. הנזק: עד 12 מיליארד שקל בין השנים 2013-2008 בלבד. "סיכון הולך וגדל למשק ולחברה"

עריכה: ניר חן

כשברקע הפסקות חשמל ממושכות וסכסוכים בין הנהלת חברת החשמל ועובדיה, קובע המבקר כי המדינה והחברה נכשלות כבר 18 שנים בניסיון להגיע להסכמות שיגבירו את התחרות במשק. הכישלון הזה עלה לאזרחי המדינה עשרות מיליארדי שקלים - כך עולה מדוח חריף שהגיש היום (רביעי) מבקר המדינה יוסף שפירא. הדוח בחן את יישום הוראות חוק משק החשמל מ-1996, שביקש ליצור תנאים לתחרות במשק החשמל ולהקטין את עלות פעילותו.

המבקר קובע כי משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים ומשרד האוצר, כולל רשות החברות הממשלתיות לא ביצעו את השינויים המבניים במשק החשמל כנדרש בחוק ואף לא מימשו את המתווים שהם עצמם גיבשו. אף שאין בידי המדינה אומדן של היקף הנזק שנגרם למשק עקב המשך התלות בחברת החשמל ואי-יישום של תכניות ההתייעלות, מעריך המבקר כי מדובר בנזק בסכום של 12.4-9.1 מיליארד שקלים, בשנים 2013-2008 בלבד.

הפסקת חשמל ברעננה. מגד גוזני
אין מי שיתקן? אלפים עובדים מיותרים בחברת החשמל". הפסקת חשמל ברעננה, השבוע/מגד גוזני
"הקיפאון שנוצר בקידום הרפורמות במשק החשמל פוגע קשות במשק החשמל, בצרכני החשמל ובמצבה הכספי של חברת החשמל"

המבקר מונה מספר דוגמאות לכישלון המתמשך להקטין את חוסר היעילות של החברה ואת התלות של המשק בה. כך למשל, צוות ההיגוי האחרון שעסק בנושא – אותו מינו השר סילבן שלום והשר לשעבר יאיר לפיד – כלל נציג ציבור אחד בלבד ולא היו בו גורמים מאזנים בלתי תלויים המייצגים אינטרסים שונים מאלה של משרדיהם ושל חברת החשמל, כמו רשות החשמל. טיוטת ההמלצות שהכין הצוות במרץ 2014 הותירה את מרבית פעילויות משק החשמל בידי חברת החשמל במבנה המונופוליסטי המוכר, בלי שנבחנו במסגרתה שיפור איתנותה הכספית. במקביל לפעילות הוועדה, נפתח משא ומתן בין נציגי הממשלה להנהלת החברה על השלכות הרפורמה על זכויות העובדים בהשתתפות ההסתדרות וארגון העובדים, אולם זה נקלע למבוי סתום ולכן עבודת צוות ההיגוי הופסקה.

עוד העלתה הביקורת, כי הנהלת חברת החשמל והדירקטוריון שלה היו מודעים עוד לפני 2008 לקיומם של 2,500-1,700 עובדים עודפים, שעלות המשך העסקתם עומדת על כ-700 מיליון עד מיליארד שקלים מדי שנה. בין דצמבר 2007 לדצמבר 2012 אישר הדירקטוריון שלוש תכניות התייעלות. לדברי החברה, הן לא מומשו משום שהיא לא קיבלה את אישור רשות החברות הממשלתיות והממונה על השכר, ומשום שלא הגיעה יחד עם הגורמים הללו להסכמות עם ארגון העובדים בעניין תנאי הפרישה. משרד האוצר ורשות החברות הממשלתיות לא אישרו את תכניות ההתייעלות בשל עלותן הגבוהה, אך לא סייעו במציאת פתרונות חלופיים. להערכת החברה, עלות העסקת העובדים העודפים (ללא ניכוי תשלומי הפרישה לעובדים) הסתכמה בשנים 2013-2008 בכ-4-6 מיליארד שקלים.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

המבקר כותב כי במציאות המשפטית הקיימת, על שרי האוצר והאנרגיה לשקול ולבחון בהקדם, חלופות להמשך פעילות משק החשמל והחברה, על השלכותיהן האפשריות, כדי להציגן להכרעת הממשלה. על הדירקטוריון וההנהלה, וכן על הגורמים הממשלתיים לנקוט את כל הצעדים המתחייבים, תוך כדי הגברת שיתוף הפעולה ביניהם ותוך כדי המשך ניהול מו"מ עם ארגון העובדים בנושאים המתחייבים על פי דין; כדי להביא להתייעלות חברת החשמל ולהקטנת עלויותיה ולתרום בכך לשיפור מצבה הכספי.

לסיכום, כותב המבקר, משק החשמל בישראל הוא משק ריכוזי המופעל ברובו על ידי מונופול - חברת החשמל. "ממשלות ישראל לא הצליחו במשך כ-18 שנים ליישם את תכלית חוק משק החשמל ולבצע שינוי מבני במשק החשמל ובחברת החשמל וליצור תחרות בתחום זה. חברת החשמל המשיכה לפעול כמונופול שהכנסותיו מבוססות על תעריף הנקבע על ידי רשות החשמל, בלא שיושמו תכניות התייעלות נדרשות שמטרתן לצמצם את הוצאותיו באמצעות צמצום מצבת העובדים וחיסכון בעלויות העסקתם של העובדים. כל זאת תוך כדי חילוקי דעות מהותיים וקשים בין החברה, משרד האנרגיה והשרים האחראים למשק החשמל לבין הגופים הרגולטורים הנוגעים בדבר. סבבי המו"מ בין הגורמים הממשלתיים ובין החברה וארגון עובדיה נקלעו למבוי סתום, והצדדים לא הצליחו עד כה להגיע להסכמות שיאפשרו לבצע שינוי מבני ותכנית התייעלות".

"חמישה צוותים גיבשו במרוצת השנים מתווים שהתרחקו בהדרגה מתכלית חוק משק החשמל. בין משרדי הממשלה והמאסדרים הפועלים במשק החשמל אין תמימות דעים בדבר מבנה משק החשמל הרצוי. הקיפאון שנוצר בקידום הרפורמות במשק החשמל, וכן העיכוב בעדכון תעריפים ואי-יישום תכניות התייעלות, פוגעים קשות במשק החשמל, בצרכני החשמל ובמצבה הכספי של חברת החשמל. גם השינוי המבני שהציע צוות ההיגוי האחרון, שהוקם ביולי 2013, משמר את מעמדה המונופוליסטי של החברה. המשך המצב הקיים מהווה סיכון הן לשרידות החברה והן למשק, וככל שיתמשך, הסיכון והעלות למדינה ילכו ויגדלו", פוסק המבקר שפירא.

חברת החשמל בתגובה: "אי אפשר להמשיך ללא רפורמה"

חברת החשמל בתגובה לדו"ח מבקר המדינה: "צריך לברך על קביעת מבקר המדינה שאי אפשר יותר להמשיך ללא רפורמה כוללת במשק החשמל. החברה מתריעה ודורשת את קידום הרפורמה כבר כמה שנים כדי שניתן יהיה לטפל בתשתיות המיושנות, ולהתייעל משמעותית במצבת העובדים. החברה מחויבת להשקעה בתשתיות החשמל, ולצערנו השקעה זו עוכבה על ידי רשות החשמל אשר מנעה זאת באופן שהוא עצמו ראוי לבדיקה מיוחדת, וטוב עשה מבקר המדינה כשחשף את אוזלת היד של הרשות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully