וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחר שביתה בגליל המערבי; "ביטול הטבת המס יכול לפרק אותנו"

עדי חשמונאי ודב גיל-הר

27.10.2015 / 14:18

ראשי הרשויות המקומיות בגליל המערבי נפגשו היום כדי למחות נגד צמצום הטבות המס והחליטו על החרפת המאבק. ראש עיריית עכו, שמעון לנקרי, בריאיון לאולפן וואלה! NEWS: "לא נוותר, לא ישתלם לגור בעכו ונהריה"

צילום: ערן גילווארג, עריכה: ניר חן

מטה המאבק נגד צמצום הטבות המס ליישובי הגליל המערבי הודיע היום (שלישי) על החרפת המאבק. ההחלטה התקבלה בפגישה שנערכה היום בלשכתו של ראש עיריית נהריה, ז'קי סבג, בהשתתפות ראש עיריית מעלות-תרשיחא שלמה בוחבוט, יו"ר מטה המאבק יורם ישראלי, ראש המועצה האזורית מטה אשר יורם ישראלי, ראש עיריית עכו שמעון לנקרי ונציגים נוספים. הצדדים סיכמו ביניהם על הצעדים בהם ינקטו בהמשך למאבקם על כוונת ועדת הכספים לאשר את המתווה החדש של מפת הטבות המס, מתווה שבו צפויים להיפגע יישובי הגליל.

בריאיון לאולפן וואלה! NEWS אמר ראש עיריית עכו כי "הממשלות לדורותיהן מבטיחות צדק חברתי לפני הבחירות. מפלגות כמו כולנו של כחלון באות עם סכין בשיניים לעשות עבודה חברתית, וכשזה מגיע למבחן האמת אנחנו רואים כשל אחד גדול. הטבת מס ניתנה בפריפריה לפני יותר מ-30-20 שנה, החליטו פשוט לקצץ אותה".

לטענת לנקרי, "עכו קיבלה את הטבת המס שלה באיחור של כמעט 13-12 שנים והאיחור הזה פירק את העיר בזמנו. עד לפני 14 שנים הייתה נטישה עצומה מהעיר עכו למצפים, לנהריה, לכל יישובי הקו שכן הייתה להם הטבה. אני לא רוצה לחזור לימים ההם".

מימין לשמאל:  שמעון לנקרי, ראש עיריית עכו, ז'קי סבג, ראש עיריית נהריה ושלמה בוחבוט, ראש עיריית מעלות-תרשיחא בישיבת ראשי רשויות בנוגע למאבק ראשי הרשויות בקיצוץ הטבות המס. נהריה.  אוקטובר 2015. אדריאן הרבשטיין
פגישת מטה המאבק, היום./אדריאן הרבשטיין

לדברי לנקרי, ההטבה הביאה לעכו אוכלוסיות חזקות, "שמשתתפות ומשתלבות בחינוך, בתרבות, ברווחה. בעצם הן המנהיגות החברתית של העיר". הוא הוסיף כי הוא חושש ממה שיהיה אחרי הורדת ההטבה: "אלה שבאו ישקלו אם להישאר כי באמת זה לא משתלם להם. הרי הם, כשקיבלו את ההטבה לקחו בחשבון את התחשיבים הביתיים שלהם על זה שההטבה הזאת תעזור להם לשלם את המשכנתא שלהם. לשני בני זוג ההטבה יכולה להגיע לכמעט 2,800 שקלים כל חודש. יותר מ-30 אלף שקל בשנה".

על החרפת המאבק אמר: "אין לנו התנגדות שיצטרפו יישובים להטבה, אבל לא על הגב של התושבים שעשו את החשבון שלהם והגיעו מהמרכז, הגיעו מאזור חיפה, הגיעו לעכו ופתאום, בוקר אחד, קמים ואומרים להם: 'צריך לצרף עוד יישובים, עכשיו תקבלו פחות מ-50% ממה שקיבלתם מקודם'. בזה כל היישובים כאן יילחמו עד הסוף. החוסן של החברה הישראלית אינו נקבע באזור המרכז, כולם רצו לגור באזור המרכז, אלא נקבע בחוזקה של הפריפריה. ככל שהיא חזקה יותר, החוסן הישראלי חזק יותר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
"ברגע שכוח אדם איכותי יעזוב אז מפעלים יהיו במצוקה וגם להם לא ישתלם להמשיך ולפעול מהפריפריה"

פרופ' דורון לביא מהחוג לכלכלה וניהול במכללה האקדמית תל-חי מסביר כי הטבות המס רלוונטיות לשלוש קבוצות עיקריות של אוכלוסייה בפריפריה, המשתכרות שכר ממוצע של 8,000 שקלים ומעלה: עצמאיים - יזמים ובעלי עסקים קטנים, מנהלים בדרג ביניים ומעלה ואנשי מקצוע.

"לכל שלושת הקטגוריות הללו יש את האלטרנטיבה לעזוב את הצפון ולעבור להתגורר במרכז הארץ. סביר להניח שיצליחו להשתלב היטב בעולם התעסוקה כיוון שמדובר במקצועות מבוקשים הסובלים ממחסור בכוח אדם", מסביר פרופ' לביא. "הטבות המס הן אחד הגורמים המשמעותיים שמשאירים אותם בצפון וברגע שהן יבוטלו, מבחינה כלכלית לא ישתלם להם להישאר בפריפריה". עוד הוסיף כי: "הבעיה הופכת להיות חמורה, כיוון שזהו כדור שלג. ברגע שכוח אדם איכותי יעזוב, אז מפעלים כדוגמת פלסן סאסא ועמיעד מערכות סינון, יהיו במצוקה וגם להם לא ישתלם להמשיך ולפעול מהפריפריה. צריך לזכור כי כבר היום סובלים מפעלים אלה ממחסור בכוח אדם איכותי".

לדברי פרופ' לביא, ביטול הטבות המס ייפגע קשות בצפון, משום שבמקום לעזור ולתמרץ אנשים איכותיים להגיע לצפון, גורמים לכך שאותה אוכלוסייה חזקה תעזוב את האזור. "ביטול הטבות המס יגרום לפגיעה קשה בצפון", מסכם פרופ' לביא. "הצעדים הללו יגרמו לכך שהפריפריה תהיה חלשה עוד יותר ממצבה כיום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully