וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות בארגנטינה: חובב הסירות חסר היד יתפוס את כס הנשיאות?

25.10.2015 / 16:19

הנשיאה כריסטינה פרננדס מסיימת שמונה שנות כהונה שידעו עליות ומורדות באהדה אליה, בעיקר על רקע מדיניותה הכלכלית שהובילה לאינפלציה גבוהה. המועמד ממפלגתה, חובב מרוצי סירות שגם איבד את ידו בתחרות מסוג זה, צפוי להמשיכה בתפקיד

המועמד לנשיאות מטעם מפלגת השלטון בארגנטינה דניאל סיולי עם הנשיאה כריסטינה פרננדז, באירוע במפעל קוסמטיקה בבואנוס איירס. AP
תם עידן. פרננדז עם מועמד מפלגת השלטון סיולי, בשבוע שעבר/AP

אזרחי ארגנטינה הולכים היום (ראשון) לקלפיות להצביע בבחירות לנשיאות כשהמועמד המועדף על הנשיאה היוצאת כריסטינה פרנדדס צפוי לנצח למרות המחלוקות הציבוריות על מדיניות השמאל הפופוליסטית שהנהיגה, שהובילו לאינפלציה וטלטלו את הכלכלה.

הסקרים מעידים על כך שדניאל סיולי ממפלגת השמאל שבשלטון, "חזית לניצחון", צפוי להוביל על יריביו, אף שלא בטוח כי יזכה למספר הקולות הדרוש לניצחון בסיבוב הראשון ואולי ייאלץ להשתתף בסיבוב השני שייערך בחודש הבא.

פרננדס עוזבת את הנשיאות עם שיעור אהדה העומד על 50%, עם זאת כהונתה, שנמשכה שמונה שנים, פילגה את האומה הארגנטינית. פרנדדס הלאומנית נערצת בקרב העניים בשל העובדה כי הנחילה הטבות רווחה אדיבות למעמד הפועלים, אולם אחרים האשימו אותה בחניקת הכלכלה.
תוצאות הבחירות יכריעו באיזו מהירות ולאיזה עומק ייושמו הרפורמות הדרושות לאתחול הצמיחה, לשחזור הרזרבות הכמעט ריקות של הבנק המרכזי, לצמצום הגרעון הפיסקלי ולשליטת באינפלציה הגבוהה.

מאוריציו מכרי, ראש העיר בואנוס איירס המועמד לנשיאות ארגנטינה, אוקטובר 2015. רויטרס
ינסה להפתיע. מאוריסיו מקרי/רויטרס

סיולי, שגדל בבואנוס איירס ואיבד את ידו בתאונת סירת מרוץ נחשב למועמד מתון, מהתנועה הפרוניסטית ששולטת בפוליטיקה הארגנטינאית. הוא מתכנן לסטות ממדיניותה של פרנדדס אך מעוניין רק בשינוי הדרגתי ומצהיר כי ידבוק בתוכניות הרווחה של קודמתו. "אנחנו זה המוכר, והעם לא במצב רוח לניסויים", אמר סיולי ביום חמישי, היום האחרון לקמפיין.

יריביו, המועמד המרכז-ימין וראש העיר בואנוס איירס מאוריסיו מקרי ומועמד המרכז סרחיו מאסה מבטיחים שניהם לקדם במהירות את פתיחת הכלכלה השלישית בגודלה באמריקה הדרומית לשווקים זרים. כדי לנצח היום בבחירות צריך סיולי לזכות ב-45% מהקולות, או 40% ופער של 10% מהמתמודד השני. לפי הסקרים, סיולי זוכה ל-40% מהקולות ומכרי – 30%.
הבחירות מסמלות את תום עידן קירשנר שנמשך 12 שנים וכלל את כהונת פרננדס ובעלה המנוח וקודמה בתפקיד, נסטור קירשנר. שניהם חתומים על הישגים שונים, בהם החייאת הצמיחה הכלכלית, הגנה על התעשייה הארגנטינאית וסיוע לעניים בשנים שלאחר המשבר הכלכלי הקשה של שנות 2002-2001.

סיולי חייב את מרבית התמיכה בו למצביעים הנאמנים של פרננדס. אך המפלגה השלטת עברה שנה קשה ואיבדה רבים מתומכיה. ארגנטינה נכנסה לחדלות פירעון, הצמיחה הכלכלית נכנסה לסחרחרה והמטבע המקומי, הפזו, איבד מערכו.

בחודש ינואר טלטלה את המדינה פרשת מותו של התובע אלברטו ניסמן שהשמיע האשמות קשות נגד פרננדס וממשלתה בנוגע למעורבותם לכאורה בפיגוע בבניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס ב-1994. אולם מאז ששככה הסערה, הצליחה פרננדס לזכות שוב בתמיכה בעיקר בשל הסטת הדיון להישיגה בכלכלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully