וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איום 360 מעלות: הרחפן שעבר לסוריה חשף את הסכנות החדשות בגבול

27.10.2015 / 0:13

האירוע שבו תושב ג'לג'וליה חצה את הגבול גרם לצה"ל להבין שעליו לשנות אסטרטגיה ולהיות מוכן למתקפה שעלולה להגיע מכל כיוון. החשש העיקרי הוא מחטיפת חייל או אזרח, שתתחיל משטח ישראל

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: טל רזניק

(ראיון עם משפחת הצעיר שהצטרף לדאעש)

הסתננותו של תושב ג'לג'וליה ביום שבת לסוריה באמצעות רחפן חשפה את האיומים החדשים שאיתם נדרש צה"ל להתמודד בגבולות: איום של 360 מעלות, מכל הכיוונים. ברגע שזוהה הגלשן חוצה את קו הגבול, הופעלו כמה מערכות מעקב ותצפית יבשתיות ואוויריות כדי להבין באיזה כלי רחיפה מדובר, מי שולט בו, מה מסלולו והיכן הוא נחת.

בשנים האחרונות עברה עוצבת הבשן שאחראית על גבול סוריה בפיקוד הצפון שדרוג משמעותי. השדרוג בא לידי ביטוי לא רק בבניית גדר גבוהה וחזקה, בדומה לגבול מצרים, אלא גם בתוספת כוחות איכותיים שמסיירים לאורך הגדר, ובטכנולוגיה מתקדמת לאיסוף מודיעין.

ביום שבת הופעלו כלל המערכות. תצפיות זיהו את חציית הגבול ומאותו רגע נפתח מעקב כוחות חיל האוויר, בהם יחידת הבקרה האווירית שמפעילה מכ"מים מתקדמים, כלי טיס שמפטרלים באוויר ואמצעי תצפית על הקרקע (ניידים ונייחים). התקדמותה של עוצבת הבשן בכהונתו של מפקדה הקודם תת-אלוף אופק בוכריס הוכיחה את עצמה בשנה החולפת בסגירת מעגלי אש (משך הזמן מרגע הזיהוי עד רגע הסיכול – א"ב) כשנדרשה לפגוע בחוליית מניחי מטעני חבלה בגבול בצפון רמת הגולן. גם ההגנה על המרחב האווירי בגבול הסורי עברה מבחן מוצלח, כשבספטמבר 2014 הפיל חיל האוויר מטוס קרב סורי שנכנס לשטח ישראל.

תגבורות כוחות צה"ל ברמת הגולן בסמוך לגבול סוריה  24 באוקטובר 2015. עדי חשמונאי, מערכת וואלה!
כוחות צה"ל מתגברים את הגבול הסורי, שבת האחרון/מערכת וואלה!, עדי חשמונאי

מפקד העוצבה הנכנס תת-אלוף יניב עשור, שהיה בעבר מפקד חטיבת גולני ומפקד גדוד 51 בקרב בינת ג'בל במלחמת לבנון השנייה, נדרש להתמודד כעת עם מציאות שהולכת ומשתנה. המקרה האחרון הוכיח שצה"ל נדרש להביט לא רק לכיוון סוריה, אלא גם לאחור, לצד הישראלי. אם אזרח ישראלי עבר את הגבול כדי להצטרף לארגוני טרור, אין מניעה כי הוא יבצע פיגוע בתיאום עם המורדים על קו הגבול, פיגוע שסופו עלול לעלות בחטיפת חייל או אזרח.

בצה"ל מתרגלים תרחיש זה באופן תדיר, במיוחד בגבול עם לבנון, מחשש שחיזבאללה ינסה לבצע פיגוע מסוג זה. ואולם, בסוריה המצב מסובך הרבה יותר - כשאין ריבון ואין כתובת אחת ברורה, עשויה חטיפה על ידי גורמים בסוריה לגרור את ישראל לתסבוכת. תמונה של אזרח ישראלי או חייל המוחזקים בידי ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) או ארגון קיצוני אחר עלולה להכניס את המדינה לסחרור, כפי שקרה בירדן עם נפילתו של הטייס מועאז אל-כסאסבה בשבי, שנשרף למוות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שריפת הטייס הירדני בידי דאעש בחודש פברואר/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשלב זה, דאעש עסוק בלחימה מול כוחותיו של הנשיא בשאר אסד וכעת גם מול צבא רוסיה, שעשוי לדחוק אותו אל גבולות סוריה הישנים, והן מול המורדים. במצב שכזה הוא עלול לפתוח במערכה גם מול ישראל ויכולות להיווצר באזור תופעות לוואי של התגברות פעילות טרור בגבולותינו.

האירוע ביום שבת היה ניסוי כלים למה שעשוי להתרחש בעתיד. לא רק אפשרות של נפילות של פצצות מרגמה, של הנחות מטעני חבלה לאורך הגבול ושל חדירות של חוליות ליישובים - אלא חטיפה לעומק השטח הסורי שאולי תתחיל דווקא מהצד הישראלי.

(פרסום ראשון: 23:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully