וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: המוסלמיות עוקפות אותנו בסיבוב

25.10.2015 / 17:00

נהוג לחשוב שהמוסלמים מתקדמים לאט יותר בכל הנוגע למעמד האישה לעומת היהדות. ובכל זאת, לא תמצאו ח"כ יהודי דתי שיגיש הצעת חוק שמאפשרת ישיבה של אישה על כס הדיינות. הח"כים הערבים עשו את זה היום

נערה עוטה חיג'אב. AP
למצולמת אין קשר לנאמר בכתבה/AP

היום עלתה לדיון בוועדת השרים לחקיקה הצעת חוק פרטית של חבר כנסת מהאופוזיציה הנוגעת לבתי דין דתיים. ההצעה קובעת כי "כל עוד אין ביטוי הולם בנסיבות העניין לייצוג נשים... תינתן העדפה למינוי אישה". כלומר, במצב הנוכחי בו בתי הדין מלאים בדיינים ממין זכר, מוצע בהצעה לאזן את התמונה באמצעות העדפה מתקנת.

לא מדובר בבתי הדין הרבניים ובמינוי דיינים. מדובר בבתי הדין השרעיים ובמינוי קאדים מוסלמים. נהוג לסבור שהעולם המוסלמי מתקדם לאט יותר בכל הנוגע למעמד האישה ושוויון מגדרי לעומת הנצרות והיהדות. ובכל זאת, ישנן תמורות שונות בעולם המוסלמי הדתי שטרם חזינו משהו דומה להם ביהדות. בדברי ההסבר להצעת החוק מובהר כי "בשנים האחרונות קיימת התפתחות בנושא במדינות מוסלמיות: נשים מוסלמיות ממונות לתפקיד קאדיה, טוענת משפט על פי ההלכה המוסלמית." בהמשך מובאות דוגמאות לנשים מהעולם הערבי והמוסלמי שמכהנות כיום כקאדיות במדינות ערביות כגון איחוד האמירויות, מצרים ומלזיה.

יוזמי הצעת החוק הם חברי הכנסת עיסאווי פריג' ממרצ, זוהיר בהלול מהמחנה הציוני ועאידה תומא-סולימאן מסיעת חד"ש ברשימה הערבית המשותפת. השניים הראשונים הם ח"כים מוסלמים ממפלגות ציוניות שבהן רוב יהודי מובהק והשלישית היא יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי בכנסת, המוסלמית הראשונה אי פעם בתפקיד זה וכן פעילה פמיניסטית ידועה במגזר הערבי. מן הסתם הם יכולים להיחשב כליברלים יותר בכל הנוגע ליחס לממסד הדתי המוסלמי. ועם כל זאת, לא תמצאו חבר או חברת כנסת אחת יהודים שומרי מצוות שיעלו על דעתם, גם מספסלי האופוזיציה, להגיש הצעת חוק שמאפשרת ישיבה של אישה על כס הדיינות הנכסף בבתי הדין הרבניים. בוודאי שלא תמצאו הצעה שקובעת העדפה מתקנת לנשים במקומות אלה.

ח"כ עיסאווי פריג' בטקס השבעת הכנסת ה-19, ינואר 2013. טלי מאייר
אחד ממגישי הצעת החוק ח"כ עיסאווי פריג'/טלי מאייר

מעניין שאחד הטיעונים בהצעת החוק מקביל לזה של אלו הקוראים להגברת הקול הנשי בבתי הדין הרבניים. הטיעון הוא שעצם היותם של בתי הדין הדתיים כאלו האמונים על תחומים הנוגעים ישירות לחייה של האישה (כגון ירושה וסוגיות מעמד אישי כמו גירושין), מחייב מתן ייצוג הולם לנשים בתפקידים המעצבים את דמותו של בית הדין. ועדיין, כשזה מגיע לממסד הדתי היהודי, אפילו המאבקים נעצרים במקומות כמו מתן אפשרות לאישה לכהן כמנכ"לית בתי הדין ולא כדיינית.

אנו עדים בתקופה האחרונה להתקדמות מרשימה בתחום הכשרת נשים לתפקידי הנהגה רוחנית והלכתית. רק השבוע הוסמכו שתי נשים למורות הלכה במדרשת לינדנבאום, המצטרפות לרבות וטובות במוסדות נוספים בארץ ובחו"ל. רק בתי הדין נותרים בינתיים יתומים מהנהגה נשית. האם זהו היעד הבא? בינתיים המוסלמיות עוקפות אותנו בסיבוב.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully