וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על חאלב: דאעש כבש חלק מנתיב האספקה היחיד של אסד לעיר

23.10.2015 / 0:00

הארגון טוען כי קטע את אספקת הצבא לעיר, שבאזוריה מתנהלות כמה מתקפות בתמיכת רוסיה. ליד חאלב נהרג שומר ראש לשעבר של אחמדינג'ד. קרי פגש את לברוב: "עלו כמה רעיונות מוצלחים"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) השתלט אמש (שישי) על חלק מכביש מדרום-מזרח לחאלב, שמשמש נתיב האספקה היחיד של צבא סוריה לעיר שבצפון המדינה – כך דיווח הארגון הסורי לזכויות אדם. לוחמי הארגון כבשו חלקים מהכביש, בין העיירות חנאסיר ואת'ריא. לדברי ראש הארגון, רמי עבד א-רחמן, הקרבות באזור עדיין נמשכים.

דאעש מסר בצהרה שפרסם כי הוא כבש שמונה עמדות צבאיות בדרך וקטע את נתיב האספקה לחאלב, שהייתה העיר המאוכלסת ביותר במדינה בטרם פרצה המלחמה ב-2011. בטלוויזיה הממלכתית לא דווח על איבוד השליטה על חלקים מהדרך האסטרטגית, אלא נטען כי כוחות המשטר שחררו ארבע עיירות בדרום-מערב המחוז.

לוחמי דאעש מפציצים עמדות של צבא אסד בחאלב, סוריה, אוקטובר 2015. טוויטר, צילום מסך
לוחמי דאעש מפציצים עמדות של צבא אסד בחאלב, אתמול/צילום מסך, טוויטר

באזורי הפריפריה של חאלב מתנהלים בימים האחרונים קרבות עזים בין צבא סוריה, המגובה בלוחמים מחיזבאללה ובחיילים איראנים, לבין ארגוני מורדים שונים כחלק מהמתקפה הנרחבת שבה פתח הנשיא בשאר אסד, במטרה להחזיר לידיו את האחיזה במחוז.

המבצע הקרקעי, שבו תומכת רוסיה מהאוויר, מתרכז עד כה בשטחי המורדים מדרום לעיר, מאשר בחאלב עצמה, שהשליטה בה מחולקת בין אסד במערב לאופוזיציה במזרח. בנוסף לכך, המשטר מנסה להתקדם במזרח המחוז, לכיוון בסיס חיל האוויר כווירס, שעליו דאעש מטיל מצור.

אתמול דווח באיראן כי עבדאללה באגרי ניאקארי, שהיה בעבר שומר ראשו של הנשיא הקודם מחמוד אחמדינג'אד, נהרג אתמול בקרבות באזור חאלב. סוכנות הידיעות האיראנית פארס דיווחה כי הוא נהרג במהלך קרב להגנה על אתר דתי הסמוך לעיר. לא ברור אם ניאקארי היה חבר במשמרות המהפכה, שכמה מפקדים בכירים בה נהרגו לאחרונה בסוריה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ניאקארי/מערכת וואלה!, צילום מסך

במקביל, שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי נפגש אתמול בווינה עם מקביליו מערב הסעודית ומטורקיה, לצד עמיתו הרוסי סרגיי לברוב. השלושה, התומכים באופוזיציה לאסד, דנו עם לברוב בפתרון המשבר בסוריה, שנכנס לשלב חדש עם תחילת המבצע הרוסי במדינה לפני שלושה שבועות. וושינגטון ומוסקבה מובילות כל אחת בנפרד קואליציות שמטרתן המוכרזת היא לתקוף את דאעש. ואולם, במערב ובמדינות ערב הסוניות טוענים כי רוסיה אינה מבחינה בין הארגון לבין קבוצות אופוזיציה מתונות יותר וכי מטרתו של הנשיא ולדימיר פוטין היא להשאיר את נשיא סוריה בשלטון.

בסיום הפגישה המרובעת אמר קרי כי הוא מקווה שסבב
שיחות נוסף יתחיל כבר בשבוע הבא והוא אף לא שלל שאיראן תיקח בו חלק. עד כה לא השתתפה טהראן, אחת מבעלות בריתה הקרובות ביותר של דמשק, בשיחות הללו. "הסכמנו להתייעץ היום ואנחנו מתכוונים להתכנס מחדש, בתקווה שכבר ביום שישי הבא, במסגרת רחבה יותר כדי לחפש אם יש מספיק במשותף על מנת שנוכל להתקדם בתהליך הפוליטי", הסביר קרי לכתבים. "אני משוכנע שהפגישה היום הייתה בונה, מועילה ומוצלחת בהעלאת כמה רעיונות, שאותם לא אחלוק היום, אך כאלו שאני מקווה שיכולים לשנות את המצב".

כשנשאל אם הפגישה בשבוע הבא תכלול את איראן, השיב שר החוץ האמריקני כי הוא לא עוסק במי שעשוי להשתתף. ואולם, הוא הוסיף: "אנחנו רוצים לכלול כמה שיותר גורמים מאשר לפסול אותם". נציגים מטעם הרפובליקה האסלאמית לא הוזמנו בוועידות קודמות שעסקו בסוריה ושכולן נחלו כישלון בהבאת שלום למדינה המתפוררת.

שר החוץ של טורקיה פרידון סינירליואולו, שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי, שר החוץ של של ערב הסעודית עאדל אל-ג'ובייר ושר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב, אחרי פגישה בווינה, 23 באוקטובר 2015. רויטרס
ייפגשו שוב? שרי החוץ לברוב, אל-ג'ובייר, קרי וסינירליואולו, אמש/רויטרס

רוסיה מדגישה זה זמן רב את הצורך לכלול את איראן במשא ומתן על סיום המלחמה. לברוב הביע תקווה שאיראן, כמו גם מצרים, יוזמנו לסבב השיחות הבא. "ביקשנו שהשיחות הבאות יהיו בפורמט יותר ייצוגי", אמר לברוב בדברים ששודרו בטלוויזיה הרוסית. עוד לפני שהחלו השיחות, מסר שר החוץ כי רוסיה הסכימה לתאם את פעולותיה הצבאיות בסוריה עם ירדן – בעלת ברית קרובה של ארצות הברית – במסגרת "מנגנון מיוחד" בבירה עמאן. שר החוץ האמריקני אמר כי הוא מברך כל שיתוף פעולה שכזה, אם הוא יסייע במאבק בדאעש.

מנגד, שר החוץ הסעודי עאדל אל-ג'ובייר אמר כי הפגישה לא הניבה הסכמה לגבי עתידו של אסד. בדומה לו, גם קרי הודה כי קיימים פערים גדולים עם מוסקבה וטהראן סביב גורלו של נשיא סוריה. "לדיפלומטיה יש דרך לטפל בנושאים קשים, שנראה שהעמדות לגביהם סותרות לחלוטין. זה אחד מאותם הנושאים שבהם ההצהרות – והעמדות הנוכחיות –סותרות לחלוטין", הבהיר קרי. "עם זאת, אם נפתח בתהליך פוליטי, אז לעתים לדברים אלו יש יכולת להיפתר מעצמם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully