וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמי ממשל בארה"ב: מטוסים ישראליים חדרו לשטח איראן ב-2012

הוול סטריט ג'ורנל ציטט גורמים רשמיים בממשל האמריקני שסיפרו כי ארה"ב שלחה לאזור נושאת מטוסים ב-2012 ואף הציבה בכוננות את מטוסיה, לאחר קבלת מידע מודיעיני על הכנות לקראת פשיטה על המתקן הגרעיני בפורדו

מטוס F-16I של חיל האוויר הישראלי. AP
"מטוסים חדרו לשטח איראן ב-2012". מטוס F-16 ישראלי/AP

ארצות הברית עקבה מקרוב אחר הפעילות הצבאית של ישראל וצותתה לתקשורת סודית בשנת 2012, מתוך חשש שהיא נערכת לקראת תקיפת מתקן הגרעין בפורדו שבאיראן – כך אמרו גורמים רשמיים בכירים בממשל האמריקני לוול סטריט ג'ורנל. לפי הדיווח, גורמים בממשל למדו מהמידע המודיעיני שהגיע לידם כי מטוסים ישראליים חדרו לשטח איראן באותה השנה, במה שהיה נראה כניסוי כלים לקראת פשיטה על האתר. עם זאת, בימים אלה הודו גורמים מהממשל כי המסקנות שאותן הסיקו מהמידע המודיעיני היו שגויות.

כמו כן נמסר כי סוכנויות הביון האמריקניות תגברו את מעקבם אחר תנועת המטוסים הישראליים באמצעות לוויינים, עקבו אחר אימונים וגילו כי הצבא מנסה למצוא דרכים להתחמקות ממערכות הנ"מ של איראן. המקורות מסרו כי כל יום הגיע לידי האמריקנים מידע חדש.

דיווח: אירן השלימה התקנת הצנטריפוגות בפורדו. רויטרס
אתר הגרעין בפורדו/רויטרס

חיל האוויר האמריקני ניתח את כלי הנשק ואת כלי הטיס הדרושים כדי להרוס את מתקני הגרעין של איראן והגיע למסקנה כי לישראל אין את הציוד הדרוש לכך. ארצות הברית שיתפה עם ישראל חלק מהממצאים כדי להניע אותה מכוונתה לתקוף באיראן. אך לדברי בכיר אמריקני, ישראל לא השתכנעה ואף הציגה בפני האמריקנים את תכנית התקיפה באיראן. על פי התכנית, תכננה ישראל לחבל במתקן הגרעין בפורדו מבפנים, ולא בהפצצה מהאוויר. בפנטגון סברו כי מדובר במשימת התאבדות ודרשו לקבל הודעה מראש, במידה שהתכנית תצא לפועל. בישראל סירבו להתחייב לכך.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

ישראל ביקשה אמצעי לחימה, ארה"ב סירבה לספקם

סוכנויות הביון האמריקניות הגבירו את המעקב אחר תנועות מטוסי חיל האוויר וגילו שטייסים ישראלים הוכנסו לכוננות תקיפה בלילות ללא אור ירח. בנוסף, גילו האמריקנים שחיל האוויר מתרגל משימות תקיפה, הכוללות בין היתר בדיקה של מערך ההגנה האווירית של איראן בניסיון להערים עליו. חלק מהמידע שהגיע מסוכנויות הביון היה בסיווג ביטחוני גבוה, ולמעשה רק בידי מעטים בצמרת הממשל האמריקני הייתה התמונה המלאה.

גורמים ביטחוניים בוושינגטון טענו כי ישראל פנתה לארצות הברית בבקשה לקבל אמצעי לחימה עבור תקיפה אפשרית. בין היתר ביקשה ישראל מטוס V22 לצורך הנחתת כוחות קומנדו על אדמת איראן. בנוסף, התעניינו בישראל גם באפשרות לקבל נשק חודר בונקרים כדי להשמיד את מתקן הגרעין בפורדו.

נשיא איראן חסן רוחאני בנאום לאומה, יולי 2015. רויטרס
לישראל נודע על השיחות רק כשרוחאני עלה לשלטון/רויטרס

גרי סימור, שהיה יועצו הבכיר של אובמה לנושא איראן והגרעין בקדנציה הראשונה שלו אמר כי נתניהו חיפש מישהו בממשל האמריקני, שאם לא יעניק אישור לפעולה צבאית ייתן לפחות "הסכמה בשתיקה". האמריקנים השיבו לנתניהו כי מדובר בטעות וממשל אובמה סירב לספק את הציוד הנדרש לתקיפה באיראן.

לקראת הבחירות ב-2012 גבר החשש מפני תקיפה ישראלית אפשרית והממשל האמריקני החליט כי יש לקדם פתרון דיפלומטי. בבית הלבן החליטו באותה עת לא לשתף את נתניהו בשיחות החשאיות עם איראן מחשש שינסה לחבל בהן. את השיחות הראשונות שהתקיימו בעומאן חשפה ארצות הברית רק לאחר עליית הנשיא חסן רוחאני לשלטון באיראן.

גורם אמריקני: הממשל שגה כשהחליט להשאיר את ישראל מחוץ לתמונה

סימור העריך כי הממשל שגה כשהחליט להשאיר את ישראל מחוץ לתמונה זמן ממושך כל כך. רוברט איינהורן, מומחה הגרעין של מחלקת המדינה האמריקנית, אמר שבהמשך הייתה לכך השפעה שלילית על התייחסותה של ישראל לשיחות עם איראן.

אחד הבכירים אמר כי הבית הלבן שלח לאזור המזרח התיכון נושאת מטוסים נוספת, עם התגברות החששות ממתקפה ישראלית, וכי מטוסי הקרב האמריקניים הועמדו בכוננות. "נושאת המטוסים נשלחה למקרה שיפרצו מהומות אלוהים", אמר.

העיתון ציין כי בארצות הברית קיוו לרסן את הכוונות לכאורה של ישראל במטרה לקדם את שיחות הגרעין עם איראן. לפי הדיווח, הגורמים הרשמיים במדינה ראו בהכנות הישראליות ניסיון לשנות את מדיניות החוץ האמריקנית.

בנימין נתניהו וברק אובמה במהלך פגישתם בבית הלבן. AP
היחסים העכורים החלו כבר ב-2009. אובמה ונתניהו/AP

במשך כעשור פעלו יחד ארצות הברית וישראל כדי למנוע מאיראן נשק גרעיני. אך בשלב זה, במקום לדון בכוונותיהן, פנתה כל אחת מהן לסוכנויות הביון שלהן בניסיון להבין מה בת הברית מסתירה ממנה. היחסים העכורים בין נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, לבין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, החלו כבר בפגישתם הרשמית הראשונה ב-2009 אך מאז המצב המשיך להידרדר עד שהגיע למשבר הקיים היום ביחסי שני המנהיגים. גורמים אמריקניים וישראליים רשמיים אמרו לא פעם כי הם מעוניינים לבנות מחדש את האמון בין המדינות, אך הם יודעים שזה לא יהיה קל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully