וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הריסת בתים

22.10.2015 / 12:30

בית משפחתו של המחבל רסאן אבו ג'מל, שהרג מתפללים בבית כנסת בירושלים, לאחר שנהרס בידי כוחות הביטחון, אוקטובר 2015. AP
ביתו לאחר הריסה של המחבל שרצח מתפללים בבית הכנסת/AP

"הריסת בתים אינה אפקטיבית בטיפול בטרור". אם אתם מתענינים ועוקבים אחרי הנושא ודאי נתקלתם בקביעה הנחרצת הזאת בכתבות בעיתונים או כטיעון בריב הפייסבוק האחרון שלכם בנושא (סחתיין, יש לכם חברי פייסבוק שעושים שיעורי בית). עם התגברות מעשי הטרור והרצח בשנים האחרונות חזרה סוגיית הריסת הבתים לכותרות ואיתה מסקנות ועדת שני מ-2005.

בשנת 2005 מינה הרמטכ"ל משה יעלון את ראש אגף התקשוב בצה"ל אודי שני לעמוד בראש ועדה לבדיקת יעילותה ההרתעתית של מדיניות הריסת הבתים. האינתיפאדה השנייה הלכה ודעכה מאז מבצע "חומת מגן" ב-2002. צה"ל חזר והשתלט על הערים הערביות ביהודה ושומרון ולפלסטינים אזל הנשק ונגמר החשק. שקט יחסי, (כמו שאוהבים לקרוא לזה אצלנו), שב והשתרר בישראל ואז ראש הממשלה שרון ניקה את חבל קטיף מיהודים והגיש את עזה לחמאס על מגש של כסף, אבל זה סיפור אחר. על רקע הרגיעה היחסית הזו מצאה הועדה כי יעילותה של מדיניות הריסת הבתים (שממילא הורידה הילוך יחד עם דעיכת האינתיפאדה) מוטלת בספק.

הרמטכ"ל, שהבוס שלו עשה בדיוק עוד סיבוב קטן על "תהליך השלום" הבלתי נגמר וכינס את "פסגת שארם א שייח'", מיהר לקבל את מסקנות הועדה. תמיד טוב לקבל מסקנות ועדה שמינית, במיוחד כשהמסקנות שלה מתמצות במשפט "מוטל בספק" ובמיוחד כשאתה מוסיף להן פסקת הסתייגות האומרת כי אם ישתנו התנאים באורח קיצוני עלולה המסקנה להשתנות. ואכן, ב-2008 חזר צה"ל להרוס בתים בלי יותר מדי גינוני טקס, ומסקנות ועדת שני היו צריכות להיעלם בתהום הנשיה אלמלא שלפו אותה משם דיוניהם המלומדים של שופטי בג"צ והחזירו אותה לשיח.

אך האם מסקנות הועדה היו כה מוצקות, עד כי הן יכולות לשמש טיעון קביל גם עשור לאחר מכן? כשבודקים אותן לעומק, התשובה היא כנראה שלא. מסתבר שקשה מאוד להעריך מהי "אפקטיביות" הרתעתית. מצד אחד, הועדה הביאה עשרות דוגמאות קונקרטיות למחבלים שנמנעו מלבצע פיגוע כי חששו שביתם יהרס. מהצד השני הובאה העובדה שמספר הפיגועים לא ירד בעקבות הריסות הבתים וכי ההריסות יוצרות שנאה רבה יותר ומוטיבציה רבה יותר לבצע פיגועים.

כשמבינים את מסקנות הועדה כך ולא מסתפקים בשורה התחתונה, גובר החשד שהועדה מצאה באורח פלא את המסקנה המתאימה למגמת הפיוס והמחוות לפלסטינים ששידרה הממשלה באותה עת. קשה מאוד לכמת מוטיבציה לפיגועים או "שנאה", שאיננה מצרך נדיר בקרב הפלסטינים גם בימים כתיקונם. לעומת זאת, עשרות עדויות של מחבלים על הימנעות מפיגוע כתוצאה ישירה מהחשש שביתם ייהרס - זה נתון קשה, לא הערכה כללית. צה"ל, כאמור, כבר התחרט מאז ומצא כי המדיניות הזאת דווקא כן אפקטיבית (אם כי לא כשלוקח לממשלה שנה להרים את המבצע הזה, כמקובל היום). את מסקנות הועדה ההיא כדאי, מסתבר, לקחת בערבון מוגבל, וודאי שאי אפשר להשתמש בהן כטיעון מחץ בוויכוח בפייסבוק. תמצאו טיעונים אחרים.

seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully