וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המזהם ישלם? מי אחראי לתקלה הזרמת הביוב לנחל לכיש

יניב גלעדי

22.10.2015 / 8:12

סדק מסתורי שנתגלה לפני כשבועיים באחד הצינורות של נחל לכיש יצר מפגע סביבתי שמזהם את מי הנחל ומסכן את הדגים באזור. מנכ"ל תאגיד המים "יובלים" אשדוד, זומן לשימוע במשרד להגנת הסביבה בעקבות האירוע וגורמי המקצוע מעריכים כי שיקום הנחל יימשך חודשים רבים

צלם: זוהר גואטה. עורך ווידאו: מיכאל ברגמן

תהליך שיקומו ארוך השנים של נחל לכיש נחשב להישג סביבתי אדיר לדעת גורמי מקצוע. לאחר שבמשך שנים הוזרמו לנחל דרך קבע מי שפכים ותעשייה שגרמו לזיהומו, הוחלט על תוכנית שיקומית ייעודית עבורו תוך מגוון שיתופי פעולה בין הרשויות המקומיות, גורמי מקצוע והמשרד להגנת הסביבה. בשנת 2012 עיריית אשדוד השקיעה לא פחות משישה מיליון שקלים – והצליחה להפוך אותו לנחל הראשון בישראל העובר בתוך עיר ובו זורמים מים טבעיים. אך תקלה באחד הצינורות לפני כשבועיים הפכה כעת את הנחל שוב - למזוהם.

אין מחלוקת סביב הסיבה הפיזית לתקלה בצינור, אותו סדק שנפער ודרכו זרמו אלפי קו"ב של מי ביוב מזוהמים. בכל הנוגע לגורמים – תלוי את מי שואלים. שלמה רוטנברג, ראש מנהל תפעול בעיריית אשדוד טוען כי פרויקט בניית קווים עוקפים לצינורות אחרים בשטח, יימנע בעתיד תקלות דומות. "מה שקרה לנו בתקלה הזאת זה סדק של צינור, וכרגע אנחנו ללא קשר, בונים קווים עוקפים לצינורות האלה. התקלה הייתה בקו הסניקה המרכזי של העיר אשדוד, צינור 36 צול, הצינור הגדול ביותר במערכת, והוא נסדק בנקודה שהיא די קרובה לנחל לכיש. זה איזשהו סדק שנבע מתוך עצמו כנראה, לא יודע ממה, אין לי שום הסבר לזה שראיתי אותו יכולתי רק לעמוד ולהצטער על זה".

מאיה יעקבס, מנכ"לית עמותת 'צלול' טוענת כי מדובר בתקלה יוצאת דופן שיש לחקור היטב את גורמיה. כשיש תקלה מצינור ביוב חדש 7 שנים זה חדש יחסית, זה או כשל בתכנון או בבניה בביצוע או בתחזוקה שלו. וזה מה שאנחנו צריכים לבדוק כרגע וזה מה שאנחנו דורשים שהעירייה תבדוק כרגע.

תקלות דומות לזו של לכיש מתרחשות כל הזמן , גם בפרויקטים אחרים. ברוב המקרים, קשה להפנות אצבע מאשימה כלפי גורם ספציפי באירוע מסוג כזה. יחד עם זאת, אם היה מוקם מבעוד מועד צינור גיבוי אליו ניתן היה להפנות את השפכים, זיהום הנחל היה נמנע לחלוטין. ענת רוזן, מנכ"לית איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד-חבל יבנה אומרת בכאב כי אותה תקלה למעשה "החזירה" את הנחל לימיו הרעים, כנחל מזוהם ומזהם. "במצב שהיה פעם, לא הייתה ברירה אלא להזרים לנחל שפכים בגלל שלא הייתה מערכת גיבוי. כדי למנוע להבא מקרה דומה, ואנחנו אומרים את זה לא מעט שנים - וזה בביצוע, צריכה להיות מערכת גיבוי קו נוסף שברגע שיש תקלה, מתפוצץ צינור ותקלות כאלה קורות, פשוט מעבירים את השפכים לצינור אחר ובנחת מטפלים בצינור הפגוע".

גם מאיה יעקבס, המנכ"לית של עמותת 'צלול', שותפה לתחושת הטרגדיה. פרויקט שיקומו של הנחל מוגדר כפסגת הישגיה של העמותה מיום הקמתה. "היה לנו קמפיין גדול תחת הכותרת 'לא אומרים קדיש על נחל לכיש', שבעצם הביא סוף לשנים שבהן הזניחו ושפכו שפכי תעשייה לביוב ולנחל, הנחל הזה עבר שיקום מאסיבי השקיעו פה המון כסף, ובעצם בשנה שעברה דיברו על זה שאפשר יהיה לשוט בנחל מרוב שהמים טוהרו, הקימו פה פארק נהדר לצידו לרפואת הציבור, וזיהום כזה מביוב, זיהום חמור, הוא תקלה חמורה, ואנחנו דורשים לראות מה בדיוק קרה ומי שאשם צריך לשלם על זה".

על רמות הזיהום כבר הצליחו להשתלט אנשי המקצוע, וכדי לשקם את הדגה – אחרי שכבר נתגלו אלפי דגים מתים בנחל, צריך לחכות לעונת הרבייה הבאה. מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי "האחריות למערכת הביוב הייתה בעבר של עיריית אשדוד ובשנים האחרונות של תאגיד "יובלים". לאור הנזק האקולוגי שנגרם לנחל לכיש דרש המשרד מהתאגיד לבצע סקר אקולוגי וההערכה היא שייקחו חודשים עד שהמערכת האקולוגית בנחל תשתקם. בשבוע הבא יתקיים תהליך שימוע למנכ"ל יובלים ולאחר שמיעת הדברים יוחלט באשר להמשך הליכי האכיפה הפליליים."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully