וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו קיום במשבר? באר שבע ביום שאחרי הפיגוע בתחנה המרכזית

אחמד אבו סוויס

22.10.2015 / 8:08

ראשי הרשויות הבדואיות התכנסו השבוע לישיבת חירום בעיריית באר שבע במטרה לגנות את הפיגוע שבוצע על ידי תושב חורה. אותן קריאות לשלום ודו קיום שנשמעו בכנס עומדת בסתירה מסוימת למציאות. משפחת המחבל עדיין מסרבת להכיר באשמת בנה, וההסתה לאלימות מתחת לפני השטח נמשכת

צלם: בני בן סימון. עורך ווידאו: מיכאל ברגמן

ארבעה ימים חלפו מאז הפיגוע בתחנה המרכזית של בירת הנגב ומשפחת אלעוקבי ממועצת חורה מסרבת להשלים עם העובדה כי מוהנד, בן המשפחה הוא המחבל שביצע אותו. אביו, חליל אלעוקבי מגנה את מעשה האלימות, אך מטיל ספק באשמת בנו. "האמת לא ידועה לנו עדיין", הוא אומר. "מוהנד הוצא להורג בזירת האירוע, ומה שהוא עשה בזירת האירוע הוא מעשה שלא ידענו עליו מראש". שוקרי אלעוקבי קרוב משפחה אחר, ביקש להדגיש את נאמנותם של הבדואים למדינה. "אנחנו חיים במדינה הזאת למעלה מ50 שנה ונאמנים לה מאוד. אנחנו מקווים שנמשיך לחיות בקרבה בידידות, ואחווה וחברות עוד מיליון שנה".

ביום ראשון בערב בעת שרבים עשו את דרכם הביתה בסיום יום העבודה, החרידו את התחנה המרכזית קולות ירי שהתבררו במהירה כפיגוע. לינץ' מחריד בעובד זר חף מפשע, הרוגים חפים מפשע, פצועים ונפגעי חרדה זה מחיר הטרור ששלמה הפעם העיר באר שבע כחלק מהמצב הביטחוני המדרדר בשבועות האחרונים.

תושבי העיר ועובדיה, יהודים וגם ערבים, מסרבים להיכנע לדברי הסתה נגד שכניהם הבדואים, גם בימים שאחרי האירוע הנורא. נורית עזורי לדוגמא, טוענת כי השכנים הם גם בני משפחה. "הבדואים הם שכנים שלנו , אנחנו כמו משפחה כאן ופתאום מישהו בא ודוקר אותך, ועושה מה שהוא עושה - זה מאוד מלחיץ. אבל מה עושים ? מנסים לחזור לשגרה, אבל במיתון" . חסן אלורידאת, עובד בשוק ותושב הכפר דהריה ליד חברון מבקש להרגיע את הרוחות ולחזק את דו הקיום בעיר. "הפיגוע הפתיע אותנו", מספר חסן. "אנחנו לא רוצים דברים כאלה כי אנחנו חיים כאן ורוצים להתפרנס. אני מכיר הרבה אנשים מבאר שבע שקונים מכאן מערבים כל הזמן".
ראשי הרשויות הבדואיות התכנסו יממה לאחר הפיגוע לישיבת חירום וקיימו מפגש הזדהות עם ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ'. מטרתם הייתה לא רק לגנות את הפיגוע, אלא גם להעביר מסר ברור וחד משמעי של דו קיום ושלום. טלאל אלקרנאוי ראש עיריית רהט אמר במהלך הפגישה כי הבדואים מבקשים להיות גשר איתן לשלום עם הפלסטינים. "הפיגוע הזה לא מקובל עלינו. אנחנו נגד המקרה הזה. חד משמעית. אנחנו בראש ובראשונה אזרחי מדינת ישראל", אומר טלאל. "הבדואים הם אכן פלסטינאים, אבל מחויבים להיות גשר לשלום".

המגזר הבדואי ספג בשנים האחרונות מכות אנושות לתדמיתו הפטריוטית. במהלך השנתיים האחרונות נתגלה כי שני בני משפחת אבו אלקיעאן מחורה נהרגו במלחמה המתרחשת בסוריה, לאחר שהצטרפו לדאעש. עוד שישה אחרים מהמועצה נעצרו בחשד כי הביעו תמיכה בארגון הטרור הזה. מוהנד, כך נראה, הוא חלק מגל הפונדמנטליסטי האסלאמי הקיצוני ששוטף את מוחם של הצעירים הבדואים בדרום. בעניין זה, יורם הלוי, מפקד המחוז הדרומי במשטרה מפנה אצבע מאשימה לעבר התנועה האסלאמית, כאחראית המרכזית להסתה. "הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית לא חדש לנו", הוא מדגיש. "התנועה מנסה בכל דרך לחבר גם את המגזר הבדואי לתוך מעגל האלימות ותפיסת העולם שלה. ומנסה את זה במספר דרכים. ראינו את זה בשנים האחרונות גם במהלך צוק איתן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully