וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחוץ לחוק - ברהט מסבירים מדוע נחוצה פעילות התנועה האסלאמית

אחמד אבו סוויס

20.10.2015 / 8:08

הקריאה הממשלתית להוצאת הפלג הצפוני בתנועה האסלאמית אל מחוץ לחוק, נתקלת במחאה מצד בדואים מהנגב. בשנים האחרונות ניצלה התנועה את תחושת הקיפוח וההזנחה בקרב הבדואים למען עשייה חברתית וביצור כוחה הפוליטי. לדעת רבים, פעילותה בשטח חיונית וחסרת תחליף ממשלתי הולם

צלם: בני בן סימון. עורך ווידאו: מיכאל ברגמן

בשנות השמונים החלה פעילותה של התנועה לחלחל לתוך המרחב העירוני והפוליטי של הבדואים בדרום. בתוך פחות מעשור היא הצליחה למצב עצמה כגוף הפוליטי החזק באזור עם הקמתם של עשרות מוסדות וגופים שונים שתכליתם המוצהרת היא עזרה קהילתית. אנשיה ניצלו את תחושת הקיפוח וההזנחה בקרב הבדואים והושיטה להם יד לעזרה בבניית בתים לנזקקים, סלילת כבישים בכפרים הלא מוכרים ותמיכה כלכלית בסטודנטים.

רבים מתושבי רהט מכירים ומוקירים את פעילותה הערכית והכלכלית של התנועה בעיר בשנים האחרונות. סלימאן אלעתאייקה, תושב ותיק בעיר טוען כי לולא פעילותה של התנועה "הנגב היה נהרס מבחינת הבדואים. בעיקר בכל מה שנוגע לשימוש סמים וגילויי עבריינות אחרים" . סינק סאלמה, אם נזקקת מספרת כי מוסדות התנועה דאגו לבנות לה בית בחינם בשל מצבה הכלכלי.

הממשלה סימנה את הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית כגוף עוין שצריך להוציאו מחוץ לחוק בטענה שהוא אחראי על ההסתה לגל האלימות האחרון . שיח יוסף אבו ג'אמע מרהט, אחד מבכירי הפלג הצפוני של התנועה, נעצר על ידי המשטרה בשבוע שעבר בחשד לשידול להתקהלות בלתי חוקית, הסתה וגרימת נזקים. אולם למרות שורת מהאשמות שייחסה לו המשטרה, פחות מ48 שעות לאחר מעצרו הוא הוא שוחרר למעצר בית. "כולם מנסים למסור לנו מסר איומים ואזהרות במטרה למנוע מאתנו לפעול למען מסגד אלקצא והבעיה הפלסטינית. אבל עמדותינו ברורות ואנחנו לא נפחד לכנס לכלא", כך אומר ג'אמע מהמעצר בביתו. " למען אלאקצא אנחנו מוכנים תמיד לשלם את המחיר. אם זה במעצר או ברדיפה או באיומים ואפילו יותר מזה. אלקצצא הוא משהו בתוכנו והוא זכות שיש רק לנו כמוסלמים", לשון דבריו.

פרופ' יורם מיטל, ראש מרכז הרצוג לחקר המזרח התיכון בבן גוריון מטיל ספק במידת ההיתכנות המשפטית של המהלך המתוכנן מצד ממשלת ישראל. "להוציא החוצה מחוץ לחוק תנועה כמו התנועה האסלאמית זה דבר מאוד קשה. כי לא מדובר בקבוצה של עשרה אנשים עשרים אנשים מדובר באלפים אולי בעשרות אלפים של אנשים. אני חושב שצריך לראות את הקריאה הממשלתית להוצאתה של התנועה מחוץ לחוק לראות בהקשר של המשבר הקשה מאוד שבו אנחנו נמצאים. צריך לזכור שהזרם היותר חזק שנכנס בדרום, בקרב האוכלוסייה הבדואית, היה הזרם הדרומי. זהו זרם מוגן פוליטית בכנסת תחת שמות שונים, מזה עשרות שנים".

השיח ראאד סלאח מנהיג הפלג הצפוני של התנועה, כבר הורשע בהסתה לגזענות ולאלימות ובימים אלה מתנהל ערעורו על גזר הדין. באחד מנאומיו האחרונים בכנס רהט הוא המחיש את הקשר הפוליטי חברתי ההדוק בין התנועה לתושבים הבדואים בדרום. "בימי העבודה חיברנו בין בניית הבתים ובין שיפוץ בתי הקברות בעיר. באנו לומר שעל אדמת הנגב נחיה ועל אדמת הנגב נמות, ומעל אדמת הנגב נבנה בתינו ...", לשון דבריו בכנס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully