וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשפוטין פוזל לאזור, אובמה חייב להישאר בבוץ האפגני

17.10.2015 / 18:35

החלטת נשיא ארה"ב להשאיר אלפי חיילים במדינה גם לאחר תום כהונותו, התקבלה ברקע התפשטות מוסקבה במרכז אסיה. אחרי סוריה, נשיא רוסיה חתם על ברית אזורית והזהיר מדאעש גם באפגניסטן: "נהיה חייבים להתערב"

צילום: רויטרס עריכה: שני דבוש

הקריסה המהירה של כוחות הביטחון של אפגניסטן מול לוחמי טליבאן בעיר קונדוז הדליקה נורה אדומה בפנטגון. הלוחמים שעברו אימונים והכשרה על ידי צבא ארצות הברית במהלך 14 השנים האחרונות לא הצליחו להדוף את לוחמי הארגון, שלראשונה מאז הדחתו מהשלטון הצליח לכבוש עיר מחוז. בזכות סיוע אווירי של כוחות נאט"ו ופעילות של יחידות אמריקניות מיוחדות, הצליח השלטון בקאבול לשחרר את העיר החודש. ואולם, הוא השאיר סימני שאלה רבים לגבי מוכנותו להתמודד עם התחזקות הגורמים הקיצוניים באזור.

הנשיא ברק אובמה, שירש את המלחמה שהחלה ב-2001 בהוראתו של הנשיא דאז ג'ורג' וו. בוש, נאלץ השבוע לשנות את תכניתו לנסיגה מלאה מהמדינה המרכז-אסייתית עד סוף השנה הבאה. במסגרת התכנית המקורית היה אמור להישאר רק כוח אבטחה מצומצם בשגרירות האמריקנית, אך אחרי כשבע שנים בתפקיד, אובמה הודה שכוחות הביטחון של אפגניסטן לא הגיעו לרמה שלה ציפו בוושינגטון. "לא אתן לאפגניסטן להפוך שוב לחממה לטרוריסטים", הסביר הנשיא, שהבטיח בעבר לסיים את המלחמה, את התפנית האסטרטגית. 9,800 חיילים יישארו במדינה למשך רוב 2016, ובזו שאחריה ייוותרו 5,500 שיפוזרו בארבעה אזורים שונים.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה מודיע על שינוי המדיניות באפגניסטן, 15 באוקטובר 2015. רויטרס
שינוי בתכנית. אובמה מודיע על השארת הכוחות באפגניסטן, חמישי/רויטרס

אובמה תלה את תקוותיו בכך ששיחות השלום בין טליבאן לממשל של הנשיא אשרף גאני יישאו פרי, אך הארגון ששלט במדינה חמש שנים על בסיס ההלכה האסלאמית, מסרב להפסיק להילחם. טליבאן ראה כיצד כוח המשיכה שלו הולך ונשחק לטובת גורמים קיצוניים יותר, בראשם ארגון "המדינה האלסאמית" (דאעש), אחרי שלא הצליח לסלק את "הכופרים" בתקופה שחלפה מאז הדחתו. רצונו להוכיח שהוא עדיין גוף דומיננטי שיש להתחשב בו התגבר עם ההכרזה השנה על מותו של המנהיג המסתורי מולא מוחמד עמר, שאיימה לפלג את הארגון.

בכך, למעשה, העביר הנשיא האמריקני את השרביט למי שיחליף אותו בתפקיד והבטיח שהסוגיה תהיה חלק מהמרוץ הקרוב לנשיאות. אחרי שרפובליקנים רבים האשימו את שהסתלקותו מעיראק הביאה לעליית "המדינה האסלאמית", אובמה הבין שעליו להימנע מתסריט דומה באפגניסטן, לפחות במשמרת שלו. עד כה, האסטרטגיה שלו להדיר את רגליו ממוקדי הסכסוך במזרח התיכון ולסמוך על הכוחות המקומיים לא צלחה, במיוחד התכנית השאפתנית לאימון המורדים הסורים.

נוסף על החשש שהצבא והמשטרה המקומיים עדיין לא בשלים להתמודד לבדם עם האתגרים הביטחוניים, בממשל האמריקני יודעים שלכל ואקום באזור תיכנס רוסיה. תחילת המבצע של מוסקבה בסוריה וקשריה ההולכים ומתהדקים עם עיראק – שבה השקיעה ארצות הברית מאמצים וכספים רבים כדי שזו תהיה תחת השפעתה – טרפו מחדש את הקלפים בסוגיה האפגנית. הבית הלבן צפה מהצד כיצד ולדימיר פוטין לא היסס לצלול לתוך הקלחת הסורית רק כדי לשמור על תחום ההשפעה של מוסקבה, ולכן אין סיבה לחשוב שהוא לא ינקוט צעדים דומים גם בחצר האחורית שלו.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
כוחות נאט"ו ליד כלי רכב צבאי שהותקף בפיגוע בקאבול, אפגניסטן, אוקטובר 2015. רויטרס
המצב הביטחוני מידרדר. כוחות נאט"ו ליד כלי רכב שהותקף בקאבול/רויטרס

רק אתמול הבהיר נשיא רוסיה את כוונותיו העתידיות במרכז אסיה. מי שמואשם על ידי המערב בניסיונו להחיות מחדש את ברית המועצות, נפגש פוטין עם מנהיגים מרפובליקות סובייטיות לשעבר, בוועידת פסגה של חבר המדינות שהתקיימה בקזחסטן. נשיאי ונציגי תשע המדינות החברות בגוש סיכמו על הקמת כוח מיוחד, שיגן על גבולותיו החיצוניים במקרה של משבר ברקע ההידרדרות המצב באפגניסטן, שלשלוש מתוך המדינות הללו – טג'יקיסטן, טורקמניסטן ואוזבקיסטן – יש גבול משותף עמה.

משמעות הצעד היא שבעתות משבר – שהגדרתן נתונה לקרמלין – עשויים להישלח חיילים רוסיים לפטרל בגבולות עם אפגניסטן, בשעה שכוחות המערב עדיין מוצבים שם ועוזבים בהדרגה. פוטין, כהרגלו לאחרונה, השתמש באיום של דאעש כדי להצדיק את החייאת הבריתות הישנות עם מי שרק לפני 25 שנה השתחררו מהאחיזה הסובייטית. נשיא רוסיה ציין כי בין 5,000 ל-7,000 בני אדם, תושבי ארצו ומדינות האזור, לוחמים בשורות "המדינה האסלאמית" בסוריה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם נשיא אוזבקיסטן איסלאם קרימוב, 16 באוגוסט 2015. רויטרס
ועידת פסגה. פוטין ונשיא אוזבקיסטן קרימוב, אתמול/רויטרס

"טרוריסטים מכל הסוגים צוברים יותר ויותר השפעה ולא מסתירים את שאיפותיהם לעתיד", הזהיר פוטין את בעלי בריתו. הוא אמר כי המצב באפגניסטן, שהרפתקה קודמת של הרוסים שם הסתיימה באסון, הוא כמעט "קריטי" וכי על מדינות האזור להיות "מוכנות להגיב". אחרי אוקראינה וסוריה, נשיא רוסיה לוטש עיניים גם למרכז אסיה, שם ארצות הברית איבדה בשנים האחרונות את מעט ההשפעה שהייתה לה.

ברטוריקה דומה לזו שקדמה למערכה האווירית ברוסיה, במשרד החוץ במוסקבה התייחסו להיערכות מחדש בוושינגטון בביטול. "זאת הוכחה נוספת לכישלון האמריקני המוחלט ב-14 שנות המבצע", נמסר. גם על הקואליציה האמריקנית שתוקפת מטרות של דאעש בסוריה אמרו בקרמלין דברים דומים, עד שהחליטו לפעול בעצמם נגד מי שהם מגדירים טרוריסטים.

פוטין ממשיך לארוב לטעויות נוספות

בעוד קצת יותר משנה יסיים אובמה את כהונתו השנייה ויסכם שמונה שנים בחדר הסגלגל. בעוד שרבים מצעדים רבים במדינות החוץ שלו, דוגמת הסכם הגרעין עם איראן והפיוס עם קובה, ניתן יהיה לשפוט רק כעבור שנים רבות, ויתורו על האזור מורגש כבר עכשיו. בניסיון למזער נזקים ולא להכתים את מורשתו, הנשיא האמריקני הורה על שינוי מדיניות, שישפיע גם על הנשיא הבא.

המועמדת המובילה לראשות המפלגה הדמוקרטית, הילרי קלינטון, כבר הביעה את תמיכתה בתכנית של אובמה. מנגד, בקרב הרפובליקנים, בהם הסנאטור ג'ון מקיין שהפסיד לאובמה ב-2008, יש מי שטוען כי היקפה מצומצם מדי לנוכח האתגרים הרבים שעומדים בפני אפגניסטן. פוטין, מצדו, יתעסק בפוליטיקה פנימית רק בעוד כשלוש שנים, ועד אז הוא ימשיך לארוב לטעות נוספת של האמריקנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully