וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לו הייתי הרצוג

15.10.2015 / 13:30

טוב עשה הרצוג שגדע באיבם את הניסיונות המאולצים של נתניהו להזמינו להצטרף לקואליציה, אך היה עושה טוב יותר לו היה מציג לנתניהו תנאי יחיד לכניסה לקואליציה – חקיקת חוק פינוי מרצון ופיצוי למתנחלים הגרים מחוץ לגושי ההתנחלויות

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג, פתיחת מושב הכנסת, 12 באוקטובר 2015. נועם מושקוביץ
יו"ר האופוזציה הרצוג ונשיא המדינה בפתיחת מושב הכנסת/נועם מושקוביץ

הנה חודשו להן הקריאות לממשלת אחדות לאומית, על רקע אירועי הטרור המתרחשים בירושלים ובמקומות אחרים. כאילו שלחברי האופוזיציה יש מרשם להפסקת האלימות במצב המדיני הנוכחי, וכאילו האחדות היא הפתרון.

טוב עשה הרצוג שגדע באיבם את הניסיונות המאולצים של נתניהו להזמינו להצטרף לקואליציה, אך היה עושה טוב יותר לו היה מציג לנתניהו תנאי יחיד לכניסה לקואליציה – חקיקת חוק פינוי מרצון ופיצוי למתנחלים הגרים מחוץ לגושי ההתנחלויות.

נתניהו הודיע על תמיכתו בשתי מדינות, ואחרי הבחירות אף חזר והדגיש את תמיכתו זו. לאחרונה חזר וקרא לנשיא הפלסטיני לחזור למו"מ על מנת להתקדם לכיוון פתרון שתי המדינות. כלומר, לכאורה, נתניהו מבין שיהיה על ישראל לאפשר ריבונות פלסטינית על האזורים שמחוץ לגושי ההתנחלויות.

אך למרות הצהרותיו, נתניהו הרי לא תומך בהקמת מדינה פלסטינית. דבריו בתקופת מערכת הבחירות – שבשנות כהונתו כראש הממשלה לא תקום מדינה פלסטינית – הם אלה המעידים על כוונותיו האמתיות.

הצבת נושא חקיקת חוק פינוי מרצון כתנאי לכניסתו של המחנה הציוני לממשלה תסיר את המסכה מפרצופו של נתניהו, שהרי משמעות חוק כזה היא שלישראל אין תביעת ריבונות על השטחים שעליהם הוא חל, ואת זה נתניהו יסרב לומר.

לחוק כזה יתרונות רבים: הוא לא מרע כהוא זה את מצבה הביטחוני של ישראל, שהרי רק חלק מהמתנחלים שיבחר להתפנות יעשה זאת, כלומר אין פינוי כפוי של מתנחלים וממילא אין נסיגה של צה"ל או פגיעה כלשהי בחופש הפעולה הנתון לו. החוק גם יוביל לשיקום דרמטי במעמדה של ישראל בעולם, מכיוון שהוא יחזיר את האמינות לרטוריקה של תמיכה בשתי מדינות שעד כה לא גובתה במעשים.

חקיקת חוק כאמור גם תזרז את הממשלה להתחיל בהכנת תכנית לאומית לקליטת המתנחלים על-פי המלצות ועדת מצא שהוקמה לאחר הכשלים בפינוי גוש קטיף. הרצוג גם יוכל לומר למתנחלים, ובצדק, שהוא זה אשר דואג באמת לעתידם, לאחר שממשלות ישראל בנו גדר המפרידה אותם ממדינת ישראל.

רוה"מ בנימין נתניהו במליאה בכנסת, אוקטובר 2015. דוברות הכנסת,
נתניהו הרי לא תומך בהקמת מדינה פלסטינית/דוברות הכנסת

הרצוג גם יוכל להסביר לבוחריו שהוא לא מציע להיכנס לממשלה כדי להוות עלה תאנה למדיניות סרבנית, אלא שהוא מוודא את עלייתה של ישראל על המסלול שמוביל בהכרח ליציאה מרוב רובם של השטחים, ושיתכן שאף ישפר באופן משמעותי את הסיכוי להשיג הסדר קבע בשנים הקרובות, וכי צעד זה עשוי להיות מנוף להתחלת שיחות עם העולם הערבי המתון על בסיס היוזמה הערבית. כך יוכל הרצוג להציג לציבור בוחריו אלטרנטיבה מעשית במקום הבטחות סרק של "חידוש התהליך המדיני".

לו היה נחקק כזה חוק, הוא היה מעביר מסר לפלסטינים כי עדיף להם לשוב לשולחן המו"מ, כי אחרת הקו שתקבע ישראל ע"י החוק, ולא קווי 67, עשוי להפוך לגבול הבינלאומי המוכר ע"י העולם. וחשוב מכל – בתחומי הקו הזה ישראל תוכל לשמור על זהותה כמדינה יהודית ודמוקרטית בלי לתת לפלסטינים זכות ווטו על זהותה.

עידוד שיבת מתנחלים מההתנחלויות הנמצאות מחוץ לגושים, עם או בלי פרטנר פלסטיני, הוא המבחן האמתי לגבי כוונותיה של הממשלה. חקיקת חוק פינוי-פיצוי היא הדרך לבחון את כוונותיו של נתניהו, והרצוג יכול להניח בפניו את האתגר. במקרה הצפוי שנתניהו יסרב, הרי חוסר כנותו ייחשף שוב, והדבר רק ידגים את הסיבה מדוע המחנה הציוני לא צריך להיכנס לממשלה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully