וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עקירה כפויה": בהאג יחקרו פשעי במלחמת רוסיה-גיאורגיה

14.10.2015 / 13:28

התביעה בבית הדין הפלילי הבינלאומי תבדוק מקרים שבהם נהרגו משקיפים ואזרחים, וכן גירוש של תושבים במלחמה שבפרצה ב-2008. "האוכלוסייה הגיאורגית באזור הקרבות הצטמצמה ב-75%"

כוחות שריון רוסיים נסוגים מגיאורגיה עם סיום המלחמה, אוגוסט 2008. AP
כוחות רוסיים נסוגים מגיאורגיה ב-2008/AP

התובעת הכללית בבית הדין הפלילי הבינלאומי הודיעה אתמול (שלישי) כי היא תחקור את המלחמה בין רוסיה לגיאורגיה ב-2008, בחשד לביצוע פשעי מלחמה. התובעת פאטו בנסודה תבדוק בין היתר מקרים שבהם נהרגו משקיפים לשמירת שלום והתקפות נגד אזרחים. משרד התביעה בהאג מסר כי המהלך מגיע בשל העובדה שהחקירה העצמאית שמנהלת גיאורגיה הגיעה למבוי סתום.

התביעה מסרה כי יש ראיות לכך ש-113 אזרחים גיאורגים נהרגו וכ-18,500 נעקרו מבתיהם כחלק מ"ממערכה כפויה" לסילוקם על ידי הרשויות בדרום אוסטיה, המחוז הבדלני שבו מתגורר רוב רוסי. "התביעה מעריכה כי האוכלוסייה הגיאורגית האתנית באזור הקרבות הצטמצמה ב-75%", נמסר. בנוסף לכך, נטען, ייתכן שהפשעים בוצעו "בהשתתפות הכוחות המזוינים של רוסיה".

התביעה בהאג מסרה כי ישנן גם ראיות לכך שכוחות גיאורגיים ודרום אוסטיים תקפו פקחים לשמירת שלום – פגזים מעמדות במחוז הבדלני גרמו למותם של שני פקחים גיאורגיים, ואילו גיאורגיה הרגה עשרה פקחים רוסים והרסה מתקן רפואי.

הלווייה של חיילים גיאורגים שנהרגו במלחמה עם רוסיה בטבליסי, אוגוסט 2015. AP
הלוויית חיילים גיאורגים שנהרגו בקרבות עם רוסיה/AP

על השופטים להחליט עתה אם להורות על חקירה מלאה, שעלולה לגרום לקרע בין רוסיה, שאינה חברה בהאג, לבין בית הדין החוקר פשעי מלחמה ונתמך בעיקר על ידי אירופה. זאת בתקופה שבה המתיחות בין מוסקבה למערב נמצאת בשיאה. בית הדין הפלילי שוקל גם אם לפתוח בחקירה סביב המלחמה באוקראינה, רפובליקה סובייטית לשעבר נוספת שנוטה לכיוון המערב.

המלחמה, שהחלה ב-7 באוגוסט 2008 ונמשכה חמישה ימים, פרצה בעקבות מבצע שבו פתחה הממשלה בטבליסי כדי להשיב את השליטה על שני המחוזות הבדלניים בצפון, אבחזיה ודרום אוסטיה. ואולם, כוחות רוסיים השתלטו מחדש במהירות על האזור ועצרו רק בפאתי הבירה טבליסי. כאלף בני אדם נהרגו במהלך הקרבות ועוד עשרות אלפי בני אדם נעקרו מבתיהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully