וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר: כך מגרשת ארצות הברית מהגרים אל מותם

חוזה בן ה-16 נורה למוות בהונדורס כמה חודשים אחרי שגורש מארה"ב. אנחל דיאז נרצח ימים בלבד לאחר שנשלח בחזרה למדינתו. הגארדיאן חושף מקרים שבהם מהגרים נשלחו לכאורה בחזרה למדינותיהם על אף שהיו בסיכון, ונרצחו תוך זמן קצר. "הפרה של החוק הבינלאומי"

גבול מקסיקו-ארצות הברית. AP
"אם מגורש לא יכול למצוא מקום בטוח, הוא יירצח", גבול ארצות הברית-מקסיקו/AP

הממשל האמריקני מגרש מהגרים בלתי-חוקיים בחזרה למדינותיהם במרכז אמריקה, למרות שהם נתונים בסכנת חיים – כך עולה מתחקיר שערך הגארדיאן הבריטי. על פי התחקיר, שפורסם אמש (שני), עשרות בני אדם שהוחזרו למדינותיהם על אף שחייהם היו תחת איום נרצחו ימים או חודשים לאחר ששבו. העיתון איתר שלושה מקרים שונים שבהם התנקשו בחייהם של אזרחי הונדורס זמן קצר לאחר שגורשו מארצות הברית, ומומחים אמריקניים לענייני הגירה מאמינים כי מדובר רק קצה הקרחון.

במסגרת מחקר אקדמי שיתפרסם בקרוב והגיע לידי הגארדיאם, נמצאו 83 מקרים שבהם מגורשים נרצחו לאחר ששבו לאל-סלבדור, גואטמלה והונדורס מאז ינואר 2014. מומחים מזהירים כי בשל הגברת אכיפת ההגירה הבלתי-חוקית בארצות הברית והמהלכים לגירוש המהיר, המדינה אינה נענית להתחייבותה לספק מקלט לאלה שעומדים בפני סכנה. לטענתם, הנזק העקיף שנגרם בשל תהליך הגירוש הנוקשה הוא חזרת אנשים למדינות שבחלקן קיימים אחוזי הרצח הגבוהים ביותר בעולם.

גבול מקסיקו-ארצות הברית. AP
ניידת לאורך הגבול בין ארה"ב ומקסיקו/AP

בשניים מתוך שלושת המקרים שהגיעו לידי הגארדיאן, המהגרים ברחו לארצות הברית לאחר שאחיהם הותקפו באלימות על ידי כנופיות, ואח של אחד המהגרים אף נרצח. כדוגמא הביא העיתון את סיפורו של חוזה מרווין מרטינז, שהיה בן 16 כאשר ברח מהעיר סאן מנואל שבצפון הונדורס לארצות הברית. כמה חודשים לפני כן אחיו ריגוברטו נורה למוות על ידי חברי כנופיה מקומית. על פי מסמכי הגירוש שלו, מרטינז נעצר בעיר לרדו שבטקסס במאי 2013, ובאוגוסט 2014 הוא גורש בחזרה למדינתו.

ב-14 בדצמבר – ארבעה חודשים בלבד אחרי שגורש, מרטינז ישב מחוץ לחנות בעיר מגוריו כשאדם חמוש ירה בו מרכב חולף והרג אותו במקום. "אם מגורש לא יכול למצוא מקום בטוח, הוא בוודאות יירצח", אמר חאימה קוטו, חוקר במשטרת הונדורס.

במקרה אחר, אנחל דיאז בן ה-26 נשלח על ידי אביו לארצות הברית לאחר שכנופיה חטפה את אחיו בהונדורס. באפריל של שנת 2014 הוא נעצר בארצות הברית, נשלח למרכז מהגרים וביולי נשלח בחזרה למדינתו ולאחר כמה ימים בלבד הוא נורה למוות בעת שהיה על אוטובוס מקומי.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

"ארצות הברית מפרה את החוק הבינלואומי"

"המספר הגבוה של הנרצחים מצביע על כך שארצות הברית שולחת אנשים אל מותם, תוך הפרה של החוק הלאומי והבינלאומי", אמרה אליזבת קנדי, סוציולוגית מאוניברסיטת סאן דייגו ואחת מעורכות המחקר בנושא. "רוב האנשים שדווח שנרצחו חיים בחלק מהמקומות האלימים ביותר, וזו כנראה הסיבה שהם נמלטו", הוסיפה.

דובר המחלקה לביטחון המולדת האמריקני אמר כי ארצות הברית מספקת הגנה לאלה שקיים חשש שיפגעו במולדתם בדרכים שונות. "בכל שנה, אלפים מגיעים למדינה כחלק מהתכנית לקליטת פליטים", ציין. לדבריו, פעילות עבריינית במולדתם של המהגרים היא אינה סיבה מספקת לבקשת מקלט, אלא אם כן ישנו קשר לחמישה גורמים: גזע, דת, לאום, השתייכות לקבוצה חברתית מסוימת ודעה פוליטית. לטענתו, "בפני אלה העומדים בפני גירוש ישנה אפשרות לבקש מקלט או דרכים אחרות של הגנה".

בנוסף, מומחים מארגוני זכויות אדם הזהירו כי הצעדים ההרתעתיים שבהם נוקט ממשל אובמה בל הנוגע להגירה, הובילו לעיתים לתוצאות קשות. לטענתם, בשל הגברת הפיקוח הצבאי בגבול עם מקסיקו, המהגרים נאלצים למצוא דרכים עוקפות ומסוכנות להיכנס למדינה, ועל כן מספר מקרי המוות במהלך מסעם של המהגרים למדינה עלה.

(פרסום ראשון: 23:18)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully