וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

55 אלף שקל ויש לך M-16: מחירון הנשק במגזר הערבי

2.1.2016 / 13:00

בצל גל האלימות והטרור, עולה חשש שכמויות הנשק האדירות שקיימות במגזר יגיעו בסופו של דבר לגורמי טרור. המשטרה אמנם שמה למטרה למגר את התופעה, אולם השוק השחור שם פורח: "רובה? אקדח? טיל? תביא כסף ואתה מסודר"

צילום: אבי כהן יהושוע בריינר שלומי גבאי ערן גילווארג יותם רונן עריכה: שניר דבוש

(פורסם ב-12 באוקטובר 2015)

בשבוע שעבר, באישון לילה, כשעשן הצמיגים הבוערים בכמה כפרים ערביים בגליל המשיך להיתמר, נחתכה הגדר ההיקפית של קיבוץ נאות מרדכי שבעמק החולה. הגנבים פילסו דרכם לנשקיית הקיבוץ. המבנה המבוצר והדלת המשוריינת לא הרתיעו אותם. הם ניסרו את סורגי החלון הקטן שבצד המבנה ושלפו מתוכו שישה רובי אם-16 ששימשו את כיתת הכוננות של הקיבוץ.

הפריצה לנשקייה התגלתה לחברי הקיבוץ אתמול בבוקר, אולם הידיעה על התקרית החמורה - שטיבה עדיין נבדק - נבלעה בשטף החדשות על הפיגועים. אף שעדיין לא ברור אם הרקע לגניבה הוא לאומני, ישנו חשש שהנשקים הללו, כמו גם אמצעי לחימה אחרים המצויים בכמות אדירה במגזר הערבי - יגיעו בסופו של יום לגורמים עוינים, או אפילו למחבלים. בימים האחרונים נשמעו איומים שלפיהם הנשק הזה אכן יופנה נגד ישראל.

נקודה נוספת היא פריחת העסקים בכל הנוגע למכירה נשק במגזר. בשוק השחור של עולם הפשע, רובה אם-16 עולה כ-55 אלף שקלים, ומכאן ששווי הפריצה לקיבוץ לשם המחשה היא כ-330 אלף שקלים. אקדח יעלה לקונה 26-20 אלף שקלים, רימון רסס כ-2,500 שקלים וכדור לאקדח - שמונה שקלים.

"היו פה כבר פריצות, אבל הפעם פרצו לנו לנשקייה. אלה נשקים שיגיעו כנראה לידיים הלא נכונות", אמר אחד מתושבי הקיבוץ. "יש לנו שומר בשער, מצלמת ומערכות התרעה ואבטחה, אבל אלה אנשים מקצועיים".

גל טרור - עוד כותרות
דיווח: פלסטינים חצו את גדר הגבול ברצועה; צה"ל יורה אש חיה
סגנו של ראאד סלאח: "נתניהו מצית מלחמה עם 1.6 מיליארד מוסלמים"
שני פיגועים בירושלים בשעה: בן 13 במצב אנוש, צעיר במצב קשה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ברקע גל הפיגועים ששוטף את כל הארץ, הביעה גם דוברת הקיבוץ הדס ציוני חשש כבד כי הנשק שנגנב ישמש בסופו של יום לטרור. "אנחנו יודעים שיש כנופיות שפועלות באזור כבר הרבה זמן, אבל באופן אישי אני מקווה שזה לא ישמש למטרות פח"ע (פעילות חבלנית עוינת - ע"ח)".

המשטרה לא מפרסמת את הערכותיה לגבי כמות האמל"ח הבלתי חוקי במגזר הערבי, אבל די בעובדה שבארבע השנים האחרונות היא הקימה יחידות מיוחדות לטיפול בנושא בדרום ובצפון, כדי להבין את היקף התופעה המטרידה. יחידות "אורגן" הוקמו בנצרת ובכרמיאל ובימים אלה מוקמת אחת גם בשפרעם, ומטרתן היא להילחם בתופעת האמל"ח והביריוניות במגזר הערבי. "עבירת החזקת אמל"ח בלתי חוקי הוגדרה כיעד מרכזי לאכיפה במחוז על ידי מפקד מחוז צפון ניצב זוהר דביר עם כניסתו לתפקיד", אמר דובר המחוז הצפוני של המשטרה, סגן-ניצב דורון מלכה, לוואלה! NEWS. "לראייה, הישגי המחוז בתפיסות נשקים, אמצעי לחימה ותחמושת בתקופה זו: 133 אקדחים, 156 רובים, 184 רימונים ופרטי תחמושת בכמות עצומה. אנו נמשיך ונפעל למיגור תופעה זו בעדיפות מרכזית", הוסיף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

אם אין לך נשק, אתה לא בעניינים

אלא שעל אף המלחמה הבלתי מתפשרת בתופעה, במגזר הערבי מעידים כי כמויות אמצעי הלחימה בכפרים ענקיות. "כאן ובכל כפר, אם אין לך נשק, אתה לא בעניינים", אמר תושב מג'דל כרום שבגליל המערבי. "כל אחד שרוצה יכול לקנות מה שהוא רוצה בשוק השחור, שפורח כאן. כל מה שאתה צריך, זה כמה אלפי שקלים טובים ותקבל מה שאתה רוצה. יש כאן הכל: רובים, אקדחים, טילי לאו, טילי RPG, רובי צלפים ואפילו רימונים. הכפר מפוצץ, רק תביא איתך כסף ואתה מסודר".

הנשק הרב, שעתה יש חשש שיהיו בו שימוש במסגרת המאבק הלאומני, מהווה זה שנים בעייה קשה במגזר - וקורבנות רבים. על פי נתוני "אמאן", המרכז הערבי למלחמה באלימות, מאז אירועי אוקטובר 2000, נהרגו כ-1,050 בני אדם במסגרת אירועי אלימות בחברה הערבית בארץ. "51 מהם נורו על ידי המשטרה, והשאר – אנחנו הורגים אחד את השני", אמר בעבר לוואלה! NEWS שייח כאמל ריאן, שהקים עם שותפיו את הארגון, אחרי שבנו, מועאד בן ה-27 נרצח בירי בשנת 2009. הוא הוסיף כי 65% ממקרי הרצח של נשים בידי בני זוגן בישראל קורים בחברה הערבית, וחלקה של החברה הערבית בכלל הפשיעה כפול מחלקה באוכלוסייה.

רובי M-16. AP
יותר מ-50 אלף לחתיכה. נשקייה ובה רובי אם-16/AP

"משטרת ישראל נתנה פעם אומדן מאוד מפחיד על כמויות האמל"ח בחברה הערבית. היום כל ילד במגזר יודע כמה קל מאוד להשיג נשק בכפרים. הפשיעה במגזר והשימוש בנשק חי הם הרבה יותר גבוהים מאשר בחברה היהודית", הסביר ד"ר נוהאד עלי מהמכללה האקדמית גליל מערבי ואוניברסיטת חיפה שכתב שני ספרים על הפשיעה בחברה הערבית. "הפשיעה בקרב הערבים אזרחי ישראל גבוהה פי כמה לא רק ביחס ליהודים במדינה, אלא גם ביחס לפשיעה ברשות הפלסטינית ובמדינות השכנות דוגמת מצרים, ירדן ולבנון".

קורבנות רבים וחפים מפשע כבר שילמו בחייהם על ירי תועה, אם באירועים פליליים ואם גם בחתונות, אשר במרביתן עדיין יורים יריות של שמחה. אבל למרות הדאגה מהסבל של החברה הערבית בישראל מהפשיעה הגואה, ד"ר עלי דוחה את החשש שכמויות האמל"ח הגדולות ישנו ייעודן ממטרות פליליות למטרות לאומניות. "בחברה הערבית שיעור הפשיעה נמצא בעלייה, בעוד שבחברה היהודית הוא נמצא בירידה. הערבים אומרים שהממשלה מעוניינת שיהיה להם נשק, כי היא יודעת שאנחנו משתמשים בו אך ורק ביננו אז 'שיהרגו אחד את השני'. כל עוד הנשק לא מופנה כלפי יהודים, אז ממשלת ישראל לא אוספת את הנשק", הסביר ד"ר עלי.

מהומות בערערה, יולי 2014. שלומי גבאי
מהומות בערערה/שלומי גבאי

"אני מאוד שמח שהחששות מתעוררים, אבל אני לא חושש שהאמל"ח יופנה לצרכים לאומניים. יכול להיות שיהיו מקרים בודדים, אבל לרוב האנשים שמחזיקים את הנשק הזה הם לא אנשים בעלי תודעה לאומית. האוכלוסייה הערבית לא תיתן לזה לגיטימציה ואני מדבר גם על ההנהגה. אפילו להנהגה שנתפסת כרדיקלית כדוגמת התנועה האיסלאמית. ממשלת ישראל צריכה לעבור משפה של איום לשפה של חיבוק. כלומר להפסיק עם כל חוקי הלאום ועם הקריאות להוציא את תנועות כאלה ואחרות מחוץ לחוק. הממשלה צריכה פשוט לשפר את מצבה של האוכלוסייה הערבית ולא לדחוק אותה לפינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully