וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שומרי המפרץ- בני נוער פועלים לשינוי המציאות הסביבתית בחופי אילת

אנה רויטמן

13.10.2015 / 8:40

ארגון 'שומרי המפרץ' מנהל מלחמה חסרת פשרות למען ניקיון חופיה של העיר אילת. בשנים האחרונות הוא נקלע למצוקה כלכלית שהסיבות להיווצרותה שנויות במחלוקת. לטענת חברי הארגון, חל קיצוץ חד בתקצובם השוטף מעיריית אילת, העירייה מכחישה את אותן טענות "תמוהות"

צלם: זוהר גואטה. עורך ווידאו: מיכאל ברגמן

חופי אילת הם החופים המלוכלכים ביותר בארץ. קביעה זו מבוססת על בדיקות שקיים בחודשי הקיץ האחרונים המשרד להגנת הסביבה. בחופים אלו נמצאו דרגות לכלוך גבוהות ביותר כאשר חוף שמורת האלמוגים הדרומית מחזיק בשיא השלילי. אחד הארגונים הבולטים ביותר לאורך השנים במלחמה הסיזיפית מול המזהמים הם "שומרי המפרץ" וחברים בו בני נוער מאילת ויישובי חבל איילות . במסגרת פעילותם הם צוללים לעומק הקרקעית, מסיירים על החופים, אוספים את הזבל שהשליכו הנופשים וגם מדריכים את הישראלים והתיירים כיצד לנהוג בו באופן ראוי יותר.

תקציב הארגון קוצץ לאחרונה ולטענת חבריו, מרחפת סכנת סגירה מעל פעילותו. נוכח המצב הבעייתי, הם פתחו ביוזמה לגיוס כספים מהציבור דרך אתר headstart כדי שיוכלו להמשיך בפעילויות ההסברה וצלילות הניקיון. עד כה פרויקט הגיוס לא הצליח להתרומם ויש סיכוי שישקע למצולות. מורי חן, מרכז הפעילות בארגון מבקש להימנע ממצב שבו הפעילות החינוכית החשובה תיפסק. "יש ילדים שהארגון הפך להיות הבית שלהם", הוא מספר.

גיא כהן, מדריך צלילה באילת הוא אחד מאותם "ילדים" שהפכו את שומרי המפרץ לדרך חיים. הוא התחיל את פעילותו במהלך התיכון, וכיום לאחר שהשתחרר מהצבא הוא משמש מדריך צלילה. "פסולת פלסטיק שמושלכת למים מבלבלת את בעלי החיים. שקיות ניילון לדוגמא, נראות כמו מדוזות וצבי ים אוכלים אותן. תוך כדי הדרכות הצלילה אני מנסה להחדיר לחניכים את כל מה שלמדתי בארגון בצעירותי. אם זו האהבה לצלילה, שמירה על האלמוגים ובע"ח לראות את התמונה המלאה ולא רק את המשבצת הקטנה שלהם . אם הם צוללים במים ורואים לכלוך, לא משנה איזה, פשוט לאסוף ולהוציא החוצה מהים בלי להתבייש"

חופי אילת גדושים בנופשים והמודעות לשמירה על הניקיון עדיין לא מושרשת. למרות הניקוי הנרחב יש שפע של פסולת שמושלכת ברשות הציבור. "אילת מוכרת את עצמה כאתר צלילה, ולכן ראוי שאותם צוללים יראו את הנוף הטבעי שלה ולא לכלוך או תמנונים שנכלאו בתוך בקבוק זכוכית על ידי מבקרים. מה שאנחנו רואים ומוצאים מדי יום בתוך הים זו כוסות פלסטיק, צלחות, מגבות ועוד אלף ואחד דברים שמגיעים מהחוף אל המים", כך לדברי מורי.


עיריית אילת מסרה בתגובה לדברים כי היא "רואה חשיבות רבה בקיומה של תנועת הנוער "שומרי המפרץ" ומשכך תומכת בה רבות, הן במימון שכר המדריך, בהקצאת המבנה לפעילות ואחזקתו. גם היחידה האזורית לאיכות הסביבה אילת-אילות מסייעת לפעילות בציוד ובאמצעים וגם זאת מתקציב העירייה, לכן תמוהה הטענה על קיצוץ שאין בה אמת"
"לגבי החופים, העירייה שומרת על ניקיונם בפיקוח, אכיפה, הסברה ומבצעי ניקיון חופיים ותת ימיים. באשר למדד האחרון, יצוין כי חופי אילת נמצאו מלוכלכים, זאת בשל פרמטר שנוסף למדד חוף נקי והוא ספירת בדלי סיגריות ופסולת קטנה. באילת קיים קושי בניקיון זה מאחר ובחופים שאינם מוכרזים אין חול אלא חצץ. יחד עם זאת, נערכה העירייה לעמוד גם בפרמטר זה, על מנת שמדד חופי אילת ישוב להיות נקי כפי שהיה עד כה", לשון התגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully