וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חינוך בערד- מדוע אין גנים ראויים לילדים חרדים בעיר?

בן שיף

13.10.2015 / 8:35

עשרות הורים לילדות מערד, המשתייכים לזרם חסידות גור עתרו לאחרונה לבית המשפט לעניינים מנהליים בבאר שבע על מנת שיחייב את העירייה ומשרד החינוך למצוא מסגרת חינוכית לילדיהם. לטענת ההורים, העירייה שיבצה את הילדות למבני גנים זמניים שאינם ראויים או ערוכים תשתיתית

צלם: בני בן סימון עורך ווידאו: מיכאל ברגמן

מלחמות החרדים והחילונים בערד הפכו בשנים האחרונות לעניין שבשגרה. הדרך להפסקת אש או לשלום נראית רחוקה מתמיד ומי שמשלמים בעת האחרונה את מחיר המתיחות הם דווקא ילדות.
האחראי לתקצוב גנים לילדים בגילאי 3 הוא משרד החינוך. נוכח הביקוש הגובר למסגרות אלה בקהילת חסידי גור המקומית והורים אחרים, עיריית ערד החלה השנה בבניית 8 מבנים חדשים – 5 מתוכם מיועדים עבור קהילת גור. המחלוקת סביב סוגיית האחריות על השלמת המימון לבניית גני החסידים, הביאה לתוצאה מקוממת שבה עשרות ילדות מהחינוך המיוחד ולא רק, נשלחות למבני גנים מאולתרים שאינם מאושרים או מתאימים למסגרת חינוכית.
חדר צדדי במבנה בית הספר 'שובו נעורים' המוזנח משמש כגן ילדים השנה לילדי החינוך המיוחד. עשרות ילדות לומדות בו מדי יום למרות שאינו מאושר על ידי משרד החינוך. לטענת ההורים, המשתייכים לזרם חסידות גור, טרם נמצא להן מקום בגני הילדים האחרים בעיר. אותם הורים מספרים כי הופתעו לגלות כי הילדות שובצו לגנים שממוקמים במבנה לקוי שאינו ערוך לקליטת כמות גדולה של ילדות בגיל הרך ולכן בחרו שלא לשלוח אותן למערכת החינוך העירונית .

מבנה בית הספר 'שובו - נעורים' שימש עד לפני כשנתיים כבית ספר יסודי. לאחר שנסגר נפתחו בו כיתות גן אלא שהן נתגלו כצפופות ולא מתאימות לשימוש כגן ילדים. תאי השירותים מעטים, הכיורים גבוהים מדי וגם החצר מוזנחת. ברוריה, גננת בגן המאולתר, מספרת כי על קושי רב בשמירה על בטיחות הילדים "אין לנו אפילו כניסה לגן", היא מספרת. "הכניסה למבנה נמצאת מסביב לבניין והילדות הולכות חמש דקות ארוכות עד שהן מזהות את שער הכניסה. פעמים רבות אנחנו לא יודעות בכלל שהילדות הגיעו לגן. העירייה לא הכינה את עצמה לקצב הגידול שלנו. אולי היא חושבת שאם היא לא תיתן לנו גנים, יהיו לנו פחות ילדים. המציאות היא שהילדים הם תושבי ערד ואין להם גן ילדים כמו לכל ילד אחר בעיר"

רבקה טייטלבאום, אמא לילדה בגן, סובלת מההשלכות הקשות של סביבת הלימודים הבלתי ראויה. "אם אין גן הילדה שלי הולכת לישון רגועה. אם יש גן היא קמה בבוקר בבכי ופחד. מה יהיה ?, היא שואלת אותי. מי ייקח אותי בהסעה לגן ? אין פה סדר, אין משהו רגוע. בגן רגיל יש מבנה חמים ורגוע עם משחקים לילדים"
טענות ההורים בפני העירייה אינן חדשות. יותר מכך, גרסת ראש העיר להשתלשלות העניינים מטילה ספק רב במידת היושר של מנהיגי הקהילה, אותם אלה שהורו להורים לשלוח את הילדים למבנה המאולתר. עו"ד ניסן בן-חמו, ראש העירייה טוען בפתח דבריו כי מי שנמצא בבית ספר' שובו נעורים' נמצא בניגוד לחוק. "ברגע שהבית ספר נסגר הוא היה אמור לחזור לידי העירייה, אבל פועלות היום בשטחו 3 עמותות שונות של חסידות גור עם שטיבל, בית כנסת וגם גני ילדים. משרד החינוך נתן להם אישור זמני לפעילות בשנה שעברה והשנה אין לגנים שם אישור הפעלה. כלומר, מי שמפעיל שם גן השנה עושה זאת בניגוד לעמדת משרד החינוך . אסור להגיע למצב שבו אנשים לוקחים את החוק לידיים ומפעילים גן ילדים לחינוך מיוחד ובית כנסת במקלט שיועד להיות מועדון נוער ".

ראש העירייה הציג בעבר פתרון בפני ההורים, כזה שיכול לתת מענה זמני למצוקה אך לטענתו הוא לא התקבל על ידי החסידים. "משרד החינוך נותן 800,000 ¤ לבנייה של גן, אבל עלות בנייה אמתית היא 1.2 מיליון ¤. אמרנו למנהיגי הקהילה שאין שום בעיה – קחו את הגנים, אני אקצה לכם אותם כמבנה ותשלימו את הבנייה. הם לא מוכנים. לא אין את היכולת לממן את הפערים התקציביים. מדובר בתקצוב למימון בנייה של 5 שנים סה"כ שאין לי - על סך 1.6 מיליון ¤ "

הורי הילדות עתרו לאחרונה לבית המשפט לעניינים מנהליים בבאר שבע על מנת שיחייב את העירייה ומשרד החינוך לתקן את העוול וימצא פתרון שיאפשר להן ללמוד בגן. ע', אמא לילד בחינוך מיוחד שלומד בגן מאולתר במקום אחר בעיר ואחת העותרות, מספרת על המחיר ההתפתחותי הכבד שילדתה הקטנה משלמת מדי יום. "זה פשוט מפחיד לראות ילדה בת 4, שרק לאחרונה נגמלה מחיתולים, אבל במבנה הנוכחי אין לה שירותים זמינים לרוץ אליהם במידת הצורך. אני חושבת שהמתח בין ראש העיר לחסידות גור לא צריך לבוא על חשבון הילדים. העירייה מודעת לכך שילדים בחינוך המיוחד לומדים בתוך מקלט מוזנח ובטיחותם מונחת בידי השם – כי רק הוא שומר עליהם. זה נס כל יום מחדש שהילדים יורדים ועולים במדרגות המסוכנות האלה וחוזרים הביתה בשלום"

עו"ד בן-חמו אינו מטיל דופי בצדקת דרכה של העירייה לקראת הדיון הצפוי בעתירה. "אני לא יודע לייצר מבני גן מהאוויר", הוא אומר. "אם מישהו חושב שהוא יקבל מבנים על חשבון מישהו קיים אז הוא טועה. יש כבר גנים בבנייה, ועבודתם תושלם מהר יותר אם החסידות תסכים לקבל 5 מבנים מתוך ה8. הם צריכים להיכנס לתהליך ההקצאה, הם ישלימו את הכסף שחסר ואז בניית הגנים תושלם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully