וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נובל בכימיה לשלושה מדענים שסייעו בפיתוח תרופות לסרטן

תומס לינדאל ופול מודריך האמריקנים ועזיז סנקר השבדי, זכו בפרס היוקרתי על מיפוי מולקולרי של האופן שבו התאים מתקנים DNA פגום, ואופן השימור של המידע הגנטי

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

תומס לינדאל, פול מודריך ועזיז סנקר הם הזוכים בפרס הנובל בכימיה – כך הכריזה היום (רביעי) האקדמיה המלכותית למדעים של שבדיה. זאת, על מיפוי מולקולרי של האופן שבו התאים מתקנים DNA פגום, ואופן השימור של המידע הגנטי. על פי הודעת האקדמיה, "עבודתם סיפקה מידע יסודי של הדרך שבה תא חי מתפקד – דבר המשמש, בין היתר, לפיתוח טיפולים חדשניים לסרטן".

מודריך ועזיז פועלים כעת במוסדות אקדמאיים מקרוליינה הצפונית שבארצות הברית – הראשון באוניברסיטת "דיוק" והשני באוניברסיטת קרוליינה הצפונית. מודריך הוא אזרח אמריקני ועזיז אזרח אמריקני וטורקי. לינדאל, אזרח שבדיה, פועל במוסד האקדמי "פרנסיס קריק" שבבריטניה. לטענת האקדמיה, השלושה הם "מדענים פורצי דרך".

עוד כתבות מהעולם:
המבצע יוצא לדרך: ספינות האיחוד ישתלטו על ספינות מהגרים
ישראלי טס לביקור מולדת לארמניה – ונדרש להתגייס בה לצבא
בתמיכת אובמה והקונגרס: 6,000 עברייני סמים ישוחררו מהכלא

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זוכי פרס הנובל בכימיה/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פי הודעת הודעת האקדמיה המלכותית, לינדאל הפריך את המחשבה הרווחת בתחילת שנות ה-70, שלפיה האמינו כי ה-DNA מורכב ממערכת מולקולרית יציבה. זאת, לאחר שהוכיח כי ה-DNA נפגם בקצב שלמעשה, ללא מנגנון מיוחד, לא היה מאפשר את התפתחות החיים על פני כדור הארץ. לינדאל גילה מנגנון שבאופן תמידי מנטרל את התמוטטות ה-DNA.

עזיז סנקר מיפה את המנגנון שבו משתמשים התאים כדי לתקן הרס שנגרם ל-DNA בשל קרינת UV. הוא מצא כי אנשים שנולדו עם מום במערכת הזו יפתחו למעשה סרטן עור במידה וייחשפו לאור השמש. מודריך הדגים כיצד התא מתקן שגיאות המתרחשות כאשר ה-DNA משכפל את עצמו במהלך חלוקת התא. המנגנון מוריד למעשה את תדירות השגיאות במהלך השכפול. מום מולד במנגנון זה גורם לסרטן במאי הגס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully